Liten fundering efter att ha läst artikel om AR

M

Madeleine Nilsson

Jag läste samma artikel som diskuteras i en annan tråd här. Det stod att man aldrig rider hästen svettig när man rider akademiskt. Är det alltid så? Jag menar man brukar ju säga att om hästen ska få bättre kondition osv så måste den vara trött efter ett träningspass. Samma med människor, man har inte fått nån träning om man inte är svettig och ansträngd brukar det ju sägas. (Jag har sett en häst ridas akademiskt och den var jättesvettig när de var klara.)
Men är det inte alls så då egentligen? Iofs så blir väl hästen väldigt trött psykiskt efter ett pass kanske, men jaja. Eller tränar man först upp konditionen på hästen innan man börjar rida AR med den?
Inget illa menat eller så, är bara nyfiken. Jag håller på med islandshästridning och vet knappt nånting om akademiskt, utom att jag gärna skulle prova nån gång!

Sv: Liten fundering efter att ha läst artikel om AR

När jag utbildar hästen enligt AR rids den aldrig svettig.

Inte så att jag sitter och tänker att min häst inte får bli svettig. Hon blir det helt enkelt inte.
Med undantag för enormt varma dagar när de bliv svettiga bara utav att röra sig allmänt.

Rider jag dock ut eller om jag hoppas kan det hända att hästen blir svettig.
Dock rider jag aldrig mina hästar väldigt svettiga. Det som blir är att de svettas så där så man känner lukten, men knappt ser det (om man inte kollar mellan bakbena där det kan vara mer).

Jag ser ingen mening med det. De får bara träningsvärk och det är få hästar som uppskattar den känslan = negativ förstärkning av arbetet.

En person vet vad träningsvärk är = (oftast) positiv förstärkan...det vet inte en häst.

Spider84 skrev:
En person vet vad träningsvärk är = (oftast) positiv förstärkan.

Då har du aldrig haft riktig träningsverk! :D Jag svor dyrt och heligt att jag aldrig mer skulle träna när jag hade sånn grym träningsverk att jag inte kunde komma upp ur sängen utan hjälp :eek: Det var det värsta jag varit med om.

Ett litet allmänt tillägg till diskussionen:
En sak att ta hänsyn till är hurvida hästen har lätt att svettas, tunn/tjock hud, har mycket päls, kondition etc. Vissa hästar börjar svettas jättelätt medans andra kan gå hårt utan att börja svettas. Min arab kan gå ganska tuffa pass innan hon svettas medans halvblodet är svettig när man kommer upp till ridbanan :D

Tilägg till mitt föregående inlägg:

Sen är det frågan hurvida en häst verkligen kopplar träningsverk till gårdagens träning?

Knapplån...

Man kan oxå säga, generellt, att hästar som lätt svettas vid förhållandevis liten ansträngning är fulla med spänningar.

mvh Jessica

Oh jo då visst har jag haft sån träningsvärk att jag tänkt: aldrig mer någonsin (kunde inte ta mig upp för tre trappsteg)!
Men likt fan är man med dagen efter och tränar. :D

Menade mer att folk (även om det gör ont m.m.) vet varför de har det. Hästarna vet bara att det "gör ont" och kopplar det med en viss träning = de vill inte vara med om det mer.

Jag tycker inte att hästarna kopplar träningsvärken till träningen direkt, men efter ett tag så har jag upplevt att de gör det.
Samma som att de kopplar en bra träning till att de blir bättre i kroppen. Det tog ett halvår på min häst innan den polleten trillade ned (och det var mycket liten pollet), men när det väl gjorde det blev hon mer positiv till arbete.
Samma som jag sett hästar bli mer och mer negativa till träning.

Fast det är ju mer: sådan är min upplevlse av det. Inget som är beivsat.

För övrigt håller jag också helt med om det Jessica skrev om spänningar ger lättare svettningar.

Tack för svaren! Intressant att läsa.

:bow: :rofl:

Men angående svettning kan ju hästar svettas av olika anledningar - stresssvett är inte positivt men annan svett är inte "dålig". Jag har fått lära mej att ju mer vältränad desto lättare svettas man.
(men ofta på hästar som svettas ymnigt, så brukar det nog vara just stress-svett?)

Det verkar vara lite smala kriterier för hur någon som rider akademiskt gör, i artikeln :confused:.
Mina fålar blir svettiga ibland... Och jag tycker mej nog rida akademiskt. Sedan om svetten beror på att de är lurviga, eller om arbetet är hårt, var en annan femma ;) :D
Häromveckan pulsade vi i riktigt djupsnö i trav och galopp i några kilometer, och jag tycker det är helt förenligt med den akademiska ridningen i övrigt, trots att han blev svettig. :D

Att hästen måste svettas för att träningen ska ha varit effektiv kan jag dock inte hålla med trådskaparen om. Det är nog en vanlig illfarelse, att man måste vara svettig, helt slut i kroppen och få träningsvärk big time, för att man ska ha gjort något under ett träningspass. Jag tycker mej se effekt ibland av några få minuter på ridbanan, helt i skritt, utan en enda svettdroppe. Hästen (och jag) kan vara helt slut i knoppen ändå - och ha lärt oss en del viktiga grejer....

Håller med andra i tråden, varför ska man rida en häst svettig bara för att bli nöjd? Finns ingen anledning.

Och en häst kan bli svettig i "bara" skrittarbete. Lite lagom svettig så där under halsen...
Man ska väl inte mäta ett gott resultat i att en häst är dyngsur?
Då har man väl arbetat över hästens egentliga kapacitet? Om man nu bortser från sommarvärme och extrema pälsar etc.

Äh, ibland, oftast blir det ca 20 minuters effektiv ridning när det är ridhuset...

Rider ut nu varje dag, och trots skritt, trav o galopp så blir hon inte ett dugg svettig och jag tycker det bara påvisar att hennes kondis faktiskt är riktigt bra! =)

Sen är ju många hästar stressiga, och de svettas mkt mer. Och som en annan skrev, att svettningar kan påvisa spänningar, vilket är en stress för mig, och svettningen går igång bara man sadlar mer eller mindre, hehe...

;)

/cj

Nä, det är ju inte så skoj om hästen är alldeles skyblöt efter ett pass... Man har ju alltid fått lära sig att man ska vara svettig för att ha fått fysisk träning, men det är ju bra att det inte behöver vara så. Alltid roligt att höra åsikter från folk som håller på med andra ridstilar än en själv! Man lär sig en del...

Hästar kan ju svettas för att de är stressade. Att hästen är dyngsur efter ett kortare pass kanske tyder på spänningar..
Vårt halvblod svettas/löddrar ofta en hel del när han tränas. Inte så att det droppar från honom direkt.. men han får lätt en "gräddtårta" mellan bakbenen :p Upplever att han är ganska nöjd ändå

Nirak

Man kan jämföra AR med yoga och pilatus för oss människor.
Jag blir aldrig svettig, bara varm,lite trött och mentalt trött efteråt...men så dagen efter så kommer träningsvärken...så visst gör det nån nytta!
Man gör rörelsen oftast långsamt, men ändå med full kontroll.
Man styrketränar fast utan vikter, snarare med sin kropp som ett verktyg...jag gillar det och jag tror att hästarna gillar det:)

Sen har jag min vän som tränar aerobics och gillar att svettas och bli skönt trött i muskulaturen efteråt-rena slagg ( det är inget för mig, men med tanke på hästar i den sortens träning)

Sen får man ut och race lite i full galopp, gå i ojämn terräng och lite intervall träning för kondisen...styrkan får man mycket av inom AR.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 140
Senast: Nominous
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Hästvård Mitten av juni: Hästen gått på bete i en månad dygnet runt men ridits varje dag men ej så hårt. Hästen stallas in och börjar tränas...
Svar
14
· Visningar
1 631
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits