Lite trist - Avlivning av marsvin

Septicemia

Trådstartare
Som säkert några här vet så har jag ett gäng smågrisar och fick för ett tag sedan reda på att några måste bort.
Nu är ett ultimatum ställt - den 28/12 ska 3 stycken ha flyttat härifrån, eller avlivats.

Jag har haft annonser ute i över en månad och har fått noll napp. Det finns 1000 andra smågrisar ute i Sverige som också letar nya hem, och det är inte intressant längre när jag berättar för 25:e gången att tillbehör som bur inte ingår.
Jag har även kollat köpes-annonser utan framgång.

Alternativet är helt enkelt att avliva grisarna, men det känns lite trist. Jag har även *viskar för att inte få halva buke på mig* funderat över att låte dem bli orm-mat, men känner ingen med tillräckligt stor orm.

Stort dilemma för min del, jag vill ju egentligen INTE ta bort dem, men hur ska man annars göra?
Tips och förslag mottages tacksamt.

Sv: Lite trist - Avlivning av marsvin

Det är verkligen inte lätt att få sålt "smådjur" idag då det finns ett stort överflöd av dem =/ Hade gärna tagit några om det inte vore för att min mamma är allergisk...
Jag skulle ju hellre sett att de blev orm-mat istället för avlivade, då känns det ändå som att det kom till nytta på något vis.
Annars så kan du väl höra dig för till omplaceringshem, de kan ofta ta lite för att ta emot dem, men avlivning är inte heller gratis om du inte känner någon som kan göra det åt dig.

Önskar verkligen att jag skulle kunna säga något som gjorde allt lättare, men tyvärr så får man som djurägare ibland alldeles får svåra beslut som måste tas emellanåt, jag är bara glad att du inte, som så många andra, bara släpper ut dem i naturen.

Kommer ihåg vilket helvete jag hade med att få sålt mina marsvin när mammas allergi uppdagades, tog bara någon vecka för de två ungar jag hade, men för hanen och min älskade hona, som dessutom var väldigt vacker och ovanlig ras, fick sitta och vänta i säkert 3-4 månader innan någon tillslut nappade...

Usch bara släppa ut dem skulle jag inte göra. Det är ju rent djurplågeri! Ska de dö ska det ske på ett så smärtfritt och lugnt sätt som möjligt.

Avlivningshjälp har jag, som vet vad han gör, men hade inte han funnits hade jag stått för kostnaden hos veterinär.

Jag är lite skeptisk till djurhem, men har sökt runt och det är väldigt få som tar emot omplaceringsdjur utan bur - tyvärr.

Som säkert några här vet så har jag ett gäng smågrisar och fick för ett tag sedan reda på att några måste bort.
Nu är ett ultimatum ställt - den 28/12 ska 3 stycken ha flyttat härifrån, eller avlivats.

Jag har haft annonser ute i över en månad och har fått noll napp. Det finns 1000 andra smågrisar ute i Sverige som också letar nya hem, och det är inte intressant längre när jag berättar för 25:e gången att tillbehör som bur inte ingår.
Jag har även kollat köpes-annonser utan framgång.

Alternativet är helt enkelt att avliva grisarna, men det känns lite trist. Jag har även *viskar för att inte få halva buke på mig* funderat över att låte dem bli orm-mat, men känner ingen med tillräckligt stor orm.

Stort dilemma för min del, jag vill ju egentligen INTE ta bort dem, men hur ska man annars göra?
Tips och förslag mottages tacksamt.

Om du klarar av att sälja som foder så tar nog djurparker med rovdjur . Skånesdjurpark skulle iaf göra det om vi hade lust :crazy: Men det finns "uppsamlingsmänniskor" som har egna små minizoon där grisarna inte blir uppätna.

Jag är inte främmande för att skänka de som fodermarsvin då de faktiskt gör någon nytta och inte "bara" dör.

Var bor du då???Har du hört efter på djuraffären?

Hmm, vet inte vart du bor någonstans.
Men om dem skulle klara av att bo i ett stall så skulle dem kanske kunna bo med mina kaniner, eller i en egen box!
(Aldrig minusgrader i stallet!)

usch inte kan dom bli ormmat.. :crazy:

kan du inte fråga folk du känner istället?? kanske nån som har barn skulle ville ha några marsvin?

varför kan du inte ha dom själv?

Lite uppdatering av tråden - vad hände?

Numera bor alla 3 tjejerna i Karlskrona och mår bara bra. Avlivning blev inte nödvändigt, men jag hade hellre valt att avliva än att skänka till en djuraffär där jag själv inte hade kunnat utse de nya ägarna.
Och skulle de avlivats, ja då hade jag tyckt att de hade kommit mer till nytta som föda åt andra djur än att "bara dö".
Och självklart ahr jag både hört mig runt hos bekanta och genom annonser men ingen har nappat. Det finns alldeles för många omplaceringsdjur i landet.

Nu slapp jag ta beslutet att avliva i alla fall och det känns väldigt bra även om jag saknar mina flickor.

Vad skönt att du hittade ett nytt hem till dina flickor!

Hade det varit bur med hade jag gärna hjälpt dig, men nu hjälpte jag ett par andra marsvinstjejer istället.

Karlskrona? Jag hade för mig du bodde norrut i vårt avlånga land?:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka