Lite snabb hjälp?

X

xect

En snabb fråga angående westernsadel

Testade en kompis sadel till min ponny, men passade den verkligen? Jag tycker det ser ut som att sadeln liksom ligger helt ovanpå? ser det ut så med westernsadlar?

förövrigt reagerade han inte på något konstigt vis när vi red, betedde sig som vanligt.

(svar som: "åh hur KAN du sätta en så opassande sadel på ponnyn" och "det är en skitsadel, köp en ny" undanbedes, då jag bara provade för skojs skull)

bilder:
http://www.pixbox.se/pic_show_id12938872.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12938873.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12938874.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id12938875.html

Sv: Lite snabb hjälp?

hmmm om du ändå bara provade den för skoj skull vad spelar det då för roll hur den passar?

Även om du inte vill höra hälften av detta så måste jag ändå berätta för att du ska förstå min inställning till passformen på din häst.

Jag vet vad det är för typ av sadel, fanns nya för dryga tusenlappen och det är tyvärr ingen kvalitétssadel. (Nu har jag sagt det jag inte fick säga) Här syns sadeln: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=752835

Med denna vetskap kanske du förstår mig när jag nu säger att jag inte skulle rekommendera denna typ av sadel på någon häst eftersom bommen inte är tillräckligt väl utformad för att ligga bra på någon häst. Hoppas inte du blev arg nu men jag var tvungen att informera dig om vilken typ av sadel det är för att du ska kunna förstå varför jag inte skulle rekommendera denna till någon häst.. För du vill väl ha ett svar och då vill du väl förstå varför du får just det svaret?

Här är två bilder på två helt olika bommar, den ena är en billighetsbom som inte borde få komma upp på en rygg och den andra är en välsvarvad gediget byggd bom. Naturligtvis måste även kvalitétsbommen passa en häst för att den ska vara bra.

Passformen i ditt fall kommer verkligen i andra hand eftersom att sadelbommen i sig inte är duglig i det långa loppet.

Så här kan en bom se ut i billiga sadlar och då undrar jag om du fortfarande tycker att man kan börja diskutera passformen till din häst med denna grundstomme? För övrigt kan man inte avgöra om en sadel passar bra via ett forum, ta ut någon som kan hjälpa dig som är kunnig :)

Dålig bom:
bom-1.jpg

Bra bom:
img1.jpg

Nu har du iaf fått mitt svar, hoppas du tar det på rätt sätt nu :)

Med all välmening.

ojdå, lät inte så bra du. tur att den inte är min då! :)

men jag undrar ändå om det är så att westernsadlar ska ligga mer "på" hästen? har tyckt mig se det på andra hästar också med westernsadel.

men jag undrar ändå om det är så att westernsadlar ska ligga mer "på" hästen? har tyckt mig se det på andra hästar också med westernsadel.

ja, det ska inte kännas som om du sitter 1 dm ovanför hästen iallafall.

Alltså sadeln ska inte ligga ovanpå hästen. Har du en sadel som känns som den ligger OVANPÅ så har den antagligen för smal bom. Sadeln kan då lätt åka runt hästens mage.

Om den har rätt storlek så ligger den an längs med båda ryggfiléerna (ryggmusklerna på var sida om ryggraden) och då kan ingenting få sadeln att åka runt. En välpassande sadel ska man kunna sitta upp i UTAN att sadelgjorden behöver vara spänd. Hoppas du förstår vad jag menar. Sen ska inte sadeln endast ligga an framtill och baktill (bridga) eller endast mitt på, sadeln ska ligga an jämnt längs med hela sadelläget. Om den endast ligger an vid manke och baktill ligger den som en bro (= bridge) och den "bridgar" då som vi kallar det. Då ligger den bara på 4 punkter (två punkter vid manken och två baktill) vilket orsakar tryckpunkter.

Man ska inte rida utan sadelgjord (även fast jag vet att vissa gjort detta :eek: :crazy: :) ) men sadeln ska minsann ligga kvar när man sitter upp trots att den inte är åtspänd.

Så om du känner att denna sadel ligger ovanpå hästen är den antagligen för smal. Jag skulle tro att den typen av sadlar endast görs i väldigt smala storlekar som semiquarterbom, det passar många tunna typer av hästar, som t.ex. en del varmblod.

Jag fick hem en underbar sadel som var hur skön som helst (kvalitétssadel alltså) men den låg också ovanpå, den höll fasikens på att åka runt :D Ja det var ju semiquarterbom och jag kan tyvärr aldrig köpa en sån, ingen häst jag har skulle kunna ha den ju :/

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 301
Senast: bigganl
·
Y
Western Hej alla westernintresserade. Efter att jag nu pensionerat en av mina aktiva travare så har jag tankar på att börja rida honom istället...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: Yooly
·
A
Western fråga 1. om man bara vill rida ut och lite dressyr, inte tävla i något. vad ska man ha för sadel då? 2. ska man köpa ny eller...
Svar
16
· Visningar
3 483
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka