litet föl-svår komplikation.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare benina
  • Startdatum Startdatum
Sv: litet föl-svår komplikation.

Kollade upp försäkringen från betäckning med Tullstorps hingstar, täckte bara en livdel alltså inte vet vård.

Vad konstigt:confused:
Kan dom ha ändrat det från förra året?
Eller har du ditt sto i ett annat bolag? Har man en foster/föl försäring så borde den ju täcka ev. vet.vård också.

Hoppas att det går bra med fölis imorgon. Låter bra att den är så pigg innan iallafall:laugh:

Jeanette

Ingen operation idag... De hade en undersökning till och flyttade den till imorgon onsdag.
Fölis är fortsatt pigg och busig utan infektion. De fortsätter att sondmata henne var 5:e kvart.
Idag är hon 5 dygn gammal o jag har inte träffat dem sedan i lördags kväll!
Vet ej varför de flyttade fram operationen (vet. Flemming som skall operera hade gått för dagen då jag ringde) men imorgon var hon inbokad igen. Undrar så...

Vet ej varför de flyttade fram operationen (vet. Flemming som skall operera hade gått för dagen då jag ringde) men imorgon var hon inbokad igen. Undrar så...

Kan ju vara så att dom fick in något akut och det inte hanns med.

Tror inte det är negativt att låta fölis bli en dag äldre, så länge läget är stabilt.

Min lilla (som nu är fem år) blev opererad när hon var ett dygn. Dom var väldigt skeptiska till att en sån liten skulle överleva...
men hon trotsade oddsen och bockade rundor i boxen när hon vaknat upp:laugh:
(det var en rätt omfattande buköppning)

*Fortsätter hålla tummarna*

*kl*
Vill bara skicka lite pepp. En fantastiskt fin hopphäst som vann Breeders föddes med gomspalt, så Lycka Till!

Hej, nu är det dags att avsluta den här tråden...

Efter ett långt samtal med chefskirurgen Flemming på Hgb så gjordes då ett försök att operera fölis. Två punkter var viktiga för oss:
1. Att denna missbildning inte är ärftlig. Svaret var nej med säkerhet.
2. Att de skulle avsluta allt om/när det ej var god prognos till ett friskt och sunt liv.

Efter att ha öppnat henne så vände prognosen. Vävnaden kunde inte fästa tillräckligt bak i gommens tunna slemhinna.
Vi gav fölet den bästa möjliga chans och att backa tre steg tillbaka för att chansa på självläkning var därför inte att tänka på i detta läget.
Fölis fick somna 21/5 kl 16.00 och fick ligga hos stoet i några timmar.

Vi gjorde så ett försök att hjälpa ett annat litet föl genom att göra vårt sto till amma med det misslyckades då hon lät fölet dia men bara om vi var med och blev till slut irriterad då vi envisades.
Hoppas detta lilla stoföl e. Callahan klarar sig och hittar en bra amma.
Vi hämtade hem vårt sto igår och brunsten är redan på gång.

Så här står vi nu ledsna, besvikna, lite tomma men, aldrig för har jag varit så tacksam som nu mot detta vårt sto, som accepterat, sörjt och startat om inom loppet av bara några dar. Helt naturligt vidunderligt stark.
Hon visar vägen och det är bara att komma igen. Och fölet, ja den lilla, pigga, vackra och alldeles underbara- vi var så glada att den var så fin och hoppas på ett nytt som kan leva nästa vår/sommar.

Tack alla.

Stackars er.
Vad tråkigt att det inte gick att fixa. Men ni gjorde allt ni kunde.
Håller tummarna att ni får ett lika fint föl nästa år som mår bra.
Kramar!!

Vad tråkigt:cry:

Du gav den verkligen chansen, men synd att det inte gick vägen.

Hoppas nästa föl blir en frisk lagom busig snygging.

*kram*

Beklagar verkligen.

Det finns inget att säga, men ni gav fölis en ärlig chans.
Man bli imponerad av sina hästar, och älskar dom än högre när de visar prov på starkt mod och klarar sig igenom svårigheter.

Lycka till med nästa fölis.

Usch så tråkigt , vet inte vad jag ska skriva .
Vill iallafall skicka en kram till er och håller tummarna för att erat sto nu blir dräktigt.

Kram Mia

Jag har varit tillsammans med vet och tittat på ett föl med 5 cm hål i gommen. Där rann all mjölk ut genom nosen och den fick dessutom lunginflammation eftersom en del kom dit.
Den fick vi tyvärr avliva och det var så hemskt att ta bort ett litet och alldeles nytt liv :cry:

Men eftersom din hade ett så litet hål och det här hände för närmare 15 år sedan finns det nog gott hopp om att allt ska gå bra med din. Häller i alla fall tummarna

Jag har varit tillsammans med vet och tittat på ett föl med 5 cm hål i gommen. Där rann all mjölk ut genom nosen och den fick dessutom lunginflammation eftersom en del kom dit.
Den fick vi tyvärr avliva och det var så hemskt att ta bort ett litet och alldeles nytt liv :cry:

Men eftersom din hade ett så litet hål och det här hände för närmare 15 år sedan finns det nog gott hopp om att allt ska gå bra med din. Häller i alla fall tummarna

Fölet fick ju tyvärr flytta till himlen, står i ett inlägg lite högre upp:(.

Ts- jag beklagar verkligen förlusten:cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka