Lite tips till mig som vill börja med fälttävlan på D ponny.

S

-Stella-

Hallå alla bukefolk.

Jag har börjat smida planer för sensommaren/hösten att börja lite smått träna fälttävlan med min ponny. Hon har mest tävlat i dressyr då men har bra kap. innom hoppningen med! Jag har haft henne i ett halvår och bara satsat på dressyr. Men hon visar villigt att hon tycker att terreng hinder är super kul! :) Hon hoppar mer än gärna våran bank på ute banan ca 80-90 cm hög med glädje! både upphopp och uthopp. Har hoppat en trappa med henne, samma höjd som banken, och hoppat lite lägre hinder i en pullerman grav. Hon hoppar mer än gärna allt som kommer i vägen i skogen och är orädd för nya hinder, ej tittig.

Men vårat problem är att hon är rädd för vatten. Nu har jag fått henne att hoppa över en vattengrav på ca 80- 90 cm i bred (något sådant) Kan även gå igenom vatten IBLAND. Men behöver tips om hur jag ska träna bort vatten rädslan.Har du något bra tips?

Vad tycker du man ska ha för utrustning (utom sadel och träns)

Något annat man behöver veta när man ska börja? Vet att man måste ta fältt.Kort, planerar att ta det nästa sommar om jag vill tävla :angel: .

Emma - Okunniga jag :angel:

Sv: Lite tips till mig som vill börja med fälttävlan på D ponny.

Ta hjälp av en tränare, Det kan vara bra att ha med en häst som hoppar vatten som kan dra..

Det kan ju vara jättebra för din ponny (för du hade väl lite problem med att den inte ville gå fram på dressyrbanan va)? Ta kontakt med en tränare som kan hjälpa dig att ta ft- kortet. Jag är helt övertygad om att du kommer få mkt mer framåtbjudning inne på dressyrbanan oxå.

Ja vi har haft lite problem med framåtbjudningen, men det är bättre nu. Det finns en massa tränare i närheten så jag ska kolla runt lite om det kommer vara någon fält. tränare i närheten.

Jag har börjat tänka på att stata lite i olika grenar så hon får massor med varierad träning! Hon kanske inte kan bli den snabbaste på omhoppnings banorna men kanske den lydigaste :idea:

Det bästa du kan göra är att ha en rutinerad häst med dig som du går bakom fram och tillbaka genom vattnet ända tills hästen inte tvekar och sedan göra likadant utan "draghjälp". Låt hästen nosa på vattnet och plaska så förstår den snart att det inte något farligt utan faktiskt rätt så skönt att bada... :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar