Sv: Liten undring över kapson...
Nä, kombinationen gör inget åt böjningen i det läget
Eller jo, du kan få den att vrida inåt och inte titta utåt, men det försäkrar ju inte att man gjort något åt grundproblemet
.
Att använda både bridong och kapson kan man göra av de anledningar som nämns i tråden. Ett bett påverkar munnen, ligger på tungan och "retar" - kan skapa medvetenhet, som kan ge avslappning i käke och nacke. Till och med innan man tar i det(kanske mest då
).
Munnen och tungan, tuggandet kan sammankopplas med det parasympatiska NS - avslappning, trygghet.
Att äta - där tungan och munnen är central
- stimulerar det parasympatiska nervsystemet, som påverkar kroppen med hormoner, att coola ner, slappna av och komma till ro.
Men är man okänslig med munnen, så stimulerar man snarare det sympatiska nervsystemet - som har med flykt och fight att göra, så det är självklart ingen självklarhet att hästen blir avslappnad för att den har ett bett i munnen
(När hästen "vaktar" - när den ska hålla koll på allt som händer och kanske blir orolig, måste kika närmare och spänna upp sej osv, så har den sympatiska nervsystemet påkopplat.)
Kapsonen å sin sida är betydligt mer direkt i sin påverkan av nacken, när det gäller tygeltag som är tänkta att verka böjande. På bettet kan hästen undvika att böja sej i nacken, genom att föra sin underkäke åt sidan. Kapsonen påverkar nosryggen - och nacken direkt - oavsett hur lite hästen vill eller klarar böja sej i nacken.
Men därmed inte sagt att man kan bryta igenom ställning i nacken på en kapson, tvärtom kräver kapsonen känsla för att få rätt effekt.
Att ha både och ger en spännande helhet.... Kanske helt rätt kombination för att hästen ska klara av att ställa sej bra i nacken?
(nu när jag funderar på det ska jag fasiken prova på min äldre!
)