Lite tips och råd tack.

Mysaan

Trådstartare
Jag håller nu på att sätta igång min varmblodstravar kille efter lång vintervila pga skada. Redan i somras upptäckte jag att han var väldigt lyhörd för vikthjälper och säte osv.

Han gillar inte alls korta tyglar i stil med engelskridning vilket förmodligen beror på att han blir väldigt lång även när han trampar under sig och jobbar på bra.

Så nu skulle jag vilja ha lite tips på vikthjälper och andra roliga "western" övningar vi kan göra när vi skrittar i skogen.

Tex är det någon som kan förklara hur sjutton bromsen fungerar på westernvis?

Jag ska ta hjälp av tränare så småningom men just nu jobbar vi bara i skogen eftersom vår paddock är för liten och det ledde till utmattningsskad i bakbenet.

Sv: Lite tips och råd tack.

Vad kul att du vill börja att lägga in lite westernridning i din vanliga ridning.

Inom westernridningen vill man ju ha en lyhörd häst som är känslig för signaler och lyssnar på små, lätta signaler.

Bromsen fungerar på det sättet att du rullar bak i sätet, luta dig inte bakåt utan sät dig bara ner och rulla bak på bakfickorna med hjält av bäckenet.(om du inte har några så kan du låtsas). Samtidigt så höjer du händerna så att hästen får ett litet tryck i munnen, så fort hästen stannar så ge eftergift (sänk händerna) och beröm.

Saker du kan göra i skogen är många, jag kan inte alla men jag vet lite.
* Sidepassa från ena sidan vägen till andra.
*Öppnor o slutor på vägen.
* Rida i en skog med mycket träd och svänga i mellan och runt träden genom endast neckreining, vikthjälper och lite skänkel om det behövs för att visa hästen vägen.
* Rygga imellan två stockar, stenar eller någåt annat.

Nu är det tomt i mitt huvud, jag ska fundera mer vad jag brukar göra..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 165
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 927
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka