Lite tips och hjälp.

Poisonous

Trådstartare
Nu är det en sån där period igen med mitt as. :devil:
Nu när det är jullov tänkte jag passa på att träna ordentligt med honom. (ridskolehäst)
Varje gång när han rider hänger han i min vänsterarm. Vad ska jag göra åt det? Försöker att släppa den tygeln helt men då går han på bogarna. Framtungt hangarfartyg det här :D

Han är VÄLDIGT stel i högersidan. Övningar som är lösgörande?
Jag jobbar mycket med serpentiner, skänkelvikningar, avsaktning/igångsättning osv.

Samt så är han väldigt svag i högergaloppen., han galopperar mer uppåt än framåt. Vad gör man åt det?

Behöver nya vinklar att se på dessa saker med.
Så fram med övningar, tips, råd.
Gärna någon som åker hit o rider honom :D haha nej men ni förstår vad jag menar. :)

Edit: Har precis betslat ner från gummipehlam med dubbla tyglar till ett ledat tränsbett.

Sv: Lite tips och hjälp.

Vad menar du med stel i högersidan? Har han svårt för att länga eller korta den? Svänger kantigare åt höger än vänster?
Är han kollad i munnen? Är sadeln rak och passande?

Jag skulle nog börja med arbete från marken, t ex övningar från boken Hästmassage & markövningar med TTouch och TTeam.

Rida skolor är att rekomendera :)

Sedan vet jag ju inte på vilket sätt han är stel i högersidan, men är det så att han känns mjuk i vänstersidan och hård i högersidan?
Då kan det bero på att han faktiskt är starkare i högersidan än i vänster och är "sned."

Det man ofta gör är när hästen känns hård i ena sidan är att man jobbar och sliter med den sidan när problemet sitter i andra sidan.

Som sagt, skolor och liknande är jättebra och lösgörande, och tänk på att jobba båda sidorna lika mycket för att få hästen så rak och jämn i båda sidorna som möjligt.

Och så måste jag också rekomendera tömmkörnig/lång tygel.

För att få hästen lösgjord - sidvärtesrörelser. För att få bort hängandet i handen - skaka loss och släpp+ se till att den driver bak.

Skaka loss? :confused:

Till TS, jag fattar inte är det din häst eller en ridskolehäst? I vilket fall så beskriver du bara en häst som är vänsterhovad och inte lösgjord i högersidan.

Ta hjälp av tränare att lösgjöra hästen.

Vad menar du med stel i högersidan? Har han svårt för att länga eller korta den? Svänger kantigare åt höger än vänster?
Är han kollad i munnen? Är sadeln rak och passande?

Jag skulle nog börja med arbete från marken, t ex övningar från boken Hästmassage & markövningar med TTouch och TTeam.
Han är som ett järnspett i högersidan. Stretar emot i truten då jag försöker böja och ställa. Så egentligen är det väl vänstersidan som är svag va? Visst tänker jag rätt då? När han inte går att böja till höger, men han är som ett järnspett där.

Mun, sadel, bett är kollade :)
Vi har haft ut en massör som även behandlade med laser pga. en orenhet i baken någonstans som visade sig som hälta fram för.. två månader sen.

Rida skolor är att rekomendera

Sedan vet jag ju inte på vilket sätt han är stel i högersidan, men är det så att han känns mjuk i vänstersidan och hård i högersidan?
Då kan det bero på att han faktiskt är starkare i högersidan än i vänster och är "sned."

Det man ofta gör är när hästen känns hård i ena sidan är att man jobbar och sliter med den sidan när problemet sitter i andra sidan.

Som sagt, skolor och liknande är jättebra och lösgörande, och tänk på att jobba båda sidorna lika mycket för att få hästen så rak och jämn i båda sidorna som möjligt.

Och så måste jag också rekomendera tömmkörnig/lång tygel.

Försöker rida skolor, sanningsenligt är jag inget dressyrsnille och ska försöka få hjälp nu av en annan tjej.
Ja precis, som jag skrev till förra inlägget.
Tömkörning går tyvärr inte, han får panik av linorna, han är bakskygg.
Lång tygel?

För att få bort hängandet i handen - skaka loss och släpp+ se till att den driver bak.

Ska jag själv skaka loss armen menar du?

Till TS, jag fattar inte är det din häst eller en ridskolehäst? I vilket fall så beskriver du bara en häst som är vänsterhovad och inte lösgjord i högersidan.

Ta hjälp av tränare att lösgjöra hästen.

En ridskolehäst skrev jag ju.
Ja men det fattar väl jag med att jag måste lösgöra honom. Men jag ville ha övningar, tips och råd.

Är munnen kollad ? Låter som att den är stel iaf, ksulle nog försöka masera upp hästen lite :) lr ta ut en ET lr liknande.

Kanske dags att kolla upp hur du själv sitter, om du är liksidig eller stel? Menar inte detta som kritik på din ridning (som jag ju inte vet något om).
Min pålle blev stel på ett liknande sätt då jag hade ont i axeln och spännde mig mycket i kroppen. Han är mkt känslig och den minsta spänning i min kropp går över i honom. Han är bara liksidig dagen efter JAG varit på massage:D

Jag är väldigt liksidig i överkroppen, dock är min högerfot lite vekare, därför har jag sporre enbart på den sidan för han ligger gärna på den i svängarna o flyttar sig inte undan.
Men sen jag började rida med en sporre så.. Är jag ganska liksidig.

Om hästen går på bogarna för att du släpper efter i en tygel så är den inte med dig alls bakifrån. Som det är just nu sitter du ju och bär honom från bogarna och han är inte ärligt framme på tygeln.

Jag hade fokuserat på att rakrikta honom och se till att han kliver på lika mycket med båda bak. Sen att få honom att svara på din högerskänkel är jätteviktig, börja i skritt och se till att han tar skänkeln, flytta undan rumpan i hörnpasseringar för skänkel istället för att bara styra runt. Börja i skritt så du hinner med och se till att han inte bara rinner ifrån dig utan halvhalt-flytta-räta ut.

Jag tror att anledningen till de flesta av dina problem sitter i att hästen inte är framme för dina hjälper övht, du bär honom runt i munnen och han slipper vinkla in sina bakben.

Du skrev att han hänger i din vänsterarm, du menade höger?
Är han springig eller bromsig?

En övning som var bra för en liknande häst jag red var att rida på en fyrkant ca 15*15 m åt vänster, och svänga för ytterskänkel och ledande inner. Absolut inte bakåt med inner utan rakt ut. Efter en stund tog den lite stöd på vänster och hänget i höger minskade.

Är din högerfot vekare är du GARANTERAR inte jämt i överkroppen heller... kroppen är liksom inte två separata delar som bara råkar sitta ihop på mitten ;)

Sedan låter det helt galet att ha bara en sporre... vad är poängen med den? Enda gången det kan vara av nytta att bara ha en sporre är om du sitter och gnor med hälen hela tiden och då har vi ju hittat ett av problemen. Ta av sporren eller sätt på en på andra foten också.

Du säger att hästen hänger i handen, det beror på exakt det du säger - att du hänger tillbaka! Hänger du så hänger han. Du ska ta ett tygeltag, sedan släpper du efter och tar ett nytt. När handen är inaktiv ska du ha NOLL kilo vikt i den. Hästen går väl inte med nosen i backen i hagen? Alltså finns det ingen anledning för dig att vara tvungen att vincha upp honom i fram på ridbanan.

Som det låter på dig så är hästen mycket oaktiv i sina bakben (inte helt ovanligt på en ridskolehäst som sällan arbetar korrekt ;)). Det absolut enklaste sättet att få igång motorn och få hästen rappare i bak är övergångar. Gör halt-skritt-halt-skritt tills du känner att du har honom med dig. Han ska liksom "hoppa" igång i skritt och stanna direkt på hjälpen (använd siiitsen, tänk "skritt i rumpan, fånga upp i rumpan, halt i rumpan" ta i tygeln bara om du måste).

Sitt med denna övningen till det FUNKAR. Du kan rida lite serpentiner, volter osv även om du gör övergång till halt "hela tiden". Tänk dig att du ska göra vid varje/varannan bokstav så ser du hur många halter det handlar om.... variera tiden ni står still/antalet steg i skritt.

Funkar detta kan du gå över till trav och jobba på samma sätt... börja med trav-skritt. Minska skrittstegen tills han bara skrittar något enstaka steg.

Orkar du med att jobba med detta kommer du få en mycket trevligare och lydigare häst att arbeta med som garanterat inte hänger i fram - om inte du gör det ;) tänk på att formen inte är alls viktig, den kommer när bakbenen kommer igång. Men då kommer den ärligt också och inte ihopdragen frammifrån!

Om hästen går på bogarna för att du släpper efter i en tygel så är den inte med dig alls bakifrån. Som det är just nu sitter du ju och bär honom från bogarna och han är inte ärligt framme på tygeln.

Jag hade fokuserat på att rakrikta honom och se till att han kliver på lika mycket med båda bak. Sen att få honom att svara på din högerskänkel är jätteviktig, börja i skritt och se till att han tar skänkeln, flytta undan rumpan i hörnpasseringar för skänkel istället för att bara styra runt. Börja i skritt så du hinner med och se till att han inte bara rinner ifrån dig utan halvhalt-flytta-räta ut.

Jag tror att anledningen till de flesta av dina problem sitter i att hästen inte är framme för dina hjälper övht, du bär honom runt i munnen och han slipper vinkla in sina bakben.

Jag vet, 500kg nordsvensk med ett ass som heffaklumpen :D
Okej.
Ja, han tycker ju att jag är jättenice som bär honom runt.
Tack!

En övning som var bra för en liknande häst jag red var att rida på en fyrkant ca 15*15 m åt vänster, och svänga för ytterskänkel och ledande inner. Absolut inte bakåt med inner utan rakt ut. Efter en stund tog den lite stöd på vänster och hänget i höger minskade.

Då ska jag alltså göra fyrkanten till höger? Om man gör den åt vänster slutar den hänga i höger och vice versa?

Nej, han hänger i vänsterarmen.
Han är springig, och stark.

Är din högerfot vekare är du GARANTERAR inte jämt i överkroppen heller... kroppen är liksom inte två separata delar som bara råkar sitta ihop på mitten

Sedan låter det helt galet att ha bara en sporre... vad är poängen med den? Enda gången det kan vara av nytta att bara ha en sporre är om du sitter och gnor med hälen hela tiden och då har vi ju hittat ett av problemen. Ta av sporren eller sätt på en på andra foten också.

Du säger att hästen hänger i handen, det beror på exakt det du säger - att du hänger tillbaka! Hänger du så hänger han. Du ska ta ett tygeltag, sedan släpper du efter och tar ett nytt. När handen är inaktiv ska du ha NOLL kilo vikt i den. Hästen går väl inte med nosen i backen i hagen? Alltså finns det ingen anledning för dig att vara tvungen att vincha upp honom i fram på ridbanan.

Som det låter på dig så är hästen mycket oaktiv i sina bakben (inte helt ovanligt på en ridskolehäst som sällan arbetar korrekt ). Det absolut enklaste sättet att få igång motorn och få hästen rappare i bak är övergångar. Gör halt-skritt-halt-skritt tills du känner att du har honom med dig. Han ska liksom "hoppa" igång i skritt och stanna direkt på hjälpen (använd siiitsen, tänk "skritt i rumpan, fånga upp i rumpan, halt i rumpan" ta i tygeln bara om du måste).

Sitt med denna övningen till det FUNKAR. Du kan rida lite serpentiner, volter osv även om du gör övergång till halt "hela tiden". Tänk dig att du ska göra vid varje/varannan bokstav så ser du hur många halter det handlar om.... variera tiden ni står still/antalet steg i skritt.

Funkar detta kan du gå över till trav och jobba på samma sätt... börja med trav-skritt. Minska skrittstegen tills han bara skrittar något enstaka steg.

Orkar du med att jobba med detta kommer du få en mycket trevligare och lydigare häst att arbeta med som garanterat inte hänger i fram - om inte du gör det tänk på att formen inte är alls viktig, den kommer när bakbenen kommer igång. Men då kommer den ärligt också och inte ihopdragen frammifrån!

Nej, jag är bara vek i högerfoten. Inte överkroppen.
Vekheten beror på att jag åkte av för ett tag sen och tänjde ut ledbanden på högerfotens utsida. Har inte lyckats stärka upp dem än. DÄRFÖR är jag högerfotssvag :)

Ang. sporren. Nej, han lägger sig på högerfoten eftersom jag är svag där. Har jag sporren gör han inte det för då kan jag hålla honom på plats.
Han lägger sig aldrig på vänsterfoten eftersom den är... letar ett bra ord. Stabil och kan hålla honom på plats. Jag har inte den kraften i högerfoten eftersom ledbanden är sladdriga fortfarande.

Ja, med pehlamet blev de lätt att jag tjyvhöll o han krullade ihop nacken o sen gick han där, i princip och jag bar honom.
På tränsbettet kan jag inte tjyvhålla och således går han då ej ihopkrullad längre.

Sitter mycket med trav-halt eftersom jag vill att han ska stanna upp emellanåt så det inte blir en dragkamp.
SKa prova de du tipsar om :)

"Då ska jag alltså göra fyrkanten till höger? Om man gör den åt vänster slutar den hänga i höger och vice versa?

Nej, han hänger i vänsterarmen.
Han är springig, och stark."

Jag känner mig osäker här, de hästar jag har erfarenhet av har hängt i samma sida som de varit svåra att böja åt.

Korta och länga skritten utan att röra bettet är bra att träna.

Känns det som att han springer för att det är kul eller flykt?

Ibland försöker han komma undan, absolut. Mest i högergaloppen då den är JÄTTESVAG och han galopperar mer uppåt än framåt.
Men allt som oftast springer han för han är pigg o glad :)
Han har blivit lite bättre sen han kom ut på lösdriften dock.

låter som ridskoleponnyn jag rider, fast han är stark i vänster istället :D det jag gör är att först se till att jag kan ställa ordentligt i skritten i båda varven utan att han lägger sig på vänster tygeln och skjuter ut bogen i högervarvet och att jag får en ok ställning i vänstervarvet. i vänstervarvet förböjer jag lite också, tänk räta ut - böja - räta ut - böja (inte pendla alltså, självklart tar det ett tag från böjning till rakriktning). när jag börjar trava är det viktigaste att han kommer igång ordentligt i kroppen. i högervarvet ställer jag ofta utåt eller flyttar under för vänster skänkel (han lyssnar väldigt dåligt på den så det gäller att få igenom den. om man får igenom vänsterskänkeln blir det mycket lättare att ställa och böja eftersom man kan börja med skänkeln och därefter ställa med tygeln) och när jag sedan sätter mig ner så fortsätter jag att hela tiden växla ställning. det är viktigt att inte bli stum i handen heller (det blir ju lätt så att man vill dra tillbaka eller hålla emot), om man inte håller med stum hand så ger man ju inte hästen samma möjlighet att hänga sig i tygeln.

problemet för mig är egentligen inte att han är rak för att han är stark, men det är svårt att få igenom vänsterskänkeln ordentligt vilket resulterar i att han tränger lite innåt i vänstervarvet samt att blir svår att ställa och böja om jag inte kan börja med skänkeln, samt att han drar i vänstertygeln i högervarvet och därför skjuter ut bogen. för mig är det egentligen inte oaktivitet i bakbenen som gör honom stark (eller jo, till viss del, men inte den stora orsaken) utan att han haft tandproblem på vänster sida och han hade rejäla infektioner i munnen när han kom till ridskolan. därför har han gått och avlastat och blivit sned i kroppen.
nu kollas han flera gånger per termin och det har blivit mycket bättre :bow:
hoppas det hjälpte litegrann iallafall!

Senast ändrad:

En ridskolehäst lär sig hur han ska komma undan arbete :-/ Tänk på att det är många ryttare som bidragit till att han kanske inte är så motiverad att jobba och att han är lite avtrubbad efter allt skumpande och ryckande i tyglarna av olika ryttare.

Kanske är det så att han skulle behöva komma ut i skogen/ jobba lite i lina med tömkörning/ inspänning. Jag brukar rida lite mindre vissa perioder och då jobba hästen från marken.

Att jobba loss en häst kräver kunskap eller hjälp av tränare. Blir du arg så spänner han sig extra. Du kallar honom as. Det är inte ett bra utgångsläge att vara arg. Försök få honom att känna att det är roligt och positivt. Det verkar som om han kämpar emot dig just nu. Beröm när han gör rätt! Sitt inte för länge och nöt. Sluta när det går som bäst, det är den största belöningen för honom.
Carina

En ridskolehäst lär sig hur han ska komma undan arbete :-/ Tänk på att det är många ryttare som bidragit till att han kanske inte är så motiverad att jobba och att han är lite avtrubbad efter allt skumpande och ryckande i tyglarna av olika ryttare.

Kanske är det så att han skulle behöva komma ut i skogen/ jobba lite i lina med tömkörning/ inspänning. Jag brukar rida lite mindre vissa perioder och då jobba hästen från marken.

Att jobba loss en häst kräver kunskap eller hjälp av tränare. Blir du arg så spänner han sig extra. Du kallar honom as. Det är inte ett bra utgångsläge att vara arg. Försök få honom att känna att det är roligt och positivt. Det verkar som om han kämpar emot dig just nu. Beröm när han gör rätt! Sitt inte för länge och nöt. Sluta när det går som bäst, det är den största belöningen för honom.
Carina

Haha snälla.
Jag är inte ett dugg arg. Han heter as allt som oftast då han sticker då jag leder och jag hotar med mc Donalds titt som tätt. Men så fort jag ser hästen tar hjärtat ett skutt. Och det är verkligen han och jag.
"Mitt as" var mer med ;) i ögat.

Tömköra ute finns det inte en chans i världen att jag gör, jag skulle förmodligen hänga som en vante baketter.

hej!
Ja där ser man hur lätt det är att misstolka något när man skriver. Kan också bero lite på åldersskillnad, jag är nog lite äldre än du :)
Nu är jag nyfiken på hur det går för dig?!!
Har du lyckats få nån ordning på ridningen?
Carina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka