lite tävlingsfrågor

B

beppe400

nu vill jag veta hur tidigt man ska gå upp när det är tävlingsdags och första start är kl.9.00

vad ska jag ha me mig för saker till tävlingen, ska tävla LD, LC och det är ganska många starter;)

när ska jag åka?

(min första lokal)

tacksam för svar:bow::bow:

Sv: lite tävlingsfrågor

Hej!

När du behöver åka beror på hur många starter det är och hur lång tid det tar för er att åka till tävlingsplatsen.

Jag brukar räkna med 2 minuter per ekipage, men tänk på att det kan bli både strykningar och efteranmälningar.
Åk i god tid ifall något skulle krångla på vägen dit eller om hästen skulle vara svår att lasta.
På vissa tävlingar går det jättesnabbt, så jag föredrar att vara där i god tid än att vara där och knappt hinna rida fram.

Jag har alltid med mig samma saker som jag har när jag åker till träning, fast plus lite extra grejer som kan vara bra att ha på tävling.

Jag brukar ha:

Vattenhink
Sadel, sadelgjord, förbygel, schabrak + extraschabrak ifall det skulle bli jättesvettigt efter första klassen.
Träns + reservträns, jag har varit med om att tränset gick sönder en gång.
Benskydd
Borstar
Reservgrimma
Täcken efter väder
Transportskydd
Nummerbricka
Hjälm
Säkerhetsväst
Kavaj
Ridstövlar
Handskar
Pengar + licenser, pass, mätintyg.

Stort lycka till! :)

helt perfekt ju! det enda som jag brukar ha med utöver detta är kraftfoder när det drar ut på tiden. Betfor ger snabb energi men då gäller det också att veta när man ska ge den så att inte hästen påverkas negativt.:( lycka till med din första tävling!

Är det första tävlingen så ska man absolut vara i god tid på tävlingsplatsen. Finns få saker som ger en så dålig förutsättning som stress innan. det ska knatas bana besöka sekretariatet helt plötsligt ett toalett besök mm. Det brukar vara kanon att skriva ner allt man måste ha med på en lista åsså bocka av det innan man far, så man är säker på att allt är med.
Lycka till förresten

Kan inte nån vara snäll och svara på vad det är för skillnad på lokal och regional? ^^ jag känner mig jätte vilsen, har aldrig tävlat med det skulle va kul;D

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.