Lite problem...

S

soffiz

(Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråd, så om den ligger fel så moderator gärna placera om den!)

Jag rider en vbl travare som har sånna hiskeliga problem med sin högergalopp... (aldrig tränad trav utan började som ridhäst)

Min fråga är nu, hur ska jag hjälpa honom få tillbaka den?

Knske är lite difust skrivet, men om ni förstår så får ni gärna komma med förslag!
 
Sv: Lite problem...

Han fattar enbart vänster galopp...
Ska jag fatta höger galopp så måste jag in på en pyttevolt så han inte kan göra annat än att fatta högern, men då känns det som korsgalopp... han galopperar rätt i fram, men jag kan inte se vilken galopp han har i bak när jag sitter på :crazy:
 
Sv: Lite problem...

Är han liksidig när du rider annars.. känns han jämn i sidorna.. stöder han lika mkt på bägge "tyglarna"? Spårar han när du rider honom rakt fram?

Nirak
 
Sv: Lite problem...

han är lite motsträvig i högersidan... lite "stel" kanske...
Min fundering är om det kanske är sadeln, men är bara medryttare och kan inte rida barbacka (:o )

(bara medryttare=jag köper ingen sadel till honom och ägaren har inte råd för tillfället)
 
Sv: Lite problem...

Okej, jag tänkte det.. det är oftast nån slags ojämnhet nånstans när den beter sig så.. kan vara sadeln som är sned eller sitter illa och sen gjort så att hästen blivit sned.. Det är sällan i munnen det sitter utan det blir ofta bara "reslutatet" av att hästen tex. är stel i ett bakben.. Kan också vara en ryttare som suttit snett eller liknande.. eller så har hästen ont nånstans och avbelastar?
Svårt att säga!

Nirak
 
Sv: Lite problem...

vi ska ta ut en massör efter ridlägret jag ska på i aug!
Så får vi se om hon hittar någonting!
Sadel vill ajg köpa ny sen så (om ajg nu får ett jobb nån gång i framtiden och kan ta honom på foder)
Men annars e det väl bara att nöta och nöta...
 
Sv: Lite problem...

Hur är hästen om han slipper sadeln, om du tex. longerar honom?

Nirak
 
Sv: Lite problem...

jag har inte provat det än, men när han galopperar i hagen har jag sett att han har höger galopp ibland. Den ser ju knackigare ut än vänstern, men iaf...
 
Sv: Lite problem...

testa det och se hur han rör sig! Lättare att se om det är nån snedhet då..

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp