liten undersökning om css!

elbereth

Trådstartare
Jag har gjort en liten hemsida som jag har grundat till stora delar på css istället för att använda mig av tex tabeller för att göra layouten. Problemt är att de flesta browsers har sin egen lilla variant att tyda den och många taggar finns inget stöd för alls.

Så jag skulle tycka det vore kul om ni ville gå in och titta på den och sen tala om vad ni ser och vilken browser/version/operativsystem som ni har!

CSStest

Generellt så ska det vara blå text, marginaler mellan text och sida, två blå länkar i samma färg som bakgrunden som är vänsterjusterade, länktexter som är högerjusterade bredvis varje länk.
Bilden ska ha en bred blå ram.

Ja det här är vad jag har upptäckt som blir fel, hittar ni fler?

Har ni andra synpunkter så tar jag gärna dem oxå! :o

Ni som gör webbsidor, använder ni css och hur tänker ni när ni ska göra en sida. Ska den kunna visas av tex äldre versioner av browsers som inte stöder ny teknik?
 
Jag får inte länkarna bredvid varann utan dom kommer stegvis

typ lite snett under varandra så texten till bukefalos hamnar ute i bakgrunden

Mejla mig är centrerat mitt på sidan i övrigt stämmer det nog....

IE 6.0
skärmupplösning 1024
 
Texten glider ut åt höger, och länkknapparna ligger lite hipp som happ. Jag använder IE 6.0, upplösning 1280*1024.
 
Jag använder Opera 7.21, XP o 1024*768

Länken GALLERI ligger som den ska till vänster. Texten till den ser ut att vara centrerad mellan vänter bildkant o kanten mellan ljus- o mörkblått.

Länken BUKEFALOS vänstra kant ligger kant i kant med GALLERItexten. Även denna text ser för mig centrerad ut.

Länken MEJLA MIG ligger helt centrerad.

Känner mig lika förvirrad som det låter ;)
 
Jag provade ett tag med CSS på min hemsida.
Men det blev så konstigt hos en del besökare, så jag kör bara med tabeller numera.
 
Håller med nilema om hur det ser ut. Jag har XP, upplösning 1280x960.
 
Vad kul med en webbsida som ser bättre ut i Mozilla än i Intenet Explorer. :D

För det mesta brukar det ju vara tvärt om. Jag kör Mozilla Firebird 0.7 just nu. Till den har jag en liten användbar plugin som ger ett menyalternativ "View this page in IE". Men den här gången blev det alltså sämre när jag provade det...

Jag gissar att du kodat sidan rätt, men att Internet Explorer inte följer standarden ordentligt. Det brukar inte Microsofts produkter göra. :crazy:
 
hihi jo självklart har jag mozilla (0.8). Det är en av få browsers som följer standarden och inte gör en massa egna konstiga saker med objekten som ska visas :angel:
Intressant att Opera inte gjorde rätt, det ska jag kolla upp!

Att IE skulle göra något rätt är väl knappt ens tänkbart :devil: men tyvärr har så många det att man blir tvungen att göra en IEkompatibelsida oxå om man vill nå ut till gemene man.

Annars tyckte jag det vore rätt roligt att ha en sida som säger att den visas bäst i Mozilla och ger en länk som man kan ladda hem från :D

visst är det intressant hur många stora företag som har sidor som inte är riktigt kodade?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har nu upptäckt ännu en dimension i mitt amatör-hemsidebyggande, nämligen doctype. Jag har tidigare inte vetat om denna kodning, men...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: psychogrrl
·
Bukefalos Här kommer en lång rad med förslag till förbättringar och rättningar som jag samlat på mig undet mitt surfande här de senaste dagarna...
Svar
9
· Visningar
1 414
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp