Liten svullnad under ögat

finapina

Trådstartare
Hej, hästen har under ett par dagar haft som en pytteliten svullnad under ena ögat.Inget klädd eller irritation bara som typ en msk:a som sovit dåligt ochfått påsar under ögonen.Tror ni det är ngn ögoninfektion eller ngt på g?Putsa m kokt vatten eller låta bli?

Jag hade nog avvaktat lite men hållit ordentlig koll på det (min häst har haft inflammationer i ögonen pga insekter ett par år i rad).

Att skölja ögat med koksaltlösning (samma salthalt som tårar) är dock inte farligt eller uttorkande för ögat. Däremot är det inte alla hästar som tycker att det är så mysigt. Koksaltlösning kokar du lätt själv (håller i något dygn om den förvaras i kylskåp). Jag brukar köpa steril koksaltlösning på apoteket; finns ampuller i bra storlek för häst - smidigt för ögonsköljning tycker jag.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 660
Senast: Fille
·
Övr. Hund Är det någon här som vet hur länge en abortspruta kan verka på en hund? I början på juli 2007 blev min ena tik tjuvparad och jag lät...
Svar
7
· Visningar
6 823
Senast: Smokey
·
S
Träning min 4 åriga arab är hopplös. Har börjat sticka när man rider, behöver inte gå fort i tempo, men bara sticker och stannar inte i första...
2
Svar
33
· Visningar
6 441
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv