Liten fråga - B-vitamin vs foderjäst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 530
E

eiwo

Har läst nån stans - kommer tyvärr inte ihåg vart- att hästarna har svårt att ta upp b-vitaminen som finns i de flaskor som säljs med flytande b-vitamin, men att de har lättare att ta upp b-vitaminen som finns i foderjäst och att det därför är bättre att ge jästen än flytande b-vitamin. Stämmer det? Någon som har en artikel/liknande som 'bevisar'/'motbevisar' det? :)

Sv: Liten fråga - B-vitamin vs foderjäst

Jag har läst det!
Har nu letat som en dåre på nätet men hittar inte vart.
Det var en forskningstudie om att B-vitaminet i foderjäst lättare togs upp än det flytande.

saxat från:
http://www.asasfoder.se/empty_12.html

MINERALER OCH VITAMINER.

Vitaminer delas in i fettlösliga och vattenlösliga. A, D ,E och K är fettlösliga, medan B- C är vattenlösliga. Vid överskott på fettlösliga vitaminer kan de lagras i fettvävnaden och användas vid brist. K och B vitamin produceras av mikroorganismerna i tarmkanalen. Dessa förhållande medför att hästens behov an vitaminer i fodret varierar med bla årstid, utevistelse.

Finns en studie på SLU, men jag hittar den inte....

Alltså kan vi inte tillföra vit B och K, utan det tillverkar tarmen själv vid behov!!

Fast det känns inte jätteseriöst när sidan är full av stavfel...

jo, jag vet. men det är C.E Muller på Slu som har gjort studien... Har publicerats i bla hästfocus, men jag hittar den inte på nätet... Slutsatsen var den samma...

Det skulle ju kunna förklara i så fall varför tillskott av foderjäst är bättre än färdigt B-vitamin, då foderjästen i sej gynnar mikroorgansmerna i tarmen som tillverkar B-vitamin.

Det skulle ju kunna förklara i så fall varför tillskott av foderjäst är bättre än färdigt B-vitamin, då foderjästen i sej gynnar mikroorgansmerna i tarmen som tillverkar B-vitamin.

Fast... samma Müller har sagt till mig att det bara är unga och mycket gamla hästar som behöver tillskott av B-vitaminer.

att hästar blir fina vid pälssättning ( inkl föregående fällning) när de äter foderjäst beror på att foderjäst är ett proteintillskott!

Nya hårstrån består av protein. Det åtgår rejält av den varan när de ska sätta päls. Det är idé att ge extra protein vid pälssättning och då är foderjäst ett av flera bra alternativ, eftersom många hästar gillar det.

Jag gav efter att jag fått veta det extra protein till hästar som satte mycket vinterpäls och även vid vårfällningen. Jag tyckte faktiskt att det underlättade fällningsperioden.

vi ger en massa konstiga och onödiga saker till våra hästar utan att veta om de behöver det, eller ens om det är nyttigt. Jämför med hypen för vitlök som var för några år sedan. Det stod vitlökspytsar i var och varannat stall. Vitlök är ju giftigt för häst....

Ja,men frågeställningen var ju om foderjästen ger ett bättre eller sämre upptag av B-vitamin än flytande B-vitamin.
Om man sedan behöver ett tillskott av B-vitamin eller inte är en annan femma.....
Foderjäst tycker jag annars är ett av de bättre tillskotten om man nu tycker att man ska ge något,ger extra proteiner,ger en gynnsam miljö för tarmfloran och får de flesta hästar att underlätta pälssättning under vår och höst.

Frågan är ju om man ser någon ändring eller inte oxå.

Har i mitt minne tre fall med hästar som har besvär vid byte av päls.

nr 1. Mitt egna sto, hon är fruktansvärt känslig när hon sätter/fäller päls, kittlig o lite grinig. Ger därför B-vit sedan några år tillbaka när hon börjar grina, och det hjälper. Inbillning? Antagligen :p

nr. 2. Syrrans lilla shettisponny som såg sååå ruggig ut med pälsfläckar här och där långt in på sommaren. Fick B-vitamin två veckor, redan efter en vecka såg han mkt bättre ut.

nr. 3. Liknande fall som ovan.

Alla hästar är ju individer, precis som oss människor. Om kroppen själv producerar dessa vitaminer, lär det ju finnas de individer som har svårare för det och kan behöva lite hjälp på traven.

Eller tror ni jag är helt fel ute :laugh:?

Ang. foderjäst vs. b-vit som tråden handlar om så ger ja foderjäst till mina nu, och har inte behövt tillföra b-vit alls, ingen grinighet alls ;)

Bakjäst är ju ett billigare alternativ till foderjäst. Innehåller ju mkt b-vit och det syns då på mina hästar. Min stora som verkades lite grann var 12:e vecka (ibland längre tid mellan) verkas ordentligt nu var 8:e vecka.
Även pälsen skiner som en solstråle:D

Bakjäst är ju ett billigare alternativ till foderjäst. Innehåller ju mkt b-vit och det syns då på mina hästar. Min stora som verkades lite grann var 12:e vecka (ibland längre tid mellan) verkas ordentligt nu var 8:e vecka.
Även pälsen skiner som en solstråle:D

Bakjäst... som man köper i mataffären? Hur mkt av det ger du? :d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 194
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 666
Senast: Irival
·
Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 237
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bichon havanais
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka