Lite "svar på tal" rimhjälp tack

MM

Trådstartare
Min "käre" fader var så fin att han som vanligt inte kunde racka ner på flickor/kvinnor och våran existens men den här gången gick han för långt. Nog för att jag alltid fattat att jag inte varit så välkommen (eller alls) men när han försöker påverka min son att tycka mindre om det motsatta könet och dessutom sina systrar och få det att låta som att det är något fel med att han fick systrar och inte bröder så vill jag visa att det inte är okej att skriva så.

Jag hade först inte tänkt skicka ett julkort till honom men nu gör jag det ändå, en kort God jul hälsning och ett litet motrim till den här texten han skrev i sonens födelsedagskort som kom i lådan idag :turd:

Tänk vad tiden går
Och om du undrar
Varför bara systrar
Du får så däröver
Inte ens mamma
Och pappa rår

Men jag är ingen rimexpert men vet att det finns en hel del bra personer här inne inom det området så jag tänkte se om någon har lust att skriva ner något kort, sakligt, inte för spydigt då vi ändå kommer höras av två gånger om året tills den dagen döden skiljer oss åt, men som ändå visar att det är inte okej.
Han brukar kalla oss kvinnofolket, fruntimmer m.m. så får ni ett hum om vilken typ av människa ni har att göra med..

Min "käre" fader var så fin att han som vanligt inte kunde racka ner på flickor/kvinnor och våran existens men den här gången gick han för långt. Nog för att jag alltid fattat att jag inte varit så välkommen (eller alls) men när han försöker påverka min son att tycka mindre om det motsatta könet och dessutom sina systrar och få det att låta som att det är något fel med att han fick systrar och inte bröder så vill jag visa att det inte är okej att skriva så.

Jag hade först inte tänkt skicka ett julkort till honom men nu gör jag det ändå, en kort God jul hälsning och ett litet motrim till den här texten han skrev i sonens födelsedagskort som kom i lådan idag :turd:

Tänk vad tiden går
Och om du undrar
Varför bara systrar
Du får så däröver
Inte ens mamma
Och pappa rår

Men jag är ingen rimexpert men vet att det finns en hel del bra personer här inne inom det området så jag tänkte se om någon har lust att skriva ner något kort, sakligt, inte för spydigt då vi ändå kommer höras av två gånger om året tills den dagen döden skiljer oss åt, men som ändå visar att det är inte okej.
Han brukar kalla oss kvinnofolket, fruntimmer m.m. så får ni ett hum om vilken typ av människa ni har att göra med..

Va tusan?
Rimmet är ju så uselt också så jag skulle svara med något lite meravancerat, typ en limerick eller nåt

T.ex.
En gubbe så gammal som du
Borde ha begripit tills nu
att systrar är bra
något alla vill ha
Väx upp - du kanske hinner ännu

Tänk vad tiden går
Och om du undrar
Varför bara systrar
Du får så däröver
Inte ens mamma
Och pappa rår

Det där låter ju inte som en far/morfar/farfar jag hade velat ha någon kontakt med, så jag hade struntat i att rimma och kört på ett enkelt "Dra åt ******." Skrivet med röd penna, det är ju trots allt ett julkort ;)

Jag kan tyvärr inte rimma men vilket märkligt beteende!!!

Haha, tycker du. Behöver kanske inte ens nämna att han varit singel sen min mamma slängde ut honom för 28 år sedan :p
Jag har världens obehagskänslor av att prata med mannen men gör det ändå. Vågade dock aldrig prata eller äta hemma hos honom som barn. Svarade på tilltal som värsta militärungen O_o
Han är speciell helt enkelt, och förtjänar ett extra speciellt julkort i år :turd:

Haha, tycker du. Behöver kanske inte ens nämna att han varit singel sen min mamma slängde ut honom för 28 år sedan :p
Jag har världens obehagskänslor av att prata med mannen men gör det ändå. Vågade dock aldrig prata eller äta hemma hos honom som barn. Svarade på tilltal som värsta militärungen O_o
Han är speciell helt enkelt, och förtjänar ett extra speciellt julkort i år :turd:
Varför skicka julkort överhuvudtaget?

Jag hade nog inte bemödat mig att rimma, utan bara skrivit något om att han kan sitta där på julafton och ruttna i sin ensamhet, eftersom han inte har förstånd att uppskatta sina barn bara för att de är födda med snippa.
Och fortsätta sitta där och sura för sig själv tills han insett att alla människor har ett värde, oavsett kön.

Min pappa var väl inte fullt så puckad, men faktum är att efter att min lillebror föddes (han är 5½ år yngre än jag) tappade min pappa helt intresset för mig, för då hade han ju fått sin son...
I efterhand har min bror insett hur orättvist behandlad jag blev av vår far - som jag inte sörjt en enda dag sen han gick bort för 20 år sedan...

Börjar bli väldigt glad över min pappa, som alltid varit en förebild, när jag läser om andra pappor här på buke! Han och mamma har alltid varit så gott som jämställda, dom delade på föräldraledigheten för 27 år sen vilket var ovanligt då, visst pappa har snickrat lite mer och mamma kanske städat lite mer men pappa är den som lagat mest mat istället!

Jag hade nog inte bemödat mig att rimma, utan bara skrivit något om att han kan sitta där på julafton och ruttna i sin ensamhet, eftersom han inte har förstånd att uppskatta sina barn bara för att de är födda med snippa.
Och fortsätta sitta där och sura för sig själv tills han insett att alla människor har ett värde, oavsett kön.

Min pappa var väl inte fullt så puckad, men faktum är att efter att min lillebror föddes (han är 5½ år yngre än jag) tappade min pappa helt intresset för mig, för då hade han ju fått sin son...
I efterhand har min bror insett hur orättvist behandlad jag blev av vår far - som jag inte sörjt en enda dag sen han gick bort för 20 år sedan...
En så tråkig upplevelse för ett barn. Eller även för en vuxen dotter :heart

Jag känner mig också väldigt stolt över min pappa. Aldrig att han ens andats om att han gärna velat ha en son, han fick tre döttrar istället. Då har jag ändå växt upp på lantbruk där man gärna vill ha någon som efterträder, men det går såklart lika bra med en dotter.

Jag hade inte gjort det alls.

Människor med den inställningen tar sällan åt sig och fattar inte heller budskapet, även om man själv tycker att det man skriver är tydligt eller träffande.
Jag tror det bara skulle bli allmän förvirring för din fars del och frustration för dig.

Förstod jag rätt om det var så att han skickade det där rimmet till dig/er?
Väldigt udda i sådana fall.

Jag skulle inte sänka mig till hans nivå plus att han knappast är värd besväret.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 464
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama