Livförsäkring

MissFideli

Trådstartare
Tittat lite på hästförsäkringar (fascinerande nog skulle hästen ifråga kosta 330 vs kattens 224, båda i Agria) och jag funderar på det där med livförsäkring. Om man väljer att inte lägga på livförsäkring i början, utan teckna till det senare, kan det ge konsekvenser i efterhand? Veterinärvårdsdelen kommer ju finnas hela tiden, oförändrad.
 
Känner igen det där med häst vs katt i kostnad - min katts veterinärvårdsförsäkring (50k) kostar nästan lika mycket som hästens veterinärvårdsförsäkring (60k), om jag inte räknar in tillägget jag har på hästens. Dock olika bolag. Men så har jag en hästras som är billig att försäkra.
Oh well, back to topic ;)

Är det ett föl eller en "färdig" häst det gäller?
 
Känner igen det där med häst vs katt i kostnad - min katts veterinärvårdsförsäkring (50k) kostar nästan lika mycket som hästens veterinärvårdsförsäkring (60k), om jag inte räknar in tillägget jag har på hästens. Dock olika bolag. Men så har jag en hästras som är billig att försäkra.
Oh well, back to topic ;)

Är det ett föl eller en "färdig" häst det gäller?

Hon är 1 nu, kommer vara ca 2 när jag köper i så fall. Så inte färdig alls.
 
Jag tänker mig att det inte borde skilja sig från om man köper en vuxen häst och höjer livvärdet. Men låter nån med stenkoll svara :)
 
Jag skulle teckna en livförsäkring redan vid köpet. Antagligen är hästen frisk och oskadad vid den åldern och då har du iaf nåt i botten, annars kan du ge dig på att hästen skadas eller nåt annat som gör att du får reservationer vid en senare nyteckning.
 
Tittat lite på hästförsäkringar (fascinerande nog skulle hästen ifråga kosta 330 vs kattens 224, båda i Agria) och jag funderar på det där med livförsäkring. Om man väljer att inte lägga på livförsäkring i början, utan teckna till det senare, kan det ge konsekvenser i efterhand? Veterinärvårdsdelen kommer ju finnas hela tiden, oförändrad.
jag tror som de innan att det inte är ett problem alls egentligen men jag tänker tvärtom. Köper jag en ny häst och den har gått ua genom en besiktning och inte har reservationer är det ett ypperligt tillfälle att försäkra den rejält, sedan när man känner hästen, den har bott in sig och träffat sina nya kompisar etc kan man sänka till vad man tycker är skäligt att betala år efter år. Det första året är då de skadar sig som mest enligt försäkringsbolagen. Men det beror ju på med vad den kostar och hur mycket pengar man har, vill man inte ha tillbaka något om den akut får tas bort så är det ju inget problem att avstå från liv.
 
Jag skulle ta livförsäkring direkt. Med försäkringsbolag vet man aldrig. Lika bra att ha det på det torra direkt.

Vad det gäller att jämföra med andra djur så är min hunds försäkring högre än min hästs. Dock olika bolag men hästen skulle ändå ligga lägre i samma bolag när jag ringde och kollade försäkring hos dom. Och då är hästen försäkrad en hel del mer än hunden i livvärde.
 
jag tror som de innan att det inte är ett problem alls egentligen men jag tänker tvärtom. Köper jag en ny häst och den har gått ua genom en besiktning och inte har reservationer är det ett ypperligt tillfälle att försäkra den rejält, sedan när man känner hästen, den har bott in sig och träffat sina nya kompisar etc kan man sänka till vad man tycker är skäligt att betala år efter år. Det första året är då de skadar sig som mest enligt försäkringsbolagen. Men det beror ju på med vad den kostar och hur mycket pengar man har, vill man inte ha tillbaka något om den akut får tas bort så är det ju inget problem att avstå från liv.

Hästen är 1 år nu, kommer stå kvar på stallet hon är född i. Livförsäkringen kostar ju mer än veterinärvården, därav min fråga.
 
Nä, det blir nog Sveland. Hon är redan försäkrad där.
Jag skulle tagit över försäkringen! Då får man med ett helt annat skydd, när hästen varit försäkrad från födseln, och enklare att det redan finns ett livvärde man kan höja om man så skulle önska på sikt. Viktigast för mig har dock alltid varit att ha hästen bra veterinärvårdsförsäkrad ifall olyckan skulle vara framme.
 
Jag skulle tagit över försäkringen! Då får man med ett helt annat skydd, när hästen varit försäkrad från födseln, och enklare att det redan finns ett livvärde man kan höja om man så skulle önska på sikt. Viktigast för mig har dock alltid varit att ha hästen bra veterinärvårdsförsäkrad ifall olyckan skulle vara framme.

Hon är inte livförsäkrad i dagsläget. Men annars känner jag också att det är enklast att ta över.
 
Hon är inte livförsäkrad i dagsläget. Men annars känner jag också att det är enklast att ta över.
När jag försäkrade mina i Folksam var det tvunget att ha livförsäkring för att ha full vetvårdsförsäkring, så jag fick livförsäkra mina på minimisumman. I övrigt känner jag att jag inte kan värdera ett liv i pengar, så den dagen hästarna dör så kvittar det om jag får slantar i retur.
 
När jag försäkrade mina i Folksam var det tvunget att ha livförsäkring för att ha full vetvårdsförsäkring, så jag fick livförsäkra mina på minimisumman. I övrigt känner jag att jag inte kan värdera ett liv i pengar, så den dagen hästarna dör så kvittar det om jag får slantar i retur.

Jag känner lite så. Visst vore det trevligt att få tillbaka pengarna, men samtidigt är det ju ett påslag på premien.
 
En tanke bara. Jag hade livförsäkring på min unghäst, bestämde mig för att ta bort den och lägger undan de pengarna som jag förut betalade pga livförsäkringen. Kan säga att min premie halverades.
 
Detta är ju en PRE, inte så billiga att köpa. Men som ovan skriver, livförsäkring är ju dyr i förhållande till vetvård.

Ja och man väljer ju vad som känns bäst. Jag skulle ha en snutt iaf så man inte står på minus om det skulle bli en långdragen skada som slutar med avlivning, då kan det vara skönt att ha lite att täcka självrisken med.

Sen kan man ju spara under tiden till just livvärde och ha på eget konto och avsluta livdelen på försäkringen.

Första året/åren kan man se det som att skydda sin investering.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 293
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 972
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 445
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 768
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp