Liverpool vs postkandar

A

Asfolath

Vad är egentligen skillnaden mellan en liverpoolstång och ett postkandar?
Används de i olika syften? Är de olika skarpa?

Sv: Liverpool vs postkandar

Tror inte det är sån stor skillnad på själv mundelen men du kan ju nog få olika inverkan då tömmen kan spännas lite olika. nån som testat båda?

Hej!

Jag antar att det är att tömmen kan sättas olika?
Ang räfflat, tog jag reda på att bettet är skarpare då! :crazy:

Mvh Lisa

jo det stämmer ang räfflingen. Fast jag hörde nån som sa att det kanske inte spelar så stor roll om bettet vrids i munnen så kommer det räfflade ändå inte på tungan.

Men tömmen kan ju sättas längre ner på båda betten. Och båda betten är ju räfflade på ena sidan. Men förutom det, vad är skillnaden? Vad blir skillnaden när tömmen sätts i en rund ring, som i postkanderat, mot att det sätts som i liverpoolstången, där det alltså inte finns några ringar?

Jag antar att du får en snabbare kontakt med liverpool då tömmen tar direkt då. Med postkandaret glider ju tömmen i ringen en bit innan det tar. Men jag undrar vad som är skarpast/mjukast? Men när du kör har du nog oftast en jämn kontakt så då spelar det ingen roll. Möjligtvis att eftergiften kan bli större med postkandaret pga att ringen är större. Bara funderingar nu!!

Skillnaden på betten är igentligen traditionsbundet. Kör man med kollersele så har man liverpoolbett och till bröstsele så har man postkandar. De inverkar ganska lika så länge mundellen är av samma sort. De finns i minst 10 olika variationer på mundelen.
/M

Jaha! där ser man. Tack för svaret :)

miamiamia skrev:
Skillnaden på betten är igentligen traditionsbundet. Kör man med kollersele så har man liverpoolbett och till bröstsele så har man postkandar. De inverkar ganska lika så länge mundellen är av samma sort. De finns i minst 10 olika variationer på mundelen.
/M

Varifrån kommer dessa traditioner?

Är postkandaret ett ungerskt /östligt bett? Där kör de ju ofta med bröstsele i jordbruket oxå.

Jag som ville byta till liverpool, för de ser sportigare ut till den moderna rockarden :) nu blir jag förvirrad!

/jenny

läs på kuskringen.nu o under "om körning" tror jag .. där står det en massa om körningens historia, om vilket bett till vilken sele m.m

lina. vill du peka på den raden, för jag har läst o läst o hittar inget alls om bett.
Tycker den sidan för övrigt bör uppdateras, den är ju bara halv.

/jenny

kolla under "om körsport" och "anspänning", där står allt från rätt klädsel till groomen till då vilket bett till vilken sele. (längst ned finns en tabell där det står "Enkel beskrivning av ekipagetyper")
hoppas att du hittar :)

Hej alla!

Jo det finns ju många varianter på mundelen och till ponnyer typ strl. 10,5 så finns det körbett där sidostyckena fasta.
Det för att undvika "klämskador" som jag läste på en sida. Men vaddå ska en stor häst riskera att få klämskador då? :mad: :confused:
Och vilken skillnad är det mellan fast sidostycke och rörligt??

Mvh Lisa

Senast ändrad:

*knapp lån*

Nu frågar jag en helt annan fråga, men eftersom det är om postkandar hoppas jag inte trådskaparen tar illa vid :)
Om min häst har 9.5 på tränsbett ska hon då ha 10.5 på postkandar? Och isf varför?

Jag skulle säga att den ska ha 9,5 på postkandar, om du hittar det nån stans... Men det gör väl inte lika mycket att ha ett för stort rakt bett än ett för stort ledat.

Hej!

Jag har höst att det ska vara lite större men vet inte riktigt varför. Finns det körbett i strl 9,5 ?? Var kan man köpa dom i så fall?

Mvh Lisa

Hej!

Jag har hört att det ska vara lite större men vet inte riktigt varför. Finns det körbett i strl 9,5 ?? Var kan man köpa dom i så fall?

Mvh Lisa

Jag vet ingenstans att köpa det :( Lite därför jag frågade eftersom 10.5 verkar vara det minsta.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 767
Senast: Puffindog
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Nota
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
442
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar