Lite undringar ang. kraftfoder från Hippo

Twihard

Trådstartare
Hej hoppas man får skriva fodermärken, för har bara en liten fråga. :)

Min häst har sedan slutet av sommaren fått äta Hippo Grow Alfa, då han fick proteinbrist efter hettan och så. Han trivs jättebra med fodret och har nyu sänkt givan väldigt mycket. :)

Jag undrar bara lite, om jag någon gång ska byta till ett annat Hippo foder. Vilket skulle vara bäst? Eller kan jag fortsätta med detta extra proteinstarka foder? Även om han är bra i hull? Han är i bra hull och så. Han är 3,5 och påbörjad inridnnig.

Men är bara nyfiken, om jag som sagt skulle ändra någon gång, ex till Hippo Basic, skulle jag behöva tillsätta massa annat jocks då?

Ledsen om jag låter virrig:D

Sv: Lite undringar ang. kraftfoder från Hippo

för att kunna ge ett bra svar på din fråga behöver man veta vad ditt grovfodfer innehåller i ffa energi- och proteinväg. Det är omöjligt att veta ifall du behöver "tillsätta massa annat jocks då" utan att veta det....

Behöver hästen protein skulle jag ge någon form av melassfri lucern, eller potatisprotein (osäker på stavning men går att söka på här).

Varför frågar du om du vet?

En analys är inte speciellt dyr och är väl värd pengarna.

Jag vet att jag måste veta vad grovfodret innehåller. Jag vet det ja, men jag frågade om vilket hippo som skulle vara bäst om man bytte, Kanske grovfodret är jättrebra och det räcker med bara hippo grow alfa, men med hippo basic kanske det inte blev bra? Så tänkte jag.

jo men då skulle en analys för grovfodret vara bra så man vet om hästen behöver extra srp. I hippo grow alfa är det mer srp och mj än i hippo basic.

Vill du hellre ge proteinet i grovfodret (lusern) så kanske du borde byta till basic för och få en bättre balans. Men som sagt, går ju inte säga såhär på rakt arm utan en grovfoderanalys

Jag vet att jag måste veta vad grovfodret innehåller. Jag vet det ja, men jag frågade om vilket hippo som skulle vara bäst om man bytte, Kanske grovfodret är jättrebra och det räcker med bara hippo grow alfa, men med hippo basic kanske det inte blev bra? Så tänkte jag.

Då lägger du in alla värden på Hippocampus så vet du vilket som blir bäst för din häst eftersom du nu har en analys ;)

Så får du ditt svar .

Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Frågan står i rubriken fodrar just nu med ett hösilage med 15% socker och ger till det hippo grow alfa. Hur tar man reda på...
Svar
7
· Visningar
1 734
Senast: MonteRose
·
Övr. Katt Hejsan gott folk, premiär för mitt första inlägg! ;) Verkar dock vara kanontrevliga forum här, så detta blir nog fint! :) Min...
Svar
4
· Visningar
1 919
Senast: sintra
·
Foder & Strö Ja det finns väl hundra sådana här trådar och jag är, om jag får säga det själv, rätt bra på foder men nu när jag inte har analys på...
2
Svar
37
· Visningar
8 637
Senast: Korven
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar