Lite småfeg hund...Tips..bättra självförtroendet..!

N

nettzki

Hej hej..!

Jag har en liten Rhodesian ridgeback tjej. Som är lite blandad i sitt humör... Hon är lite småfeg mot andra hundar... Ibland är hon rent rädd, ibland försöker hon visa sig stor och tuff..men visar sig snabbt att hon bara är feg. Men de är ju inte lätt att hålla henne när hon ska brösta upp sig och vara tuff... de konstiga är att hon vill som fram till hundarna för att sen backa bakom matte. Och ibland bryr hon sig inte alls om andra hundar. Och ibland är hon glad och vill fram och leka. Hon är lite blandad så..

Även mot männsikor kan hon vara lite feg... dock visar hon sig aldrig stor elelr så för dom. Mera bara lite avvaktande. Lite svårhanterlig för nya människor. Men som sagt även där inte alltid. Ibland en kelgris..!

Kan även se hon är lite feg och reserverad på nya ställen.

Vi jobbar mycket med allt sånt. Och försöker bygga ett bättre självförtroende. Nu önskas lite tips bara..! Allt bra att få andra tips från andra.

Tilläggas är att hon bara är 9 månader.... så hon mognar ännu...men lika bra att ta tag i problemet på en gång.
Sn är ju rasen lite avvaktande men jag tycker ibland hon är lite väl feg... inte riktigt så fega ska dom va. Men hon är ju väldigt varierande.

Tack på förhand för tips..!

Sv: Lite småfeg hund...Tips..bättra självförtroendet..!

Hej hej..!

Jag har en liten Rhodesian ridgeback tjej. Som är lite blandad i sitt humör... Hon är lite småfeg mot andra hundar... Ibland är hon rent rädd, ibland försöker hon visa sig stor och tuff..men visar sig snabbt att hon bara är feg. Men de är ju inte lätt att hålla henne när hon ska brösta upp sig och vara tuff... de konstiga är att hon vill som fram till hundarna för att sen backa bakom matte. Och ibland bryr hon sig inte alls om andra hundar. Och ibland är hon glad och vill fram och leka. Hon är lite blandad så..

Även mot männsikor kan hon vara lite feg... dock visar hon sig aldrig stor elelr så för dom. Mera bara lite avvaktande. Lite svårhanterlig för nya människor. Men som sagt även där inte alltid. Ibland en kelgris..!

Kan även se hon är lite feg och reserverad på nya ställen.

Vi jobbar mycket med allt sånt. Och försöker bygga ett bättre självförtroende. Nu önskas lite tips bara..! Allt bra att få andra tips från andra.

Tilläggas är att hon bara är 9 månader.... så hon mognar ännu...men lika bra att ta tag i problemet på en gång.
Sn är ju rasen lite avvaktande men jag tycker ibland hon är lite väl feg... inte riktigt så fega ska dom va. Men hon är ju väldigt varierande.

Tack på förhand för tips..!

Jag skulle nog bete mej som med vilken annan unghund som helst, inte ta någon större notis om att hon är osäker, låtsas som ingenting!!
Om hon märker att du fixar jobbiga situationer så är sannolikheten att hon ska lugna sej ganska stor!
Det låter ju ändå inte som om hon är helt rabiat :crazy:
Om man själv blir frustrerad i en situation där hunden visar osäkerhet och man försöker "pusha på" hunden så tror jag att det är lätt att man istället förstärker osäkerheten.
Om jag vet att min hund är osäker i vissa situationer försöker jag hamna i dessa så ofta som möjligt, för att kunna lösa problemet.

Så kan man tänka på hur man belönar/uppmuntrar en osäker hund.. Inte att det blir "bra gulligull" utan "aaarrrggg, stoooora duktiga tjejen" om du förstår vad jag menar :D

Sv: Lite småfeg hund...Tips..bättra självförtroendet..!

En sak till...

Så tycker jag att man ska vara jättenoga med att tala om för folk att dom ska strunta i din hund, så de inte försöker locka och pocka till sej henne :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka