litet föl-svår komplikation.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare benina
  • Startdatum Startdatum
B

benina

I fredags kl 06.30 föddes ett underbart litet stoföl e. briar ue.bold irich. På beräknad dag kry och oerhört livsduglig. Stoet klarade allt själv trots att det var första gången och allt såg lovande ut. Det ända vi behövde göra var att övervaka.

Så egentligen skulle man lugnt nattat dem och äntligen få gått hem och sovit en nattsömn igen, men...

Den diade så hångt att den frustade och vi ringde vet som bad oss tempa och vänta till morgonen. Sagt och gjort. Vi bad vet komma på lördag morgon och han kände efter just i gommen men hittade inget. Då lastade vi bara för ren säkerhet hästarna och åkte till Slöinge djursjukhus och där konstaterades att den hårda gommen gått ihop men i mjuka delen längst bak fans ett litet cirkulärt hål på ca 0,5 cm.

De ville inte åtgärda utan föreslog omedelbar avlivning.

Vi kontaktade Helsingborg och vi var välkommna efter analys vetrinärerna imellan. Fölet var nu 1.5 dygn gammalt och temp och lungljud normala. Just nu håller det på att förebygga/stävja ev infektion o förbereda operation och sond är insatt.

Tydligen är operationen ganska omfattande och tar ca 5 timmar. Och dyr ca 50-60 000 kr.
Men då fölet verkar både starkt och är väldigt fint i övrigt samt att missbildningen är så liten trots allt har vi bestämt att fullfölja operation. Operation på måndag alt tisdag.

Snälla dela gärna med er av erfarenhet possetiva som negativa. Är så oerhört orolig men har ändå stor tillförsikt till detta som jag tycker verkar vara ett ytterligt kompetent sjukhus till skillnad från den föregående. Vi reagerade så tidigt men förlorade många viktiga timmar.(Vill tillägga att bemötandet var alltigenom gott dock.)

Sv: litet föl-svår komplikation.

Ojoj stackare! har tyvärr inga erfarenheter att dela med mig av. Men operationen, går den på försäkringen? Stoets försäkring brukar ju täcka när fölet är nyfött.

Hoppas det går bra med operationen. '

Mvh Maria

Agria föl-fosterförsäkring täcker upp till 30 000 kr. Så det är en god hjälp på vägen. Vi tecknade aldrig någon separat vilket man kan göra och höja beloppet.

Försäkringen ingår f öv i betäckning med Tullstorps hingstar bra och smart.

Tack för omtanken livet är inte på topp just nu.

Men är du 100 på att stoets försäkring inte täcker? Det gjorde det på mitt föl när vi hade ute massa vet besök när hon föddes.

Stoets försäkring täcker endast upp till 30 000 kr enligt hingststation och Agriaombud.
Osäker på ocm fosterförsäkringen från Tullstorp/Briar gör någon skillnad. Får försöka kola upp det. Någon som vet?

Fy så tråkigt.
Måste kännas rätt frustrerande.. Men skönt att dom ville ge det en chans på Hbg.
Jag har haft olika föl därinne i olika omgångar och av olika anledningar och dom har varit mkt bra även vad gäller kontakt. Dom har ju stor erfarenhet av just föl.

Jag har Agria och där går iallafall stoets föräkring in om fölet blir sjukt innan man hunnit teckna en egen försäkring.

Jag håller alla tummar och tår att det går vägen med den lilla.

Jeanette

Stoets försäkring täcker endast upp till 30 000 kr enligt hingststation och Agriaombud.
Osäker på ocm fosterförsäkringen från Tullstorp/Briar gör någon skillnad. Får försöka kola upp det. Någon som vet?

Osäker på om suman är den samma eller högre. men du har en vet.vårdsförsäkring till fölet där, och är det samma summa så behöver du inte nyttja stoets. Men du måste påtala för Agria att du har den försäkringen, för det kommer inte up automatiskt på datan.

Jag var inne med föl efter tullstorphingst förra året och fick prata direkt med agria via tel. när jag stod på hbg.
Annrs går det på stoets, men täcker inte den mer än 30´så är det bättre att utnyttja den förs. du fick via briar.

Den är åtminstone på minst 30´

Tack för hjälpen.
Skall genast följa upp det, allt har varit så kaotiskt under helgen här.

Har sett ett föl med samma symtom. De satte en typ av plastskena + sond och fick flaskmata en vecka, kanske var det två. Fölet är 9 veckor och går fortfarande med sin mamma och äter(diar) själv nu. Gommen läkte ihop av sig själv. Hoppas det går bra för din fölis.

Vet du hur grav gomspalten var från början. Satt den också i mjukdelen? Väntar på operationsbesked idag. Lång väntan...

Kollade upp försäkringen från betäckning med Tullstorps hingstar, täckte bara en livdel alltså inte vet vård.

Eftersom vi bara pratar engelska med varandra,jag och min veterinär, så kan ju vissa feltolkningar uppstå men vad jag förståg var det i mjukdelarna och den fick inte i sig något eller mycket lite när den drack. Fölet har varit hemma med sin mamma hela tiden. Inget djursjukhus.

Jag känner till en häst som lever med gomspalt. Alla sa att han skulle dö och inget djursjukhus ville ta emot honom. Men han lever än (är ca 10 år) och det enda man märker det på är när han dricker. Då fyller han munnen och sätter sedan upp nosen i skyn så att vattnet rinner ner i halsen. När han var föl så rann all mjölk ut genom näsborrarna när han försökte dia.

Jag är så glad över dessa fantastiska historier om riktiga överlevare till hästar. Troligt är att flera föds med detta fel utan att ens få någon fastställd diagnos på det. Gomspalt som är ett "hål" i den hårda delen kan man känna med fingrarna med ett litet hål i mjukdelen längst bak är mycket svårt att upptäcka även för vetrinären ute på plats.

Jag har läst hela dagen om detta och funnit att de små hålen kan vara prematura fel som växer ihop av sig självt i många fall efter några veckor. Men risken för att fölen får för lite di eller utvecklar lunginflammation under denna tid är rätt stor. Till skillnad från en "riktig" gomspalt medföljer det sällan missbildning i andra organ.

Därför kan jag inte låta bli att undra om många föl avlivas i onödan trots en rätt god möjlighet att både klara av det själva med hjälp av antibiotika eller denna nu stundande operation.

Vår fölis sondmatas och är fullt frisk. De skrattade över telefon när de berättade att den bockade och for i boxen som en vilde.

Operation imorgon tisd kl 11.00. Än är ingenting givet men jag är glad att vi ger fölis och sto en chans.

Vet ej hur man lägger in bilder och hittar ingen förklaring på sidan. Om någon kan/vill förklara.

Jag är så glad över dessa fantastiska historier om riktiga överlevare till hästar. Troligt är att flera föds med detta fel utan att ens få någon fastställd diagnos på det. Gomspalt som är ett "hål" i den hårda delen kan man känna med fingrarna med ett litet hål i mjukdelen längst bak är mycket svårt att upptäcka även för vetrinären ute på plats.

Jag har läst hela dagen om detta och funnit att de små hålen kan vara prematura fel som växer ihop av sig självt i många fall efter några veckor. Men risken för att fölen får för lite di eller utvecklar lunginflammation under denna tid är rätt stor. Till skillnad från en "riktig" gomspalt medföljer det sällan missbildning i andra organ.

Därför kan jag inte låta bli att undra om många föl avlivas i onödan trots en rätt god möjlighet att både klara av det själva med hjälp av antibiotika eller denna nu stundande operation.

Vår fölis sondmatas och är fullt frisk. De skrattade över telefon när de berättade att den bockade och for i boxen som en vilde.

Operation imorgon tisd kl 11.00. Än är ingenting givet men jag är glad att vi ger fölis och sto en chans.

Vet ej hur man lägger in bilder och hittar ingen förklaring på sidan. Om någon kan/vill förklara.

Har ingen erfarenhet av gomspalt men följer dig och ditt föl.

Tycker det är så lärorikt att läsa om andras upplevelser och erfarenheter, en dag kanske det är jag som står med ett
tillsvarande problem och då hoppas jag att era erfarenheter och råd gör att jag handlar rätt.
Tack till alla som söker hjälp och som delar med sig av erfarenheter här på Buke.......... rena uppslagsverket ibland.
Lycka till i morgon, håller tummarna!

Jag har följt dig och din lilla fölis, tycker att det är bra att hon får en chans och håller tummarna i morgon för er.

för att lägga in kort så gå in och svara på ex mitt inlägg, så kommer du se en rad olika ikoner ovanför rutan du skriver texten i.

bland den finns ett "vykort" gult med en alptopp och ett frimärke, klicka där och en rad kommer upp, där lägger du inte länken till kortet som du först måsta ha lagt ut på ett internet album typ photobucket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka