Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Se till att ha förberett allt runt omkring och att ha väldigt gott om tid själva tävlingsdagen. Inte kul att vara nervös OCH stressad!Är det någon som har lite tips inför första dressyrstarten som kommer i Juli. Kan programmet i sömnen men annat som jag ska tänka på? Är ganska nervös faktiskt.
Ska tänka på det!Se till att ha förberett allt runt omkring och att ha väldigt gott om tid själva tävlingsdagen. Inte kul att vara nervös OCH stressad!
Ha en plan för framridningen, så du inte bara lallar omkring.
Är det någon som har lite tips inför första dressyrstarten som kommer i Juli. Kan programmet i sömnen men annat som jag ska tänka på? Är ganska nervös faktiskt.
Är det någon som har lite tips inför första dressyrstarten som kommer i Juli. Kan programmet i sömnen men annat som jag ska tänka på? Är ganska nervös faktiskt.
Känner du till tävlingsplatsen? Annars åk dit och titta runt lite innan tävlingen så du känner att du vet hur där ser ut.
Ett bra tips från en "välkänd" tränare är; framridningen är inget träningstillfälle, utan bara framridning. D v s hästen och du ska värma upp kroppen. Är där något moment i programmet som är svårare - rid inte det på framridningen utan gör det som ni är bäst på.
Jag hade inte tävlat på måååånga år och var ganska nervös inför debuten. (klubbtävling men för mig SM typ ) Min tränare gav mig rådet att för att detta första programmet, fokusera på vägarnas rätta ridande, inte försöka göra allt på en gång. Det var ett bra tips för det gjorde att tankarna var på detta även inne på banan. Och det betalade sig för jag fick en 7:a! Sammanlagt blev det väl knappt 60% Men ändå kändes det bra för jag hade lyckats med det jag bestämt mig för. Även om nu inte en 7:a är ett jättehögt betyg så var det det högsta och det var ju det som jag verkligen försökte. Nästa tävling la jag till en sak, försöka få fram lite mer längning i traven o s v. Lycka till!
Jag har inför tävling följande saker:
- En utskriven och inplastad lista över allt jag ska ha med till/på hästen och mig.
- Matsäck som packas kvällen innan
- Utskrivna ryttarmeddelanden, anlägningsskiss, utskrivet program (ifall jag blir stressad och glömmer vad/hur jag skall rida) och ev. kvalbevis
Se till att alltid vara i god tid hemifrån och på plats! Skriv ut vägbeskrivning i förväg om det behövs. Jag vill ha minst 1 timma från jag anländer tills jag skall starta, helst 2 timmar (10 min till att anmäla sig, 20 min att göra sig och häst redo och sitta upp, 10 min skritt och 15 min finslip och redo 5 min innan start) då jag gillar att ha tid att titta på några ekipage innan bara för att det hjälper att se programmet ridet innan man skall göra det själv.
Förutom att se till att man inte är hungrig eller precis ätit innan man skall värma upp så är den mentala biten viktig. Man får vara nervös bara man kan vara fokuserad. Många blir spända och passiva under programmet för man är rädd för att glömma eller göra fel eller helt enkelt bara inte är i sinnesstämning att rida aktivt.
Jag är tvärt om, har lite aspergertendenser eller något och blir helt tunnelseende och smått blockerad tills jag fått rida eftersom det inte finns plats i skallen för att fokusera på mer än en sak. Går något helt fel eller om jag blir för stressad går det snett dock, jag har glömt programmet, glömt halter och ridit fel måååååååååååååååååånga gånger.
En gång red jag till och med fel program Domaren var snäll och försökte ropa ut programmet till mig men då var det redan kört, jag fick utgå för hjärnan hängde inte med. Jag fick slicka såren och läsa på till program nummer 2 jag skulle rida för dagen.
Vilket för mig hit: Om du har möjlighet så rid 2 program under samma tävling! Går det vajsing i första programmet har man alltid chans på revansch, plus att man får dubbelt så mycket erfarenhet av att tävla.
Och sen som slutord, något min tränare brukar säga till sina elever: "Tänk att du ska rida på över 70% och se till att rida varje moment för sig med det i skallen." Jag brukar upprepa det inombords genom hela ritten.
Har du varit på tävlingen? Hur gick det?Är det någon som har lite tips inför första dressyrstarten som kommer i Juli. Kan programmet i sömnen men annat som jag ska tänka på? Är ganska nervös faktiskt.
Ja jag var på tävlingen sittandes på en bänk istället! Ponnyn fick en allergisk reaktion och hela han blev en svullen bubbla bara några dagar innan så det blev att stryka sig... synd eftersom det var New forest sm och det var nära detta året och det kanske inte är där igen nästa årHar du varit på tävlingen? Hur gick det?
Ja jag var på tävlingen sittandes på en bänk istället! Ponnyn fick en allergisk reaktion och hela han blev en svullen bubbla bara några dagar innan så det blev att stryka sig... synd eftersom det var New forest sm och det var nära detta året och det kanske inte är där igen nästa år