Liten undring över kapson...

M

marer

Förstår varför man rider med stång + kapson. Det jag inte riktigt har grepp om är varför vissa rider med bridong + kapson som ett led i utbildningen. Vad har denna betsling för fördelar som inte uppnås med endast bridong eller kapson?

*undrande*

Sv: Liten undring över kapson...

Jag "fuskade" lite med bridong + kapson på min 3-åring under en period.

Hon förstod inte bettet så bra i början, så kapsonen gav en liten förtydligande hjälp. Numera följer hon bettet fint, som tur är då kapsonen gått sönder...:o

Som jag ser det så är det en övergångsbetsling.

Två(tre)delat bett har ungefär samma inverkan som en kapson så det är lite kaka på kaka, men om hästen är van vid det ena kan man ha det andra på också under en tid för att hjälpa den att vänja sig vid den nya betslingen. Olika hästar kan också föredra det ena framför det andra.

Det är också ett bra sätt för ryttaren att bli van vid att hantera dubbla tyglar om man aldrig har gjort det förut. När det sen är dags att byta ut det delade bettet (eller kapsonen om man rider "tävlingsdressyr") mot en stång så har man redan vant sig lite grann vid att hantera tyglarna.

Anledningen om jag har lärt mig till att man har kapson bridong är för att förtydliga böjningshjälpen. fast det negativa är ju att man nyper hästen i mungipan med den kombinationen så jag tycker att ma lika gärna kan ha bara kapson.

Kapsonen ger lättare en "riktig" ställning i nacken när man böjer hästen eftersom den inverkar direkt på nosryggen som sitter ihop med nacken. Böjer man hästen med tränsbett kan den fuska och föra underkäken åt sidan, som inte sitter ihop med nacken på samma sätt som nosryggen. Däremot kan man lösgöra hästens mun och överlinje med ett tränsbett, det är inte lika enkelt med en kapson.

Sant, men det besvarar ju inte frågan varför man kombinerar de båda.;)

Sant, men det besvarar ju inte frågan varför man kombinerar de båda.;)
jo men det tyckte jag att det gjorde. hon menade (som jag uppfattade) att med bett lösgör man munnen och överlinje och med bett ställning i nacken och böjningen. så förstod jag iaf:)

Precis!

Fast du menar nog "...och med KAPSON ställning i nacken och böjningen:" ;)

ja men oj det var så jag menade.. tänkte bara kolla om ni är med;)

Väldigt enkelt och kortfattat:
En kapson ställer och böjer
En stång länger överlinjen

På en unghäst har man ofta bara kapson (eller tränsbett) för man vill mestadels komma åt ställning och böjning samt få en lätt uppåtresande effekt.
Längre fram i utbildning när hästen blir mer och mer uppmärksam på sitsen och svarar för den samt börjar samla sig behöver man stången för att länga ut överlinjen, men eftersom hästen fortfarande behöver något som ställe emellanåt behåller man kapsonen.

Det ligger också en del tradition bakom stången, men det är en annan histora. Den fyller sin funktion i alla fall.

:rofl:
Bra att man läser som man ska...

Att man använder både kapson och bridon kan vara för att man antingen vill vänja hästen vid att ha bett. Då kan man använda kapsonen i det mesta och sedan sakta börja vänja in bridongen.
Eller så svarar den hästen olika på kapsonen och tränsbettet helt enkelt. Kapsonen inverkar ju mer direkt på nosryggen än bridongen gör, men man kan behöva mer "stöd" på kapsonen än bridongen.

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara idée att prova denna betsel kombination, alltså bridong + kapson, på en häst som ibland böjer halsen och kroppen men motställer i nacken (tittar utåt)?

Tycker jag låter som en bra idé.
Med tränsbettet kan de ju lättare kontraställa sig än de kan med kapsonen.
Sen är ju frågan varför hästen gör det. Om det är för att komma undan är det en bra lösningen att gå in med kapsonen och korrigera.
Annars kan det ju bero på ett antal andra saker, men det är bara att prova och se om man kommer till rätta med problemet. (tycker jag iaf)

Anledningen till att han gör på detta sätt, tror jag grundar sig i okoncentration. Det finns helt enkelt andra saker som är mer spännande än det vi håller på med på ridbanan. Vill gärna gå och titta mot dörren etc.

Nu är ju detta ett problem i sig, som vi för övrigt också arbeter med. Kanske kan då kapsonen vara en hjälp på vägen för att det ska gå så smidigt som möjligt vid ridning. Får helt enkelt prova mig fram för att se om det kan tänkas ha någon effekt.

Tack så mycket för era kloka tankar:bump:

Ah okej. Ja då är det ju bara att arbeta på och kräva hans koncentration så släpper det problemet så småningom. Specillt hingstar och unghästar är hopplösa med det...särskilt kombinationen.

Nä, kombinationen gör inget åt böjningen i det läget ;)
Eller jo, du kan få den att vrida inåt och inte titta utåt, men det försäkrar ju inte att man gjort något åt grundproblemet :).

Att använda både bridong och kapson kan man göra av de anledningar som nämns i tråden. Ett bett påverkar munnen, ligger på tungan och "retar" - kan skapa medvetenhet, som kan ge avslappning i käke och nacke. Till och med innan man tar i det(kanske mest då ;) ).
Munnen och tungan, tuggandet kan sammankopplas med det parasympatiska NS - avslappning, trygghet.
Att äta - där tungan och munnen är central :) - stimulerar det parasympatiska nervsystemet, som påverkar kroppen med hormoner, att coola ner, slappna av och komma till ro.
Men är man okänslig med munnen, så stimulerar man snarare det sympatiska nervsystemet - som har med flykt och fight att göra, så det är självklart ingen självklarhet att hästen blir avslappnad för att den har ett bett i munnen :p

(När hästen "vaktar" - när den ska hålla koll på allt som händer och kanske blir orolig, måste kika närmare och spänna upp sej osv, så har den sympatiska nervsystemet påkopplat.)

Kapsonen å sin sida är betydligt mer direkt i sin påverkan av nacken, när det gäller tygeltag som är tänkta att verka böjande. På bettet kan hästen undvika att böja sej i nacken, genom att föra sin underkäke åt sidan. Kapsonen påverkar nosryggen - och nacken direkt - oavsett hur lite hästen vill eller klarar böja sej i nacken.
Men därmed inte sagt att man kan bryta igenom ställning i nacken på en kapson, tvärtom kräver kapsonen känsla för att få rätt effekt.

Att ha både och ger en spännande helhet.... Kanske helt rätt kombination för att hästen ska klara av att ställa sej bra i nacken?

(nu när jag funderar på det ska jag fasiken prova på min äldre! :D )

kl

Jag har använt kapson och bett i kombination när jag jobbat hästen vid hand för att lära henne att bara flytta huvudet efter bettet, inte hela kroppen:angel: Jag hade kämpat vid flera tillfällen på bara bettet med minimal framgång innan jag satte dit kapsonen och hästen fattar Omedelbart. Och kommer ihåg det sen dess. Ett tillfälle, böjde henne två gånger åt varje håll, mer behövdes inte. Men det jag har använt den som är då ett led i omskolningen av en felskolad häst (travtränad). Jag tror de flesta hästar känner sig lite trygga med kapson eftersom den är så lätt att förstå. De får känna sig lite extra duktiga som fattar direkt :)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
701
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka