liten häst i transport

kopia

Trådstartare
Hur gör ni som har små hästar, typ shettis, när de ska transporteras? Kanske är det en idiotisk fråga, men i vår gamla transport sitter bommen så högt att det inte går att binda shettisen på ett sätt som känns bra. Det kanske finns reglerbara bommar i nyare transporter?
/Kopia (som tycker det är enklare med stora hästar :D )

Sv: liten häst i transport

Jaha är det så enkelt! :bow: Jag har aldrig varit av tävlingstyp och alltid haft hästar och ridbana osv nära så därför blir jag stressad bara jag tänker att hästarna ska transporteras (jag tror att det inte är några problem för våra hästar att lastas, men jag blir nervös o stirrig :o )
Hursomhelst så vill mellanpojken träna shettisen och då är det transport som gäller och jag får skärpa till mig :)

Du kan även binda grimskaftet över frambommen så blir det svårare för honom att kunna komma nånstans den vägen...

Min shettis kan gå under bommen. Det har jag löst på det viset att jag har bundit honom ungefär som man gör på en stallgång, fast med mycket kortare grimskaft.

Jag var också nervös i början när jag åkte med hästarna, men nu har det blivit en vana. Enda problemet är att jag kan inte backa med transporten på :crazy:

//millus

Jag har egen transport, så jag tog och specialanpassade den till shettisar också genom att göra fler bomfästen framtill. Våldsamt smidigt, och jag behöver inte vara nervös att ponnyerna kommer ut genom framdörren (har faktiskt hänt mig, men som tur var så stog jag still just då.)

Jag var också nervös att köra hästarna förut, men det är en vanesak, nu tävlar mina en till två gånger i månaden, så nu är både jag och dom vana.

Jenny

Sätt två höbalar framför ponnyn, då kommer den inte under.
Se till att den druckit ordentligt innan du kör, så den inte får foderstrupsförstoppning. :eek:

Tack för alla tips :bow:
Jag ska nog försöka fixa fler bomfästen i transporten. (dvs jag ska pussa lite extra på maken så fixar nog han det :love: )

Min har fått åka baklänges. Alltså lasta, vänd och knyt i det som finns. Upp med luckan och den har ett stöd att luta lite mot. Det har funkat jättebra för oss i alla år. :bump:

Jag med!! Baklänges måste ju vara det smidigaste. Min backar in upp på rampen men vill den inte det kan man ju gå in i den ena delen, runa mellanväggen och ut genom den andra. Dom borde få plats!

Den varianten har jag helt förkastat, är en synnerligen smal sak för två shettisar att flytta på två höbalar under en resa, och då har du förutom risken att dom kommer ut genom framdörren även risken att dom gör illa sig på balsnören=dumt :smirk:

Och att ha två höbalar framför shettisarna då dom ska iväg och travtävla är inte helelr så smart, magarna står i fyra hörn ändå... :D

jenny

Sambosar brukar vara ypperliga till sånt! ;) Min förra sambo fixade bomfästen i två transporter åt mig, suveränt var det!

Jenny

Jag kör också med att ha dom bundna i bakbommen, el. lös, beror lite på om jag har en el. två med mig.

Och skillnaden på att flytta en halmbal/spånsäck istället för en höbal är?! :smirk:

Jenny

Finns många varianter. Sätt en skiva framför istället för bommen (som sitter fast ordentligt) eller kör helt lös utan inredning tycker jag är de allra bästa varianterna - vi kör ofta shetland och föl och det är dom smidigaste lösningarna tycker jag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka