litet stall- gödselhantering??

Sv: litet stall- gödselhantering??

ja nu när ni skriver att de på miljöbyrån inte tar nåt ansvar för att ge fel svar undrar jag hur det egentilgen ligger till.
samtalet gick såhär:
jag frågade hur man lagligt ska förvara 2 hästars skit.
SVAR: man måste ha 24 kubiks förvaringsutrymme (12 per häst)

jaha, sade jag..så det ska vara en jätte sor gjuten platta då? finns det inget annat val?
SVAR: jaa, en konteiner kan man ju ha.

just så..så det måste vara ett tätt "kärl", det duger inte med ett flak?

SVAR: jo, det duger väl med ett flak,om du har tak på.

så det duger med en liten traktorvagn som jag tömmer en gång i månaden typ

SVAR: nej, den får inte tömmas på vintern.på våren o på hösten.om du inte har nåt ställe där du kan kompostera gödseln.

så det duger med stor vagn med presenning/tak över o det behöver inte vara gjuten platta under

SVAR: nej, om du använder torv är det ok, det rinner inte ur den..

sådan samtal förde vi :D jag tolkar det som att det är ok med att använda vagn,täckt. om man strör med torv.

a1anglju: vad kostar det att fixa det så? bekvämast skulle det ju vara..

Okej, jag förstod inte att detta enbart gällde lantbruksföretag. Så som privatperson (med spridningsareal) så finns inget krav på lagring? Om jag som privatperson hyr stallplats (kallhyra) av min pappa bonden, och det är jag som står för skötsel och gödsel, då behöver inte jag ha lagringsutrymme för x månader? Nu spelar det ingen roll eftersom vi inte har några lagringskrav på 2 hästar i område utan särskilda bestämmelser...

Men om man tar citatet ovan hämtat från SJV, "För dig som inte omfattas av krav på minsta lagringskapacitet gäller att lagringen inte får leda till förorening av yt- eller grundvatten så att det skadar miljön eller människors hälsa."

Jag ser inte att det står att lagringen måste vara tät. Det står att det inte får leda till sådan förorening att det skadar miljön eller människors hälsa. Jag tolkar då det som att det är okej med visst läckage, om det inte är sådan mängd att det skadar miljö eller människor. Annars borde det ju tydligt framgått att all lagring måste vara tät, och inget läckage tillåts. Eller?

Sedan är det ju en objektiv bedömning vad som är skadligt för miljön... vi har inget dike eller vattentäkt i närheten av vår gödsellagring. Den ligger intill en jättestor lada, så det mesta rinner säkert in under grunden. Vi har dessutom permanentbädd och hästarna utomhus stor del av dygnet, som inte töms ut på gödselhögen utan sprids. Jag misstänker att vår relativt lilla vinterhage läcker betydligt mer föroreningar än det vi mockar ut, om man ska jämföra.

"För dig som inte omfattas av krav på minsta lagringskapacitet gäller att lagringen inte får leda till förorening av yt- eller grundvatten så att det skadar miljön eller människors hälsa."

Detta citat betyder i princip tät lagring, eller rättare sagt, du ska kunna bevisa att din gödselstack inte riskerar att förorena yt eller grundvatten, och det är väl det som kan vara lite knepigt att bevisa (och dyrt om man måste ta jordprover och grejor). Du har rätt i att din vinterhage antagligen läcker mer än gödselstacken, och man kan väl kräva att du ska mocka vinterhagen osv. osv. men vad tusan... Jag personligen tycker nog att de flesta gör så gott de kan. Det är bra att de flesta är medvetna om problemet och mockar ur vinterhagen då och då även om det inte är grundvattnet man har i åtanke då kanske ;)

ja nu när ni skriver att de på miljöbyrån inte tar nåt ansvar för att ge fel svar undrar jag hur det egentilgen ligger till.
samtalet gick såhär:
jag frågade hur man lagligt ska förvara 2 hästars skit.
SVAR: man måste ha 24 kubiks förvaringsutrymme (12 per häst)

jaha, sade jag..så det ska vara en jätte sor gjuten platta då? finns det inget annat val?
SVAR: jaa, en konteiner kan man ju ha.

just så..så det måste vara ett tätt "kärl", det duger inte med ett flak?

SVAR: jo, det duger väl med ett flak,om du har tak på.

så det duger med en liten traktorvagn som jag tömmer en gång i månaden typ

SVAR: nej, den får inte tömmas på vintern.på våren o på hösten.om du inte har nåt ställe där du kan kompostera gödseln.

så det duger med stor vagn med presenning/tak över o det behöver inte vara gjuten platta under

SVAR: nej, om du använder torv är det ok, det rinner inte ur den..

sådan samtal förde vi :D jag tolkar det som att det är ok med att använda vagn,täckt. om man strör med torv.

a1anglju: vad kostar det att fixa det så? bekvämast skulle det ju vara..

hehe, inte ens jag, som jobbat med miljöskydd inom lantbruket, fattar riktigt svaret du fått från miljökontoret... Pedagogik var väl kanske inte den inspektörens starka sida:angel: Men, tanken med flak med tak är att regn inte kommer åt gödseln och gör den blöt (vatten som sedan läcker ner på marken och ut i något dike) En tät vagn hinner i allmänhet inte vattnet rinna iväg innan den sugits upp av gödseln (och hinner antagligen torka upp mellan regnskurarna). Jag antar att det var det inspektören menade...

Jag betalar 350 kr i månaden för container och sedan blir det ca 2000 för tömningen (det är körsträckan som är lång, ca 12 mil en väg) Så det blir ju en slant, men det är den enklaste lösningen för mig i alla fall.

Jag klurar på vad som egentligen gäller om man har ett tiotal hästdjur varav endast ett par står uppstallade på vintern. Resten går på lösdrift. Min granne som är bonde brukar hämta den gödselhög som blir av de uppstallade djuren och jag kör även dit den gödsel vi städar ur hagarna. Läste i en hästtidning nu att den bonde som tar emot gödsel ska föra logg om mängd gödsel och vem som lämnat mm. Ni som lämnar bort er gödsel; bokförs det? Sen sade en person till mig att vintertid kan gödslet ligga på "vanlig" backe, men inte sommartid. Nån sanning i det?

Liknande trådar

Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 604
Anläggning om jag ska dra hela historien då... Det är såhär att vi bor på landet i ett hus som vi hyr några km bort hyr jag ett stall där jag...
Svar
9
· Visningar
1 638
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?