Liten markering

Mish

Trådstartare
Hejsan
måste bara höra med er som har lite koll.
En bekants häst besiktades idag inför försäljning.

Hästen var helt ua genom böjprov och rakt spår men markerade lätt på ena fram vid longering efter böjprov osv.

Veterinären ansåg inte att det var någon fara och tyckte att de kunde rida på som förr.

Hur skulle ni reagera på detta utlåtande om ni var köpare?
Ska man göra en mer ordentlig utredning av endast detta ben med röntgen osv?

Sv: Liten markering

Jag hade absolut inte köpt hästen utan låtit ägaren hålla igång hästen och velat se en hältutredning. Sedan hade jag fattat ett definitivt beslut.

Men att köpa på sig något man vet är där - nej, aldrig.

Skulle en hältutredning med röntgen på klinik vara en bra återgärd?
(på det markerade benet)

Detta kan väll i sin tur skapa lite säkerhet för köparen?

Ägaren borde ju vara intresserad av vad det är som felas hästen, en hältutredning på klinik låter lämplig. Röntgen om så krävs.

Nu litar de väldigt mycket på sin veterinär, som i sin tur inte ansåg att en vidare utredning var nödvändig. Anledningen till att han anmärkte markeringen var för att det handla om försäljning.

Så tror nog inte de själva hade gjort en utredning om inte köpare begär det.

Har oxå varit med vid en besiktning där hästen markerade lite och veterinären medande på att det bara var att köra på som vanligt. Det visade sig sedan vara lösa benbitar som spökade.

Markerar hästen så har den ju ont och en hältutredning bör göras!

Det beror på mycket, priset, användningen, om jag kan ha den på prov, hur gammal hästen är, historia, alltså om jag får tillgång till alla journaler och dylikt och vad min magkänsla säger.

Jag skulle inte köpa rakt av, aldrig det kan bli väldigt dyrt.

Jag har haft hemma två hästar på prov som har visat markering, alltså inte ens en halv grads hälta.
Den ena hästen var inte igång sju år gammal, och när vi ridit två gånger hemma så var hästen väldigt ovillig, stegrade när man krävde trav osv. den fick åka hem direkt.
Häst två, 12 år gammal hade vi hemma på prov i nästan en månad, hon visade ingen hälta eller ovilja men det kändes inte bra så hon fick åka hem.

Dessa två kostade under 25000 kr.

Sedan har vi haft hemma en som veterinären skrev "stel vb" han var inte heller igång och vi hade honom på prov i två månader utan att han visade något.
Vi gjorde om besiktningen efter de två månaderna och han gick igenom ua.
Honom köpte vi och han har peppar peppar aldrig varit halt.

Hästen köptes som fritidshäst.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?