Liten hundbil?

HeleneK

Trådstartare
Jag önskar köpa en bil som är liten och bensinsnål.
En Toyota Aygo, Peugeot 107 eller Citroen C1 hade varit ett givet val om det inte vore för ett problem... Var gör jag av hunden?
Min tanke var först att jag skulle fälla baksätet och ha buren där, men buren går inte ens in i bilen, varken genom bagageluckan eller baksätet.

Är det ett okej alternativ att ha bälte till hunden? Hur säkert är det?
Kan man ha hunden i fotutrymmet i passagerarsätet? (Har honom där ibland vid platsbrist korta sträckor, vilket går bra)

Finns det någon annan småbil där man kan fälla baksätet och en plan yta och plats för en bur?

Hunden är av medelstor-stor ras (Aussie).

Sv: Liten hundbil?

Jag har en ranault megane, sedan. Jag plockar bort sitsarna och får då en plan yta när jag fäller sätesryggarna. Där har jag fäst buren och har ändå en hel del baggageutrymme kvar. Har en bearded collie på 23 kg.

Nu är min farsas bil inte jätteliten, men, den har enormt hundutrymme om man fäller ner baksätena. Det är en Toyota Yaris Verso och den drar ca 0,5-0,7liter/milen om jag inte minns fel.

Baksätena går att fälla ner så att de ligger platt i golvet och då blir den såhär: http://www.motorstown.com/images/toyota-yaris-verso-1.5-01.jpg

Utan nedfällda baksäten är den dock rätt värdelös som hundbil eftersom bagageutrymmet då blir minimalt. Sedan är det (enligt mig) en hysteriskt ful bil, så vill man ha något som är fint att titta på får man nog titta åt ett annat håll :D

Kan tillägga att baggaget i min bil är i rätt okej storlek och det ska inte många centimetrar till för att min buren skulle få plats där. Samma bil, men i nyare årsmodell går buren in :)

Jag hade samma bekymmer, men kapitulerade och köpte en rymlig dieselkombi i stället. Men då har jag 2 hundar också.

Jag vill kunna ha hundarna i bur, varma dagar är det ett måste att kunna öppna en massa och ändå veta att hunden sitter kvar. Dessutom är det krocksäkerheten som är usel i småbilarna.

Vilken kombi? Letar också bil för fullt, vill också få plats med bur utan att ta upp hela bagageutrymmet eller fälla hela stolsraden (en stol är okej).
Dessutom vill jag ha så låg förbrukning som det bara går ;)

Jag köpte en Renault Megane kombi, en diesel. Väldigt nöjd! Den drar 0,5 och kostar mig 2500 i skatt och var inte särskilt dyr i inköp heller. I bagageutrymmet får jag plats med en MIM XXL-bur, dvs lika stor i bagageutrymmet som en V70.

Min förra bil var en renault clio, förvånansvärt stort bagageutrymme faktiskt! Jag hade två hundar av mindre storlek utan problem (tollare och kelpie). Du får inte in en bur utan att fälla sätena så jag hade grindar istället.

jag hade en Hundai Atos förut. Liten bil som är väldigt billig i drift, men som har ett relativt stort bagageutrymme. En minikombi. Vår stora hund på 40 kg fick plats där bak utan problem.

Vi har redan en bra kombi som vi kommer att använda vid längre resor. Det är dock min sambos som han använder till och från jobbet.
Nu kommer jag att behöva en egen bil och därför vill jag ha en så billig som möjligt, utan att utsätta min hund för onödiga risker.

Vad tror ni om att ha hunden i benutrymmet i passagerarsätet?
Jag tänker att om vi krockar så kommer han ju inte åka fram, det är ju ganska trångt. Finns risken att han åker upp?

Vad är er åsikt om sele och bälte?

jag hade en Hundai Atos förut. Liten bil som är väldigt billig i drift, men som har ett relativt stort bagageutrymme. En minikombi. Vår stora hund på 40 kg fick plats där bak utan problem.

Hade ni bur, eller var han lös i bagageutrymmet?
En Atos är ett alternativ vi har tittat på.

Detta med att buren inte går in genom dörren eller bagageluckan.
Jag har haft vår lilla bil i vinter och kört hundar i. Där gick heller inte få in buren. Men jag tog in buren ihopvikt och vek upp den inne i bilen. Då funkade det bra :D

Jag har en Peugeot 206 SW, det är en halvkombi alltså dugligt med plats för bur till medelstor hund (jag har en liten). Den drar ca 0,6l/m och skatten ligger på 1300. Årsmodell 2002.
Den har ju pytteliten motor och inte särskilt mycket klös om man säger så, men det är väl lite därför den är billig i drift. Jätteskönt att köra dock.

Uppdatering

Det blev en Toyota Aygo ändå.
Det blir bälte i baksätet för hunden än så länge, får se om vi löser det på annat sätt framtiden.
Men vi har kvar vår kombi med bur för längre resor.

Tack för all input!

Jag köpte en Renault Megane kombi, en diesel. Väldigt nöjd! Den drar 0,5 och kostar mig 2500 i skatt och var inte särskilt dyr i inköp heller. I bagageutrymmet får jag plats med en MIM XXL-bur, dvs lika stor i bagageutrymmet som en V70.

Vilken årsmodell har du på din megané?
Samt vilken renault megané modell är det?
:)

Min Caddy drar 0.55 blandad körning, och det är extremt gott om plats för hundar och hundprylar bak i skåpet. Tror inte man kan hitta bättre hundbil faktiskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 552
Senast: kolfinnur
·
Övr. Hund Jag har förärats med en ny bil, en jag faktiskt har råd att köra även som studerande, och jag är jätteglad! Det är en peugeot 206 sw...
Svar
15
· Visningar
5 223
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka