Liten tjej börja rida?

M

Mammuten

Hej! Jag är en helt hästovan mamma i Stockholmsområdet med en dotter på 5,5 år. Vi var hos en väninna som har hästgård i Skåne härom helgen och hon fick prova på att rida för första gången på en snäll shettis. Hon tyckte det var jätteroligt, hon ryktade, ledde hästen från hage till stallet och red en sväng (med en tjej som ledde hästen då så klart...). Hon satt jättefint i sadeln (enligt hästvana väninnan i alla fall) och hon vill så klart rida igen. Men det är ju krånligt att åka till Skåne bara för det så nu försöker jag hitta et sätt att få igång henne med lite stallvana, lära känna hästar osv. Har kollat runt lite på ridskolors hemsidor men det verkar inte vara rätt grej och de verkar bara ha större hästar och ponnys. Så hur går jag till väga? Har inte en susning om hur hästvärlden funkar och inga kontakter här i närområdet som har häst heller. Vad gör man med en liten tjej som vill pyssla med hästar?

Sv: Liten tjej börja rida?

De flesta ridskolor brukar anordna ridlekis för små ryttare, då används oftast stallets minsta och snällaste ponnyer och de får rykta, kratsa hovar och rida en liten sväng med ledare. :)

Hör av dig till ridskolor i närheten och fråga om de brukar anordna sånna aktiviteter.

Man kan även sätta upp en lapp eller liknande där man söker hästfolk som har en snäll shettis och lite tid över (för en rimlig ''lektions avgift'' kanske?). Fast ta med någon som kan hästar för att hjälpa dig att se hur stället egentlign är. Det kan vara svårt att veta hur hästarna bör se ut och vad man ska prioritera för att se om ett stall är bra.
Tex; du kommer till en gård med lite ''skit i hörnen'' och lite små boxar, men trevliga hästar som mesta tiden går ute i hagen, utan täcken. Hästarna ser iofs välmående ut i hull etc.
Som ovan kan det vara svårt att skilja ett sådant ställe, som i grunden är bra, från ett ställe med 4 shettisar som skrotar i en hage, sällan tas ut och blir tillslängda lite dammigt hö ibland.
Det är ju inte alltid ett rent och fint stall betyder trevliga och välhanterade, säkra hästar heller.
Så om du kan, ta med dig någon som har lättare att se om det är ett bra stall, när du väl hittar något att titta på :) Se hur hästarna blir hanterade med, flickan ska ju helst lära sig rätt från början.

Min dotter började på risdskola första gången då hon var 4, då var hon för liten. Nu i höstas så fyllde hon 5 och det fungerade mkt bättre.
Här omkring (där vi bor nu) är miniåldern 5 år för riktig lektion men de har även knatte ridning, men då får de ju bara rida med ledare och det ger ju inte så mkt.
Så kolla med den lokala ridskolan är mitt tips.

Googla på "ridlekis". Det finns lite här och där och brukar vara en perfekt början för mindre barn

Jag skulle säga att en ridskola är alldeles rätt adress, där finns erfaren och utbildad personal som vet hur man bäst lär små barn att umgås med hästar och rida. Som många andra svarat så skulle jag satsa på ridlekis, perfekt för din dotter! Jag skulle säga att man kanske ska vara lite äldre för att ha koordinationen och koncentrationen för en regelrätt ridlektion, men ridlekis är lite mer som lek och passar bra. Många ridskolor har lite högre åldergräns för att rida lektion, 7 år exempelvis.

Vänd dig till en ridskola och kolla om de har något ridlekis, som många sagt, eller knattegrupper.
Ridskolan som finns på gården jag står på hyr även ut shettisar så att föräldern kan leda shettisen och barnet sitter på och ta en 30 minuters promenad i skogen.

Tänk på att det inte måste vara en shettis, det kan vara en liten ponny, a eller b hade nog varit lagom. Jag började själv rida när jag var 5 och red då både små och stora ponnys. Även c och d ponny. Det gick jättebra, fast det blir ju så klart lite svårare att vara med och borsta mm.
Men se möjligheterna, hon kan ju få hjälpa till med det hon klarar av. I vårt stall hjälper barnen, (mellan 3 och 6 år gamla) till att rykta. Vi har b ponny, maxad d ponny och en stor på närmare 170. De hjälper till att kratsa hovar, vi håller i hoven, och borstar så högt de når. Tycker det är jättekul. De rider även på de två mindre hästarna, har funkat jättebra.

Visst är det lättare med små shettisar, men barn klarar mer än vad många tror, så lås dig inte vid storleken på hästen.

Säger som alla ovan, att ridlekis låter som något för din dotter! :)

Då får barnen (förhoppningsvis)lära sig hur man beter sig i ett stall, hur hästen fungerar och hur man sköter den, på en lagom nivå såklart, och lägga grunden för att börja på ridskolan. Då vet de redan från början att den inte bara är att komma till stallet o sitta upp, fast dom flesta barnen brukar ju älska att få borsta/pyssla med hästarna! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka