Liten galla i hö bakknä

C

Candlegirl

Hej!:banana:
Har upptäckt en liten galla i hö bakknä hos min pärla:crazy:
Har haft ute massör som känt på henne, verkar inte ha ont när man klämmer o har sig, men går inte rent i trav i hö varv o spänner sig.:crazy: Går igenom böjprov, men får ett visst steg på volten.
Massören rekommendera stretchning innan o efter jobb samt massera in linement. Dessutom var låret lite stumt.:eek:
Har ni några andra tips? Och är det vanligt just på travare?

Hon har inte haft ngt foderbyte el jobbat hårdare än vanligt.

Sv: Liten galla i hö bakknä

Åk till klinik!!!!
Det kan faktiskt vara något allvarligt.
ET:s och massörer - vi är i all ära bra - men vi har inte röntgensyn hur gärna vi än vill!

Hoppas det går bra!

Sv: Liten galla i hö bakknä

När det gäller gallor i bakknäna så ska man nog vara extra uppmärksam för enligt mina erfarenheter (och tro mig, jag har i princip BARA haft bakknähästar....:crazy: ) så är det en varningslampa.
En galla i en kota kan hästar ha, och det är snarare väldigt vanligt och inget man behöver bry sig så mkt om, men sitter den i ett knä bör man tänka på att det inte alltid heller är så lätt att det ger utsllag på böjprov.
En av mina hästar har pålagringar i ena bakknät, och därmed också galla förstås, han har inte alltid visat hälta i detta ben, men däremot rörelsestörningar speciellt på volt.

Och jag vill kraftigt varna för att arbeta en häst med galla i bakknät på volt!! Hästar som har problem med bakknäna ska INTE gå på volter, det kan vara förödande på dom.....nu vet jag ju inte hela storyn och hur det ser ut inne i knät, men ett varningens finger...

/Sandrah, som snart börjar bli hobbyvetrinär när de gäller bakkän, och hoppas för guds skull att nya hästen INTE är en bakknähäst...:crazy:

Vad gäller rygg kan du oftast få ett tecken på hur det står till i knäna. Är det ett bakknä det är problem med så brukar oftast ländryggen vara sned...så ta dit en kiropraktor och hör vad denne säger om ländrygg, sen skulle jag ändå kanske göra en djupare undersökning på bakknäna om det inte blir bättre..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 978
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka