Liten fråga om hullet

ika77

Trådstartare
Jag köpte en varmblodsvalack på 18 år för ett tag sen. Hos sin tidigare ägare så hade de fri tillgång på hö i hagen. Hon körde ut en hel rundbal och luckrade upp i hagen.
Jag föredrar att själv utfodra då jag tycker att man tappar en stor del av kontakten med hästen genom att upphöra med utfodring i samband med insläpp/utsläpp.

Men nu till min fråga. Hästen får nu hos mig 10 kg hö / dag ungefär. Normalt hö av vanlig medel-kvalite'.
Men trots att han har gått på samma kraftfoder innan som nu och att jag då inte ger honom fri tillgång till hö, så har han lagt på sig på hullet en hel del.. Kan det stämma?
:confused:Kan det ha med att han äter lite mer regelbundet då jag ju utfodrar på ungefär samma tid varje dag. 3 ggr/dag.?

Nån som vet? *funderar vidare*

Tillgodoser sig hästarna fodret BÄTTRE då vid bestämda måltider än vid fri tillgång på hö...eller vad tror ni?? :)
 
hästen är byggd för att äta (beta alltså) större delen av dygnet så den mår bättre om den har fri tillgång än om den blir utfodrad på bestämda tider.
nu menar jag grovfoder inte kraft.
 
Det kan ju vara så att de värden du har på ditt hö är mycket bättre än vad hästen har fått tidigare och att det är därför den går upp i vikt. Hästar som har fritillgång äter ca 15-18 timmar/dygn och det är det bästa för deras magar så jag tror inte att 3 fodrigar/dag ska göra att hästen går upp i vikt.
 
Hästen står kanske mer still nu om den inte går i hagen lika mycket som tidigare, har andra hagkompisar? Den arbetas kanske mindre?

Viktökning kan ju bero på mer mat eller mindre rörelse...
 
Ja det kan nog vara så.. Det är nog det mest troliga. För han rör sig inte mindre här heller. Jo jag tycker ändå att fri tillgång borde ge mer hull så det är nog en fråga om hökvalite´. Och det är ju i alla fall skönt att han tar sig trots att han nu får tilldelat sig hö istället.
Ha det!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 756
Senast: Bee
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 090
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp