Lite tips och råd tack!

3

3Gringos

Min pålla drog på sig en senskada i september och har stått fram till nu. Har skrittat henne vid hand 10 minuter varannan dag i ca 1,5 vecka och ska utöka tiden nu till 20 minuter uppsuttet.
Benet har under promenaderna varit lindat med en back on track pad.
Nu är det så att hon svullnat lite i benet igen vilket var helt borta innan jag började skritta igång henne. Hon har en liten svullnad uppe under knäet men är varken varm, öm eller halt. Svullnaden försvinner och benet känns helt rent efter promenaden.
Tror ni det hjälper nått om jag strycker liniment på benet efter promenaderna och de dagar hon inte går?
Några andra tips och råd på hur man säkrast sätter igång efter sensakda? ALLT mottages tacksamt! :bow:

Sv: Lite tips och råd tack!

Kan det vara en reaktion från B o T paddarna? Började använda på min pålla efter vrickning/stukning och vart lite förskräckt i början, för benen "svullnade" på det mest konstiga ställen. Nu är det helt OK, och hon är fin i benen, men det efter ett par veckors användande. Har bara paddarna på när hon motioneras, inte som stall/nattbandage.
Tydligen så kan dom bli svullna i benen till en början av dessa paddar.

Sv: Lite tips och råd tack!

hmm.. vilken typ av senskada har hon?? Jag har två hästar runt mig som har en senskada, båda hästarna har hållits gång lite lätt under hela perioden.

Av vad jag har förstått gäller det att balansera träning av en sena på rätt sätt, beroende på hur senskadan sett ut osv. Detta för att sena som inte "tränas" tillräckligt under återväxten kan växa så att den enbart håller för en betesgående häst.

Har du varit i kontakt med veterinär? De kan hjälpa dig med ett igångsättningsprogram för just din häst!

Min kompis häst skulle skrittas vid hand 30 minuter de första två månaderna efter skadan, därefter utökades det till en timme osv. Med ÅB efter tre månader, osv. kommer inte ihåg programmet exakt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 480
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 228
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka