Liten blåmes unge.

mimus

Trådstartare
Föll ur sitt bo och snälla barn tog hand om den idag, och säger att de matat den och att den tog emot maten.

Jag sa att de inte fick ha kvar den inne, men det blev ramaskri ifall katterna i stallet eller kajorna skulle ta den.

Så jag fixade en lång stege och klättrade upp och lade tillbaka ungen i boet, hade handskar på mig, men barnen hade ju hållit i den när de matade den.

Detta var vid 14 tiden idag, och än har vi inte sett att den blivit utputtad, mamma och pappa fågel har under dagen fortsatt att mata ungarna som vanligt.

Hur är det nu, men vilda djur och människolukt?
Kan det vara så att ungen ännu lever och de matar den?
Eller hade dem puttat ut den i så fall?

Jag hoppas ju på att den kommer att klara sig.

Sv: Liten blåmes unge.

Föräldrana brukar inte bry sig ifall ungarna luktar människa eller inte.

en :bow: till dig och barnen som hjälpte den lilla ungen hem igen!

Ja, jag börjar undra om det är en myt det där med att vilda djur inte får lukta människa.
Jag har kollat nu i kväll, och det verkar som att den inte trillat/blivit puttad ur boet än.:)

För några veckor sedan så låg den en nyfödd kalv i diket på våran 70 väg, där alla kör i 100...

Jag tycker att naturen måste få sköta sig själv så långt det går, men det GICK ju bara inte att lämna kalven där, mamman hade en medtrafikant sett längre bort på åkern, men hon hade dragit sig in i skogen.
Vi föste upp ungen och då sprang den iväg i skrek lite, tyvärr sprang den inte åt det håll mamman stod, sedan lade den sig ner på åkern långt bort, och då lät vi allt vara och hoppades på att mamman skulle hitta den.
Jag tror att vi hade stressat den om vi försökt fösa den åt mammans håll.

Usch, det är så svårt att göra snabba bedömningar som inte alltid vet är rätt.

Om man tar djur som har sina ungar i legor t.ex. rådjur och hare så är positionen mycket viktigare än lukten. En mamma som inte hittar sin unge på ung. det ställe den lade den på skiter i ungen helt och hållet. Dock kan ungen bara den ligger på rätt ställe lukta människa.

Så med andra ord så klarar sig blåmes ungen, men inte älgkalven?

Fy vad obehagligt....men vi hade inte kunnat låta den ligga kvar i diket, jag tror inte hon lämnat den där, jag tror de gick över vägen och det kom bilar, ungen blev rädd och kröp ihop.

Säg att det var en åker dem emmellan, ca 500 m.

Men älgar har inte legor utan där ska kalven följa sin mamma (rådjur har legor och harar vet jag) så mamman kanske letar upp sin kalv ändå om den inte är bortstött av någon anledning.

"Under sommaren växer hanens horn ut och på hösten, i augusti, september vandrar han omkring och letar efter en hona. Kalvarna som fötts året innan, och som levt tillsammans med sin mamma sedan dess (de kallas ettårskalvar), får klara sig själva när hon träffar hanen. Men hon kommer tillbaka till sina kalvar och går med dem tills hon ska föda igen i maj, juni. Då blir ettårskalvarna bortkörda och får klara sig helt på egen hand. Utan sin mamma blir de oroliga och irrar omkring. Det händer ganska ofta att de kommer ut på vägen bland bilarna."
taget från kolmården

nej, djuren bryr sig inte om hur ungarna luktar. Dom känner igen sina egna ungar både på utseende och läte också. Så, nog är dom duktiga föräldrar :)

Jo de är ju det, det är bara så synd att många tror att rådjursbebisarna är övergivna när de ligger där i sin lega och tar in dem. :/

Alltid ska man låta en rådsjurskid ligga kvar på samma ställe. Mamman kan, mamman vet vart den e. Den kan ligga där flera flera timmar. Dom kan klara sig från morgon till kväll. Kalven måste ligga på precis samma ställe. Det räcker att flytta den ett par meter så finner mamman den inte igen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama