Liten film på oss

Tender

Trådstartare
Kompis filmade lite igår, vad tycker ni om pållen?
http://s85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/2009/?action=view&current=nettan090909.flv

underlaget är väldigt djupharvat, så hon snubblar lite/tungt att springa, red bara en kvart där, paddocken var upptagen.
Jag har ridit in henne själv, hon är lite springig i början men sen lugnar hon ner sig lite.
Har lite svårt att bära sig i galoppen på små ytor, behöver träningstips på det, låter henne bara lunka på och hitta sin balans innan jag börjar samla henne, I sommar har vi bara ridit ut men nu ska det bli mer paddockträning.

Jag har ingen w-sadel som passar henne, och långa tyglar "fastnar" i sadeln :crazy: och nosgrimman e löööös (bruklar lossna) den får vara kvar för att det är strass och det är sött på lilla flickan :)
 
Senast ändrad:
Sv: Liten film på oss

Kompis filmade lite igår, vad tycker ni om pållen?
http://s85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/2009/?action=view&current=nettan090909.flv

underlaget är väldigt djupharvat, så hon snubblar lite/tungt att springa, red bara en kvart där, paddocken var upptagen.
Jag har ridit in henne själv, hon är lite springig i början men sen lugnar hon ner sig lite.
Har lite svårt att bära sig i galoppen på små ytor, behöver träningstips på det, låter henne bara lunka på och hitta sin balans innan jag börjar samla henne, I sommar har vi bara ridit ut men nu ska det bli mer paddockträning.

Jag har ingen w-sadel som passar henne, och långa tyglar "fastnar" i sadeln :crazy: och nosgrimman e löööös (bruklar lossna) den får vara kvar för att det är strass och det är sött på lilla flickan :)
Jättefin häst.
Men kanske inte är personen att dömma men tror du behöver länga ett hål på lädret så du sitter bättre.

jag satt ju själv upp för en bild på mig och då hade "stina" ridit före och hon är kort 155 cm ca och så. men ville bara ha någonstans att ha föttterna.
 
Sv: Liten film på oss

Har jag längre känns det nästan som att mina knän hamnar på fel plats, kanske bara vanesak?
Jag gillar långa läder, (gammal dressyrryttare) men det går ju inte i en hoppesadel :mad:
Det ser ut ibland att jag trampar ner massor ibland men stövlarna glappar i hälen. rider annars mest barbacka.

Bild från när jag började rida henne förra sommarn,
PICT0290.jpg
 
Sv: Liten film på oss

Har jag längre känns det nästan som att mina knän hamnar på fel plats, kanske bara vanesak?
Jag gillar långa läder, (gammal dressyrryttare) men det går ju inte i en hoppesadel :mad:
Det ser ut ibland att jag trampar ner massor ibland men stövlarna glappar i hälen. rider annars mest barbacka.

Bild från när jag började rida henne förra sommarn,
PICT0290.jpg

Man kan ha ett till längre hål i en hoppsadel men inte så man kommer ner i dressyrläder.
Men du rider din häst fint.
Jättefina ihop.
 
Sv: Liten film på oss

Hej!! Tycker att det ser väldigt trevligt ut, både hästen och din ridning! :laugh: Jag antar att det är en unghäst som bara är riden några månader eller?

Jag kommenterar utifrån det iaf :laugh:

I traven tycker jag att hästen går i en trevlig form! :) Tips är att tänka på att inte rida så små vägar. Stora volter så att du kan få lite mer framåtbjudning i hästen. Hästen blir lite kort i steget och det kommer säkerligen lösa sig om du rider fram lite mer och inte svänger för ofta och för skarpt :laugh:

Galoppen är lite samma sak. Galoppera på så stora ytor som möjligt så att hästen orkar bära sig. :laugh:

Men som sagt, ett jättetrevligt ekipage och du har väldigt lagom och bra kontakt med munnen, framförallt i traven! Bra jobbat :laugh:

Ang stiglädrerna så ska du absolut inte ha längre enligt min åsikt. Hoppläder i hoppsadel så får man den vinkel på benen som sadeln är gjord för ;)
 
Sv: Liten film på oss

Det är ett sto på 10år :)

Hon var tidigare "insutten" som 3åring om jag minns rätt, men förra sommaren så var det som att ha en unghäst, hon har inte haft täcken osv på sig (som jag fattat det), så att bara lägga vojlocken på ryggen var en skräckupplevelse i början. :D
Red in henne barbacka, red kanske under 2månader på sommaren, ganska lungt och kravlöst eftersom hon en gång blev skrämd och spang iväg, jag knep med benen, hon blev ännu räddare och började bocka och då föll jag av och gjorde illa nacken. så i vintras skaffade jag sadel och red henne lite i december inne i ridhuset när det var juluppehåll etc, och nu har jag ridit lite igen senaste månaden, mest ridit ute för att få henne att lyfta på fötterna. Har inte riktigt haft tid med henne :(
 
Sv: Liten film på oss

med tanke på det som du skrivit om er, så ser det jättebra ut!

tyckt det såg lite väl kravlöst ut, du (som du själv skrivit) sitter mest och låter henne lulla för att få henne och hitta balans, men efter ditt senast inlägg förstår jag varför.

keep it up! :bump:
 
Sv: Liten film på oss

mitt tips är att:

större volter och även mindre vålter är bra dock glöm inte heller rakspåret vilket är bra träning för balansen (håll dig gärna en bit ifrån väggen då så inte hon kan "ta stöd av den".


För att få en häst att få bättre balans och bli mer stabil i sinna gångarter är att rida mycket rakt fram och låta hästen gå på lite längre tygel och sen korigerar hennen är hon tappar sin "raka" linje.
då korrigerer du endast med ben och säte...det lägger jag in i träningen på alla unghästar man rider in. vilket har gett väldigt bra resultat.

Lycka till!
 
Sv: Liten film på oss

Rider mest utomhus men ska tänka på det när jag rider i paddock :)
När jag låter henne gå rakt fram så försöker hon inte svänga av spåret, men det kan bli lite vingligt ibland.

tror ni att det kan bli en liten pleasure-häst av henne? :)
 
Sv: Liten film på oss

Rider mest utomhus men ska tänka på det när jag rider i paddock :)
När jag låter henne gå rakt fram så försöker hon inte svänga av spåret, men det kan bli lite vingligt ibland.

tror ni att det kan bli en liten pleasure-häst av henne? :)



det går utmärkt att göra detta ute också, har du en rak stig eller väg så är det bara att köra på!!
 
Sv: Liten film på oss

Så trevligt det ser ut! är ju full fart på damen,

Hur har det gått att rida in henne?

Ser fram emot mer filmer:)
 
Sv: Liten film på oss

Det var ganska jobbigt att börja med henne från marken, hon var så extremt envis. tog kanske 2mån innan jag kunde kratsa bakhovarna själv :D
vissa dagar blev det flera timmar bara att tjura på att hon skulle gå förbi något etc, inte rädd utan helt enkelt bara envis, men som tur är kan hon vara riktigt lättlurad. passade det sig inte så stannar hon helt enkelt och vill inte gå. tex hon vill till höger och jag till vänster. bara sådana enkla saker. men när vi kommit överens vem som bestämde (hon kan göra anspråk på det ibland) så har det gått jättebra.
Hon har alltid kommit fram när man gått förbi hagen (hon springer tillomed fram mot främlingar som går längs vägen) så tror jag att hon inte tycker att det är alltför illa. hon älskar verkligen att bli gosad med, riktigt svartsjuk dam.

Jag vet inte om du sett denna, http://www.youtube.com/watch?v=afzi7SEAwAE

Såg du hur hon galloperade förut?
 
Sv: Liten film på oss

Kan inte se filmen :mad:

Lite OT men måste fråga :love: Hur är det med Choise?
 
Sv: Liten film på oss

Prova sök på "ludde nettan sleepy" :) eller gå in på min användare Sella88 och klicka därifrån :idea:
 

Liknande trådar

I
Hästvård Mitt sto (dräktigt och ska föla i mars) känns inte riktigt på topp. Hon är pigg, feberfri, ömmar ingenstans, äter, kissar, och bajsar...
Svar
9
· Visningar
900
S
Western Jag har gjort en film med lite bilder å filmer från April Open, kanske inte den bästa kvaliten på vaker fotona eller filmerna. Men ändå :o:D
Svar
4
· Visningar
977
Senast: CorallaLover
·
Körning Nu har jag äntligen lyckats att ladda upp en film på nätet. Jag har ju en hel del på datorn så det här är bara början... Vi kör...
Svar
11
· Visningar
1 082
Senast: Nussikan
·
Övr. Katt Två av våra katter hade lite roligt i morse...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp