Livförsäkring eller inte..?

aemaria

Trådstartare
Jag tycker att det här med försäkringar är svårt. I helgen får jag hem mina två efterlängtade kattungar :love: Självklart ska jag teckna veterinärvårdsförsäkring men jag är osäker på om jag ska teckna livförsäkring. Har ni andra kattägare livförsäkring på era katter? Vad innefattar egentligen dolda fel-försäkringen som "följer med" katten? Blir det inte tårta på tårta med både dolda fel och livförsäkring eller täcker de helt olika saker?
Hjälp mig i försäkringsdjungeln! :confused:

//aemaria

Sv: Livförsäkring eller inte..?

Dolda fel-försäkringen tecker medfödda fel eller andra sjukdomar som uppfödaren är skyldig att ersätta dig för. I merparten av fallen är problem med katten inte medfödda. Dolda fel-försäkringen är mer en extra säkerhet, oavsett om den finns eller inte ska uppfödaren ersätta det som anses vara dolda fel.

Livförsäkring eller inte gör man ju som man vill, jag har ena katten livförsäkrad men inte andra (nu är han ju för gammal, men han har aldrig varit livförsäkrad). För mig är de pengar man lagt på en älskad sällskapskatt inte något i sammanhanget, och därför kan de lika gärna vara utan försäkring (detta vet ju försäkringsbolagen så generellt är livdelen inte någon stor del av försäkringsutgifterna)

Har man tagit in en snordyr import i viktigt avelssyfte så vill man förstås inte stå både utfattig och utan katt om något händer, och de 20-30.000:- det kostat är ju inget den normala kattuppfödaren skakar fram i en handvändning.

Dolda fel är ju nått uppfödaren tecknar, inte köparen. Köparen måste teckna en egen försäkring då Dolda fel inte täcker det som den vanliga veterinärvården täcker osv.

Jag har livförsäkrat båda mina, mest för att om en av dom hastigt måste tas bort så får jag en hjälp till köpesumman på en ny. Dom är vana att vara 2 och behöver troligen sällskap.

Det beror ju helt på hur mycket du betalat för katten, och om du vill ha det kapital du lagt ut försäkrat. Köper man en raskatt för många tusen kan det väl vara idé.

Min katt är inte livförsäkrad. Han kostade så lite i inköp (250 kr + 250 kr för vet.besiktning och vaccinering) så jag skulle ändå inte tjäna något på det. Och vad katten beträffar kunde han nog inte bry sig mindre. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 288
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka