Lite rädd för att öka betforn

et_flickan

Trådstartare
Sitter det fortfarande i ryggmärgen att betfor är farligt i större mängder kanske. Just nu är hästen uppe i 1 kg betfor ungefär, vägde igår. Hon får 5½ vita (små 8 dl) skopor, torr updelat på tre mål. Skulle hellst vilja att hon fick två kg men jag är feeg!

Det blir ju så himla mycket i hinken jag blöter i :confused:

Sorry om jag tjatar men finns det inga som fodrat betfor i större mängder?

Annars händer det grejor, hästen börjar bli fiin!

Sv: Lite rädd för att öka betforn

Jan Brink gör väl i alla fall. Briar lär äta några kilo per dag. Men han jobbar väl ordentligt också.

Ja det gör ju inte min då, men hon behöver mycket energi. Och hon tycker betfor är jätte mums :d

Vet inte hur farligt det är om det är det, min häst äter bara 2 dl per dag ;), men betfor är väl snabb enrgi iaf (tror jag). Men varför vill du att hon ska äta så mkt betfor ?? (nyfiken)

Finns mycket jag tycker är bra med betfor.

Lite stärkelse, mycket fibrer, hästen tycker det är supergott. Det är bra för hennes mage, hon var dålig i magen två dagar efter att hon kom ut i hagen och började beta gräs, men nu är hon helt okej. Betforn kanske gjorde sitt.

Men samtidigt känns det läskigt att ge mycket.

Vet inte hur farligt det är om det är det, min häst äter bara 2 dl per dag ;), men betfor är väl snabb enrgi iaf (tror jag). Men varför vill du att hon ska äta så mkt betfor ?? (nyfiken)

Betfor är i stort sätt att räkna som grovfoder tack vare den höga fiberhalten. Så det är inte bara snabb energi som man kan tro.
// Linda

Jag är precis som du. Teoretiskt vet jag att betfor är jättebra, men känns läskigt på nått sätt att ge stora mängder. Min häst behöver inget extra energitillskott så jag har dock inte det problemet att fundera över.

Den enda gången jag egentligen skulle se nått problem med att ge stora mängder betfor är till en insulinresistent häst. Och i det fallet kan man ju ge speedy beet eller vad det nu heter (betfiber utan melass tillsatt).

Som mahlmt redan har skrivit så har ju betfor ungefär samma sammansättning som gräs - dvs. fibrer och socker. Om jag inte minns helt fel så ger Anna Jansson på SLU sina travhästar 2 kg betfor per dag. :d

Är verkligen 8 dl 1 kg? Tycker att den är som bomull:grin:

jag ger i pelleterad form o den är mkt mer kompakt- väger mer.

8 dl. är inte mkt. det är som fler har skrivit ett bra foder.

Fast hon sa ju att hon ger 5,5 skopor, och varje skopa innehåller 8 dl;)

Om du är rädd för att ge för mycket betfor och vill att hästen ska få i sig mer energi så finns det ju hur många andra fodermedel som helst att välja på?

Ger du redan 5½ skopor * 8 dl är det ju redan 4,4 liter. Jag skulle nog lägga till mer av något annat fodermedel. Mkt energi men inget protein i betforn, vad äter hon i övrigt? Det finns mycket andra energirika fodermedel att lägga till, olja, solrosfrön, majs, havre....?

Betfor är i stort sätt att räkna som grovfoder tack vare den höga fiberhalten. Så det är inte bara snabb energi som man kan tro.
// Linda

sant, men så får du tänka på att det är tillsatt massa melass!!! 25% melass är det i vanlig betfor. det är mkt socker det. jag ger betfor men sköljer alltid bort melassen.

det finns andra bra fodermedel också, man behöver inte ge mängder av en sort. jag skulle komplettera med lusern och olja.

Volym har inget med kg att göra. Vad har du hört ang betfor är farligt i stora mängder ? din ryggrad måste väl ha någon källa ?

sant, men så får du tänka på att det är tillsatt massa melass!!! 25% melass är det i vanlig betfor.

Rättar
35% melass och 23% socker.
Tidigt bete innehåller 10-15% socker per kg ts. Så det är inte så farlig mycket socker man ger med betfor om man jämför med 24h bete.
// Linda

Hur går du tillväga för att skölja bort melassen ut betforn? Är inte det ett väldigt arbete "i onödan"?

KL

vad är poängen med att ge så mkt betfor om man ändå sköljer bort sockret/melassen?

TS: vad är det du vill åt genom att ge såna stora givor som 4,4 liter betfor? det måste finnas effektivare fodrings alternativ. mängden av såna kvantieter gör knappast ngn stor välgörande skillnad mot om du ger en mer modest mängd.

Rättar
35% melass och 23% socker.
Tidigt bete innehåller 10-15% socker per kg ts. Så det är inte så farlig mycket socker man ger med betfor om man jämför med 24h bete.
// Linda

Det innehåller 35% melass varav 23% av dem är socker. Men det är kanske så du menar.

KL

vad är poängen med att ge så mkt betfor om man ändå sköljer bort sockret/melassen?

TS: vad är det du vill åt genom att ge såna stora givor som 4,4 liter betfor? det måste finnas effektivare fodrings alternativ. mängden av såna kvantieter gör knappast ngn stor välgörande skillnad mot om du ger en mer modest mängd.

Betfibrerna är nyttiga för hästens tarmar. Jag ger betfor till alla mina hästar speciellt kanske till fånghästen. Men jag kan hålla med om att det äår lite onödigt att skölja bort en del. Men jag har nog varit lite lat. Det finns betfor på GG där vi handlar ändå. De andra hästarna äter det som det är. Så det blir enklast att göra så.

Utöver betforn så äter hon Hippo Alfa och 2-3 kg hö inne på kvällen, plus bete. Dock är hon ju tunn!

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka