Liten fråga ang. dominans.

S

speedy agust

Hejsan
Har en liten fundering ang. min häst som är en gammal go gubbe som jag inte har några som helst problem med enligt mig själv, så till min fundering: ofta när jag står och borstar honom så brukar han visa med nosen vart jag skall borsta, han kan bli väldigt bossig, och visar lite överallt på kroppen och snäll som jag är snor jag runt honom och borstar tills han blir nöjd, oftast är det ställen som han inte kommer åt på själv, typ uppe på korset eller bakbenen. En NH människa som jag inte känner särskilt väl sa till mig att han dominerar mig när han gör så. Vad tror ni? Som sagt har jag i övrigt inga problem med honom, han är snäll och lättsam. personligen tycker jag att det är mysigt att vi kan "kommunicera" eller vad man ska kalla det och kommer nog att fortsätta klia honom oavsett vad som framkommer här. Men är ändå lite nyfiken.
Tack för ett intressant och trevligt formum
 
Sv: Liten fråga ang. dominans.

Jag är inte NH människa ut i fingerspetsarna, jag hör till kategorin som nog är nånstans mittemellan NH och allt annat. Och precis som du så låter jag ibland min häst bestämma såna småsaker för jag vet att han vet att det är jag som bestämmer när det gäller viktigare saker. Jag jämför det med barn, min pålle är nästan som mitt barn (jag har en son också så vet vad jag pratar om.) Om ditt barn i badet ber dig tvätta honom på ryggen för att det kliar där säger du ju inte; nej dit kommer vi sen, just nu tvättar vi magen. Det får ju inte ditt barn och tro att han jämt kan bestämma, det är då precis lika med min häst.

Alla får väl göra som de vill men jag tycker du verkar höra till min favoritkategori; de som är bästa vän med sin häst och inte lyssnar för mycket på hur man ska göra enligt andra utan lyssnar på sin häst och följer sitt eget omdöme vilket blir en bra kombination.

Men ska bli spännande och se om någon annan tycker annorlunda.
Keep On å hälsa pållen ;)
 
Så länge han är inte hotfullt eller oartig så är det hans sätt att visa dig vad han skulle tycker om. Som B&B sa så länge det är du som bestämmer att du skall klia för att du vill så är det bara myssig.

Vissa hästar kan sätta öron bakåt för de har lärt ett sätt att lära dig vart du ska klia. Vissa kan ser ut som den har ätet den mest smaskigast choklad bit i hela deras liv. Du ser de verkligen njuter av det. En häst kan ser arg ut men ändå inte vara. Det är mycket till kroppspråk som är inte lärt av alla, även många av oss "NH-människa". Det är mycket fel bedömning som pågår.

Safty first!

Ser till att du är försiktig, men ger honom en go kli från oss!
d038.gif
 
Sv: Liten fråga ang. dominans.

Kan bara säga att jag håller med övriga som svarat.

Njut över att han vill prata med dig den som säger ngt annat till dig är bara avundsjuk.
 

Liknande trådar

Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 174
Senast: Mumfie
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
C
Träning Har nu haft ett 3 åriga sto sen nov/dec och det har tagit tid att komma dit vi är nu. När man är där varje dag kanske det är svårt att...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: CarolineNSV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp