Lite velig och behöver råd!

Mysaan

Trådstartare
Jag har i dagsläget kontakt med en travtränare och en uppfödare av travare. Båda dessa har jag lärt känna tackvare min ridtravare som jag köpte.

Nu har jag hamnat i en velig sits. Båda dessa tycker jag gjort ett jättebra jobb med omskolning av min häst som var helt oskolad när jga köpte honom. Tilläggas bör att han är väldigt lättlärd men vi har ändå tagit oss igenom situationer där båda dessa personer skulle gett upp enligt dem själva.

OM jag nu ska bygga lösdrift till hösten som det ser ut att bli så har jag blivit erbjuden följande:

Ta emot travare från travtränaren som inte fungerar på banan och skola om dem under några månader så ägarna kan få ut ett något bättre pris för dem.

Uppfödaren som födde upp min ögonsten vill kunna rekommendera mig för andra som vill ha sina hästar omskolade.


Det skulle då bli så att hästarna tas hem till mitt lösdrift och sedan är tanken att de säljs direkt från mig.

Nu är jag lite velig för jag anser mig själv inte som någon superryttare men får erkänna även inför mig själv att jag faktiskt lyckats bra med min egna. Men jag vet inte om jag är så pass duktig så jag kan ta massa pengar samtidigt kan jag inte göra det gratis givetvis.

Dessutom funderar jag lite på hur många hästar det ens är rimligt att ha på en gång 1-2 är nog lagom. Men med sviktande hälsa blir jag ändå tveksam det finns dagar när jga inte kan kravla mig upp på hästryggen alls.

Så frågan är om man ens har mage att ta betalt för något utöver foderkostnaderna i så fall.
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Frågan är väl egentligen om hästägarna tycker att det är värt det?! Många hästägare tänker ju på pengar o inte hästens bästa..

Jag tänker som så att det kan vara billigare för en hästägare att släppa iväg en häst billigt än att betala för träning o sen få ut några tusen extra för det.

Det finns en uppsjö av travare till salu idag, både skolade o oskolade. Även de skolade är mycket billigare än tex ett likvärdigt halvblod eftersom de ändå inte har samma gångarter.

Om jag hade häst till salu skiulle jag hellre sälja den för 5000 kr o bli fri den än att betala säg 3 mån omskolning o sen kunna sälja den för 10-15000 kr. tror inte att de kan få ut så mycket mer än det på ´några´ månaders omskolning.

Hur länge har du haft din häst? Hur välskolad är han i dagsläget? Hur mycket har hans värde ökat?

Menar inte att du behöver svara, men du kan ju tänka lite i de banorna o fundera på om det är lönsamt..

Nu är det väl inte du som behöver ta det beslutet utan hästägarna, så.. prova! Du vet ju inte om det fungerar förrän du gett det en chans.. men förvänta dig inte för mycket utan var realist.

Lycka till!
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Egentligen förväntar jag mig ingenting!

Min egen häst har jag haft sedan feburari förra året. Påbörjade omskolning i april pågrund av att jag var sjuk. I början av juni fick han stå några veckor eftersom jag blev tvugen att sko honom.

I slutet av augusti vart han halt och sedan höll vi på med vila och igångsättning till och från fram till slutet av oktober då jag valde att ställa av helt under vintern. Så nu är han igångsatt igen sedan 1 månad bakåt.

Med tanke på att det inte alls gick att rida ut för att allt var farligt när jag köpte honom så har vi kommit långt tycker jag. I dag går han fram överallt även om det är tveksamt ibland. Han kan gå i rätt form ganska stadigt och han kan framdelsvändning och uitöver de vanliga voltandet. Galoppfattningen börjar sitta också.

Han är inte jätteutbildad men som sagt så har vi haft lite otur men jag skulle tro att som han är nu skulle jag kanske kunna sälja honom för 4000 kr mer än jag köpte honom för och om man då räknar på att han bara är utbildnings riden 2 månader ungefär så är det rätt ok. Det man ska vet här också då är att han stått helt avställd och bara latat sig 1 år innan jag köpte honom. Så vi fick jobba på att bygga lite muskler från marken först.
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Varför inte bara ta emot hästar från den travtränare som du känner?
Eftersom du inte vet hur mkt du klarar så är det ju en vettig deal. Det är ju onödigt att uppfödaren rekomenderar dig till andra om du inte vet själv vad du klarar.....Travtränaren som du känner vet väl förmodligen om att du är sjuk också så då har du inte samma press på dig och kan se om det är ngt för dig.:idea:

Sedan tycker jag att du ska tänka dig för... Vad gör du om du får hem en häst som är 10 resor värre..... Du skrev att din pålle var lättlärd, så känn efter om du verkligen har kunskapen som krävs.
Tänk på att man ofta har kort begränsad tid på sig så man måste vara effektiv med inlärninge.


Känn efter vad som känns rätt!!

Lycka till!
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Än vad du bestämmer dig för och så vidare, så NJUT av känslan att de ens frågat dig!!!! Unna dig att bli smickrad och njut av det!

Lycka till än vad du bestämmer dig för att göra!
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Jag tänkte som så att ni skriver kontrakt för varje häst som du ska utbilda, och det innebär att du får betalt den summan du ska ha per månad, OAVSETT vad de sedan lyckas sälja hästen för. Om utgångspriset på hästen är typ 20.000:- efter omskolningen, och de inte får mer än 15.000:- så ska du fortfarande ha pengarna ditt arbete är värt, om du förstår hur jag menar? Du ska inte bli lidande, om det visar sig att hästarna du skolat om inte stiger så mycket i värde på marknaden som ägarna trodde att de skulle göra. Du ska fortfarande få betalt för din utförda tjänst, och sen är det upp till ägarna av hästarna om de tycker att det är värt det. Men du ska ha din ersättning oavsett.

Hoppas jag gjort mig förstådd... :angel:
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

MEd tanke på att det kostar väl ca 2000 kr i månaden att hålla en häst och en avdankad travhäst stiger inte med 2000 kr i månaden bara för att den skolas så tycker jag att du ska tacka nej och projektet innebär att du ska stå för hästarnas uppehälla. Det blir ett dyrt projekt.5-10 000 kr är vad man får ge för en trahäst, skolad som oskolad
 
Senast ändrad:
Sv: Lite velig och behöver råd!

Skillnaden på en utbildad och outbildad travare är så liten så den vinsten äts upp direkt i foder och hovslagarkostnader och annat.
Dessutom kan du bli stående med hästar som helt enkelt inte blir sålda, eller måste säljas till underpris bara för att bli av med dem.
Jag hade inte vågar mig på det ialla fall, även om jag gillar idén.
Eller hade jag tagit mig an en häst bara utan förhoppning om vinst, bara för det är kul
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Tack för alla svar!

Tanken som travtränaren hade var att istället för att hästarna skulle stå kvar hos henne i väntan på försäljning så kunde de stå hos mig=lite billigare än hos tränare och dessutom bli lite omskolade på köpet.

Tanke var alltså inte att jag skulle köpa dem och betala allt för dem under tiden utan ägarna betalar till mig istället för att den ska stå kvar i dyr träning när den ändå inte fungerar som travhäst.

Tanken är att jag i första hand ska ta mig an de hästarna som alltså inte duger i träning och det kan handla om 2 hästar per år kanske.

Givetvis kommer jag testa med 1 häst först och se hur det fungerar i så fall. Tanken lockar mig lite även om jag inte vet om jag är så himla bra som de vill göra gällande.
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Mysaan skrev:
Givetvis kommer jag testa med 1 häst först och se hur det fungerar i så fall. Tanken lockar mig lite även om jag inte vet om jag är så himla bra som de vill göra gällande.

Typiskt kvinnligt beteende att fundera i dessa banor... :mad:
Självklart är du så duktig som de vill göra gällande... Våga tro på dig själv.

Prova... ta en eller två.... och kör en provperiod om du är nyfiken på hur det skulle vara. Märker du att det inte är något för dig så kan du alltid backa ur sen. Om du inte provar... så kommer du med all säkerhet att ångra dig senare i livet....
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Man behöver inte vara särskilt bra för att skola om en travare, de är så lätta att ha att göra med så vanligt sunt förnuft räcker.
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Det är mitt dåliga självförtroende som spelar in. Jag tror aldrig oavsett inom vilket område att jag är så bra som folk hävdar.
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Djurjouren skrev:
Man behöver inte vara särskilt bra för att skola om en travare, de är så lätta att ha att göra med så vanligt sunt förnuft räcker.
Det är så jag upplever att jag har gjort med min. Sunt förnuft och lungt och sansat.
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Mysaan skrev:
Det är mitt dåliga självförtroende som spelar in. Jag tror aldrig oavsett inom vilket område att jag är så bra som folk hävdar.

Ja dåligt självförtroende är ingen bra egenskap... men det är många med dig som har den...;)

Om vi bortser från det.... vad är det som hindrar dig att prova med en eller två hästar?? Har du något att förlora?

Om jag var du så skulle jag faktiskt prova på det... Som jag förstår det så investerar du i tid i dessa hästar men inte ekonomiskt. Om du anser att du har den tiden så ........

Hur länge har vi inte efterlyst ansvar från travfolket att ge hästar som inte räcker till på banan en ärlig chans. Den chansen får de flesta inte alls.... utan slutar som regel i bästa fall som sällskapshäst som vandrar från ägare till ägare...

Kanske är det början till något bättre....

Jag anser nämligen att de flesta travare kan bli utmärkta hobbyhästar om de får en rimlig chans till omskolning och grundridning....

Jag hade inte tvekat om erbjudandet kommit till mig :angel:
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Djurjouren skrev:
MEd tanke på att det kostar väl ca 2000 kr i månaden att hålla en häst och en avdankad travhäst stiger inte med 2000 kr i månaden bara för att den skolas så tycker jag att du ska tacka nej och projektet innebär att du ska stå för hästarnas uppehälla. Det blir ett dyrt projekt.5-10 000 kr är vad man får ge för en trahäst, skolad som oskolad

Amen :bow:

Immer
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Om det handlar om 1-2 hästar per år, och att de står hos dig istället för dyr träning tycker jag absolut att du ska chansa! Testa! :) Börja smått, så gör det inget om du misslyckas.

För ärligt talat - realistiskt är att det finns många olika typer av travare... Vi har haft några, endel mkt lättlärda med acceptabelt resultat. Andra svårare, tuffare, hårdare... svårt få till bra allroundhästar...

Jag tycker tvärtom mot de som tycker att det är lätt att omskola travare... Det kräver sin man... Tålamod och kunskap. Sen måste man vara realistisk. En travare är en travare, kan bli en trevlig allround-skogsmulle-häst! Men når man dit så har man en trevlig kompis! :love:

Norrland
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Det är lite det där jag funderar på. Att jag kanske haft tur som fått en lättlärd. För min lilla på 2 som inte gått i träning är trevlig att hantera men tydligen inte lika lättlärd. Men jag ska tänka på saken tills i höst. Vad det gäller rasval är jag realist.

Jag är fullständigt medveten om att travare inte kan gå Grandprix även om de omskolas ordentligt. Men kanske kan åtminstone några av dem räddas från att inte bli omskolade alls och därmed kanske slippa bli vandringspokaler.
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Som sagt - jag tycker att du ska prova! :)

Men om du bara omskolat en travare tidigare, så finns många erfarenheter att göra! De kan vara väldigt olika.

Men återigen - testa och se hur det går! Du kanske är rena fantom travhästomskolaren! :)

Nä, skämt åsido. Varför skulle du tacka nej till tränarens förslag, egentligen?

Norrland
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Anledningen jag kan komma på för att tacka Nej är att jag kanske bara haft tur med min plutt och att jag egentligen är helt värdelös som omskolare av travare.

Det handlar trots alllt enhel del om att kemin ska stämma också.:)
 
Sv: Lite velig och behöver råd!

Det här handlar väl egentligen inte om omskolning av travare eller inte utan ditt självförtroende. Rent eknomiskt så finns det inga pengar i omskolning av travare, men rent personligt kan det finnas en del att vinna för dig. Din insatts är risken att bli nertryckt i skorna ännu mer och vinstchansen är ett bättre självförtroende om du lyckas. Under alla omständigheter blir du en erfarenhet rikare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Sedan jag var liten har jag velat arbeta med hästar. I tonåren jobbade jag gratis mot att jag fick hästar att rida och tävla samt en...
Svar
11
· Visningar
1 260
Senast: Hund123
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 001
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 033
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp