Liten ponny som kommit på trick

T

Tjalfe

Som många vet har jag en stor shettis som jag rider på. Nu är det så att hon har kommit på ett trick. Hon har helt enkelt listat ut att om hon snurrar runt jätte fort och hoppar och skuttar lite så flyger snart lilla matte i backen. Och visst funkar det:( Det har blivit väldigt jobbigt. Visst, det är inte långt till backen, men man kan slå sej ändå. Igår flög jag av och slog i svanskotan och det gör fortfarande riktigt ont. Dessutom händer det ibland när jag åkt av att hon vandrar iväg på egen hand, inte så roligt då vi bor brevid E20:eek:
Har tänkt skaffat medryttare åt henne, men kommer aldrig kunna släppa upp ett litet barn på henne om hon håller på såhär.
När hon inte gör såhär så är hon jätte pigg, glad och framåt.
Funderar på om det kan vara något som gör ont? Jag rider alltid barbacka. Ska kolla upp det, men om vi inte hittar något fel, vad kan man göra åt problemet då?
Jag har ju inte en chans att sitta kvar när hon gör såhär, så hon lyckas ju alltid.:(

Sv: Liten ponny som kommit på trick

inte föratt jag har nån lösning men dessa :devil: shettisar alltså:love:

haha ja precis, det är nog där problemet sitter;)

haha ja precis, det är nog där problemet sitter;)

Jag rider både westernridning och vanligt, och min arabkorsning försökte ibland kasta av mig, men det var så gott som omöjligt när vi hade westernsadlen på. Jag satt som klistrad :)

Jag hade en westernsadel som passade både mej och hästen jätte bra för länge sen, fattar inte hur jag kunde sälja den. verkar tyvärr vara skit svårt att hitta en westernsadel som passar en sån liten tjej:(

försök att göra saker hela tiden så hon inte hinner hitta på massa dumt. Träna olika grejer hela tiden. Och om du känner att hon är påväg att stanna och börjar snurra runt så rid på henne ordentlitgt framåt och hitta på ite olika övningar. T.ex. skänkelvikningar, öka och minska tempot osv.
Lycka till! :)

Shettiswesternsadlar finns hos de flesta större grossister och kostar inte allt för mycket. 1700:- skulle jag få ge här.

en western sadel till shettis är för liten för både mej och hästen. det här är en stor dam. Letade i evigheter för att hitta den ponny-westernsadeln jag hade förut, fattar inte varför jag sålde den.:(

om du alltid rider barbacka kan det vara så att dina sittben trycker på fel ställen. jag skulle föreslå att du rider med en stadig sadel och alternativt har någon som longerar ponnyn.=)

Hade uppe en sadel tråd om min ponny för ett tag sen. Men fick kommentaren att det inprincip skulle vara omöjligt att hitta en sadel som passade så det var bättre att jag red barbacka...

Bör kanske tillägga att jag har en väldigt tjock padd under.

Haha, så gör min häst också. :angel:
Fast jag sitter kvar, jag har mycket man att hålla i mig i. Tack gode gud för att islandshästar (oftast) har så mycket man :D

Har en för tunn plånbok för det.....:(

Var det inte du som blev rädd för din fjordhäst för en tid sedan?
Allvarligt talat så börjar jag tro att du har ett problem och det är inte hästarna utan du själv. Det är hårda ord, men detta är nu häst nummer två som driver med dej.
Försök ta hjälp av någon hästhanteringskunnig innan du råkar ut för en olycka!

Immer

Tack...:crazy: Jag har en busig ponny? Det finns det många som har. Har du ALDRIG några problem med dom hästarna du hanskas med? Men visst jag håller med dej... Jag har ingen vidare bra hand med hästar, är riktigt kass på det. Men det beror endast på min rädsla. Fjordingen ska säljas men den här tjejen säljer jag aldrig, har fött upp henne och ridit in henne själv. Och jag har inga större problem med henne förövrigt. Och det här är bara bus, har inga "ledarskapsproblem". Och tack för att du hjälper upp mitt självförtroende! Japp, du har rätt, jag har problem, men det är inget jag vill prata om. Men jag måste ha ett intresse för att kunna bli bra, och tyvärr har det blivit hästar.

Har förresten redan tagit hjälp av en nh tränare, men hon ska föda när som helst så vi har fått göra lite uppehåll nu, och i våran lilla by finns bara hon.

Och snälla, tolka inte mej som uppkäftig eller liknande nu, jag menar inget illa...

Nej, jag har inga problem med mina tre hästar.
Men jag har hållit på med hästar i över fyrtio år och det har visst hänt att jag varit rädd. Dock har jag varit medveten om detta, och tagit hjälp av kunniga hästhanterare för att lära mig hantera hästar och komma över min rädsla.

Immer

Som jag sa så har jag tagit hjälp.. Men det är inte så lätt när man har det handikappet som jag har. Det får du ursäkta.

Japp, nu är det bara att vänta på att ungen ska ploppa ut så att vi kan börja träna igen;) Sist jag var där så fick jag henne att gå över en pressening.:banana: Kanske ska tillägga att hon är en väldigt försiktig dam så det var ett stort steg för henne:love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 079
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 004
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar