Liten kaninras

Fossing

Trådstartare
Hej
Jag funderar på att köpa en kanin. Jag bor i lägenhet, och vill därför ha en liten ras. Är det någon som kan tipsa om en sida med olika kaninraser m bilder? Eller kanske lägga ut bilder här och berätta om er favoritras? Jag ska inte ställa ut den eller något så det behöver inte vara någon exotisk ras :bump:
Tack på förhand!

Sv: Liten kaninras

DE 2 minsta raserna är hermelin och dvärghare, haren är typ hälften så smal dock med smalt huvud mot hermelinen som om den är renrasig har runt huvud som en boll och helst kroppen så rund och kort som möjligt oxå. De väger båda mellan 0,8 -1,3 kg men idealet på hare är under 1 kg och på hermelin runt kilot exakt. Båda får ha max 7 cm öron men vanligast är 4-5 cm.

Näst minst är dvärgväduren som på en renrasig ska ligga mellan 1,4 och 1,9 kg i vikt. DEn lejonhuvade kaninen kaninen är oxå näst minst med sin idealvikt på max 1,8 kg.

ja har ganska små kaniner ja säljer till ett bra pris=)

Jag har fått 4 ungar nu som inte blir stora! mellan 1 kg och 1,5 , föräldrarna är goda hoppare, mycket tillgivna men energiska enmanskaniner. Det är slanka kaniner, harkorsningar.

Kommer bilder snart, de är bara 2 dagar ännu :smirk:

Ärligt så tycker jag inte att man ska skaffa kanin om man bor i lägenhet, kaniner behöver möjlighet att komma ut ordentligt!!

Inte dumt menat - men bättre att tänka efter före än att skaffa en liten kanin som kanske inte mår bra, man måste stimulera dem otroligt mycket mer inomhus när den inte har saker att se på mm, buren tar plats, måste städas oftare än en utebur och kaninen skräpar ner även utanför buren, när strö skvätts ut.

Dessutom "vill" den komma ut och röra på sig väldigt mycket, kanske i hela lägenheten så den kan skutta...

Som sagt, tänk igenom!

Fast bara för att man bor i lägenhet med kaninen behöver väl inte det betyda att den aldrig får komma ut? Det kan ju finnas gräsplättar och liknande där man kan vara ute med den i sele. Och vad är det som gör att kaniner får mindre utrymme i lägenheten än vad än kanin i ett hus får? Bara för att man bor i hus betyder ju inte det att man vill ha kaninen springande i hela huset :smirk: Då är det ju nästan lättare att den lös i lägenheten där man kan ha uppsikt över den i princip hela tiden var man än är själv.

Fast själv har jag också sån tur att om jag nu skaffar kaniner när jag flyttat till lägenhet, så kommer de antagligen få gå på 'sommarbete' hos mamma på landet. :)

Fast nu bor jag i ett område med mycket natur. Dessutom får vi förhoppningsvis en lägenhet m uteplats, och då kan jag t.om skaffa en utebur eller en "äta-gräs-bur" (ni fattar vad jag menar hoppas jag :D )! Och innan jag har flyttat till en sådan lägenhet ska jag definitivt inte skaffa någon kanin. Så jag håller med dig.
Men som sagt, bor man i lägenhet tänker man nog mer på att kaninen får komma ut och röra sig. Känns som att det finns många kaniner som sitter i sin utebur och inte får ut och skutta alls :mad:

Hm....håller inte med där.
Det är inte alls säkert kaninen har det bättre bara för att den är ute. Min pojke bodde på ett ställe där han bara satt i sin bur (utomhus - vilket han inte klarar trots att det är dragfritt (ja han är känslig)).
Han bor numera inne, är bara ute i sele på somrarna (eller på dagarna i uteburen när vi är på sommarstället). Inne bor han i köket, hoppar fritt i kök + två rum hela dagarna (nästan).
Fördelen med att ha dem inne är ju att man kan hålla på med dem jämt. Har hört att kaniner är väldigt känsliga för temp.förändringar, bor de ute så kan man inte ta in dem på vintern osv (vet inte om det är sant dock). Här inne kan man hålla på med honom när som helst!
Och varför skulle buren behöva städas oftare inne än ute???

Vill bara förtydliga att jag givetvis inte menar att man inte behöver fundera på om man kan ge sin kanin ett bra liv om man bor i hus, utan givetvis måste man fundera över det oavsett hur man bor!

Och som redan sagts så finns det ju ingenting som säger att en kanin på en stor gård får mer utrymme än en lägenhetskanin. Det beror ju på ägarens intresse. Är ägaren jätteintresserad av sin kanin och bor i lägenhet ser denne ändå till att kaninen får vara lös, komma ut m.m., medan en ointresserad ägare som bor på landet låter sin kanin sitta i sin lilla bur. Så att generalisera och säga att kaniner i lägenhet har det sämre än kaniner på en gård, tycker jag inte går. Däremot vore väl idealet om man som intresserad kaninägare bodde på en gård och därmed hade en massa utrymme.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama