Liten apportbock

Ainon

Trådstartare
Vars kan jag hitta en mini liten apportbock?

Behöver någon som passar en 1,8kg tung chihuahua med liten käft. Har sökt i varenda djuraffär i Umeå och Luleå utan framgång, de bockar jag sett har han inte enns kunnat greppa och lyfta :crazy:

Vi har bara apporten kvar att lära in av momenten i lp1:an :banana:, sen ska de ju bli renare och funka i vistelse med andra hundar också dock, dit är det en lååång bit kvar :p

Sv: Liten apportbock

Kan du inte bygga en? Två klossar och en rundstav. Det kanske man inte får?

Problemet är väl att på tävling har dom inte mini-liten apportbock... Den lilla som beskrivs i reglementet är fortfarande 20 mm i "bitdelen"....

Har faktiskt ingen aning om hur man gör då hunden inte fysiskt kan få in apporten i munnen. Sen då du går upp på högre klasser så är den tunga apporten som minst 1 kg... och metallapporten är fortfarande 20 mm. Kan bli knivigt!

Jag hittade en jättepluttig apportbock på Djurmaga*inet, detta i Luleå. Den apporten kan systers katt bära så det borde funka på chihuahua också.

Kolla på nät-firmorna annars!

Men man måste ju få en chans att använda en apport som hunden har en fysisk möjlighet att få in i munnen, annars är ju vissa renraser exkluderade från tävling. Får man inte använda en egen man har gjort om man föranmäler det?

Jag har försökt leta i reglerna men inte hittat något. Kanske någon som tävlar med små raser vet. Dvärgpincherfolk?

Man får ju normalt inte använda sin egen apport på tävling utan får en av tävlingsledaren. Huruvida dom har många olika storlekar framgår inte i något regelverk tyvärr. Det bör nog kollas upp med någon som är tävlingsledare eller domare.

Dvärgpinschrarna använder den minsta bocken och det är inga problem.
Jag har dock träffat Ainons lilla vavva och den är verkligen miniliten i jämförelse. :angel::D:love:

Det jag kan hitta i bestämmelserna på brukshundsklubbens hemsida är:

"Vid momentet apportering skall föremålet
vara anpassat till hundens storlek. (Gäller
inte apporteringsföremål i momentet vittringsprov)."

"APPORTFÖREMÅL, METALL
Rekommenderat utseende, material lättmetall
Liten Stor
*massa mått*"

Låter ju som att man måste kunna få ha hur liten som helst. I citat 2 är det ju endast rekomenderat utseende.
Annars är det ju knäppt, alla raser måste ju kunna deltaga! Men har mailat och frågat.

Ska ta och kolla på djurmagazinet här i Luleå igen, har varit där tidigare men då hade de inga små.

(Han är betydligt mindre än en dvärgpincher, kroppen ryms bakom ett a4 ;) )

Senast ändrad:

Elliott har svårt att bära sin apportbock (tror jag har den minsta?) han kan ta den nån centimeter, sen dimper den i marken, han blir upprörd och står och skäller åt den :D
Så säg till om du hittar nån liten i Luleå!

Börja träna med en liten plast/nylonapport, den minsta är 10 cm och väger 90g till skillnad från minsta träapporten som väger 150 g. Du kan tärna in momentet med plastapporten och sedan när kommando och säkerhet sitter kan du gå över till träapporten.

150g träapport finns i olika tjocklekar på pinnen beroende på tillverkare och den jag hittat med smalast pinne köpte jag på Häromi.

Sen är det inte säkert att de har en liten apport på alla tävlingar, även om de ska det, de flesta räknar Kelpie som en liten hund....

När vi tränade apportering med våra yttepytte små Chihuahuaor så hade vi en egenhändigt gjort apportbock. Dock tävlade vi aldrig med den men jag undrar om det inte var så då i alla fall att det var okey att använda den egna om man anmälde det innan till tävlingsledaren. Våra apportbockar gjordes av en lydnadsdomare:)

När vi tränade spår gjorde vi en egen sele av en kaninsele;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka