Liten unghäst som vill betäcka..

Lill76

Trådstartare
Jag har en liten valack född 2007. Han blev kastrerad i höstas och hade innan dess gått på hingstbete hela sommaren. När vi nu köpte honom i oktober fick han gå med våra 2 ston här hemma och allt gick bra i början för då var han ju "minstingen" och blev tuktad lite av de äldre damerna 6 och 9 år. Nu är det så att det ena stoet har brunstat sig igenom hela vintern och vår "lilleman" han vill gärna upp och klättra på henne då och det är ju inte alls bra. Hon tillåter det gladeligen för när hon är brunstig då är hon BRUNSTIG.
Finns det något sätt jag kan få honom att sluta med detta beteendet. Hjälper det om han får gå med någon äldre hingst eller valack som kan plocka ner honom lite på jorden? eller kommer jag vara tvungen att låta honom gå själv under brunsterna.

Sv: Liten unghäst som vill betäcka..

Troligen är det så att du har en vad som brukar kallas för betäckande valack och det beteendet brukar inte heller gå att ta bort med någon större framgång.
Det är av den anledningen som många aldrig släpper ston med valacker, speciellt inte ston som är tänkta för avel.

Sv: Liten unghäst som vill betäcka..

Sedan finns det valacker som betäcker om de blir tillräckligt flirtade med också.
Min valack betäcker generellt sett inte, han är inte så intresserad av tjejer. Men en gång var det en tjej som brunstade och hade sig hela vintern, kissade ner honom helst osv. Tillslut blev han faktiskt sugen och klev på.

Din är så nyligt kastrerad, jag skulle inte låta honom gå med ston förrän om några månader, han måste få hormonerna ur blodet, och det är inte bra om han börjar betäcka nu, då kan ske han blir en "betäckande valack".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 059
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Avel Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår. Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka