Lite positiva erfarenheter tack!

miumiu

Trådstartare
Jag har tagit det jobbiga beslutet att lämna ut min häst på foder fram till hösten då jag inte får ihop mitt hästliv så som jag vill just nu. Har 2 jobb och jobbar röven av mig just nu rent ut sagt, samt har en treårig son som hels tiden får stå åt sidan känns det som. Jag orkar helt enkelt inte vara stressad och ha dåligt samvete jämnt, samtidigt som jag älskar min häst och absolut inte vill sälja. Eftersom jag vet att det kommer lätta fram mot hösten känns detta som en möjlig lösning på ett akut problem. Men...

Alla man pratar med kommer med såna hemsks skräckhistorier från när de själva lämnat ut sina hästar på foder. Får änna ont i magen när jsg tänker på allt som kan gå fel. Samtidigt tänker jag att det måste finnas minst lika många historier där det gått bra..? Liksom, vad ska man tänka på när man letar fodervärd? Har några som kommer och provrider nu i helgen och alla säger att jag ska gå på magkänsla, men hur vet man om magkänslan är rätt? En vän lämnade ex ut sin häst till en veterinär och då tror man ju verkligen att hästen är i goda, kompetenta händer men det gick helt åt helvete (hon blev rädd för hästen och kunde inte hantera honom).

Min häst är speciell och väljer verkligen sina människor med omsorg. Är så rädd att förtroendet vi byggt upp ska raseras om han hamnar hos någon som inte kan läsa av honom. Snälla, ni som har erfarenhet, kan ni inte dela med er?
 
Jag har tagit det jobbiga beslutet att lämna ut min häst på foder fram till hösten då jag inte får ihop mitt hästliv så som jag vill just nu. Har 2 jobb och jobbar röven av mig just nu rent ut sagt, samt har en treårig son som hels tiden får stå åt sidan känns det som. Jag orkar helt enkelt inte vara stressad och ha dåligt samvete jämnt, samtidigt som jag älskar min häst och absolut inte vill sälja. Eftersom jag vet att det kommer lätta fram mot hösten känns detta som en möjlig lösning på ett akut problem. Men...

Alla man pratar med kommer med såna hemsks skräckhistorier från när de själva lämnat ut sina hästar på foder. Får änna ont i magen när jsg tänker på allt som kan gå fel. Samtidigt tänker jag att det måste finnas minst lika många historier där det gått bra..? Liksom, vad ska man tänka på när man letar fodervärd? Har några som kommer och provrider nu i helgen och alla säger att jag ska gå på magkänsla, men hur vet man om magkänslan är rätt? En vän lämnade ex ut sin häst till en veterinär och då tror man ju verkligen att hästen är i goda, kompetenta händer men det gick helt åt helvete (hon blev rädd för hästen och kunde inte hantera honom).

Min häst är speciell och väljer verkligen sina människor med omsorg. Är så rädd att förtroendet vi byggt upp ska raseras om han hamnar hos någon som inte kan läsa av honom. Snälla, ni som har erfarenhet, kan ni inte dela med er?

Är hästen speciell så hade jag inte lämnat ut på korttidsfoder som du beskriver. Då hade jag hellre släppt på långt bete till hösten.
 
Jag har lämnat ut på foder utan att något konstigt hänt. Men vet inte riktigt om jag har så mycket tips ändå..
Ta referenser och besök gärna stallet där hästen ska stå :)
 
Är hästen speciell så hade jag inte lämnat ut på korttidsfoder som du beskriver. Då hade jag hellre släppt på långt bete till hösten.

Nä alltså han är ju inget extremfall. Men han är väldigt tydlig med vilka människor han "klickar" med. Hans förra ägare tyckte han var en av de mest okomplicerade hästar hon ägt, men hon hade ju varit med från start och känt honom sen föltiden. Så jag tror absolut inte att det kommer att bli några problem vid rätt matchning. Alla kan hatera honom och han är väldigt cool och sådär men i ridningen behöver han någon som förstår och kan hjälpa honom då han är rätt grön. Hittar jag rätt person kan jag eventuellt tänka mig att låna ut honom längre.
 
Jag lämnade ut min lilla arab på foder nu i slutet av april. Än så länge är det bara positivt och verkar fungera bra. Min arab är också av det slaget att hon väljer sina människor. En del är nästan lite rädda för henne på grund av det då hon tydligt visar vilka människor hon inte föredrar.
Jag och fodervärden är vänner på Facebook och har kontakt på messenger. Hon svarar när jag skriver och är tillmötesgående. En okomplicerad person som jag uppfattar är lugn och sansad.
Så tipset är att gå på magkänsla! Stallägaren jag står hos lånade ut sin ena häst på foder för senare köp. Hennes magkänsla var att det inte kändes helt ok, men tänkte "personen verkar ju vettig iallafall så det går nog bra", men det blev inte alls bra och hon fick åka och hämta hem hästen. Den hästen var också ganska speciell, dock på ett sätt att den lätt "tog över" och med tuffare psyke. Nu är den hästen hos en lika tuff ryttare och allt löste sig bra i slutändan :)
 
Har lånat ut hästar på foder. Två stycken köpte fodervärden efter ett par år (olika hästar och fodervärdar). En skadade sig och fick tas bort, men det är ju sånt som kan hända.
 
Jag lånade ut min älskade Fille förra året till en god vän son bor 5 km från mig.
Planen var att han skulle gå dom läromästare till hennes dotter som tidigare ridit ponny.
De känner väl till hans små egenheter, hon är utbildad ET och jag har stått i deras stall och vet att de har bra rutiner.

Han fick åka på prov ett par veckor och efter det ville de inte lämna tillbaka honom.
Han har det jättebra! Kompisen rider dressyr på honom och dottern rider de veckor hon är där.
Så visst kan det fungera om man är noga med vart de hamnar 😊
 
Jag har i olika perioder i mitt liv lämnat ut några hästar på foder och det har fungerat bra.
En lånades ut till en ridskola, och de två jag lånade ut pga graviditet var till privatpersoner med goda referenser.
Alla har stått inom 7 mils avstånd så jag har kunnat hälsa på när jag känt för det.
 
Min syster lämnade ut sin ponny i september eftersom hon skulle utomlands. Folk kom med skräckhistorier men det har gått väldigt bra! Han bor 20min bort så jag har varit där med jämna mellanrum för att kolla så han mår bra. Nära och bra så att man kan kika på en träning en kväll om man vill.

Det vi har lärt oss till en annan gång är att skriva ner hur ägaren brukar rida/sköta. Systers ponny är jättetrevlig, positiv och välriden. Men behöver gå ordentligt för att må bra och inte bli för pigg. Min syster poängterade mycket att hon brukar rida honom 1-1,5h 5-6dagar/vecka, men tyvärr gick det inte riktigt in ordentligt, så när vintern kom kastade han av tjejen tre gånger på två veckor och då visade det sig ju att fodervärden nog glömt det hela... men som sagt. Utlåningen har gått väldigt bra och han hamnade hos vettiga människor som älskar honom.
 
Tusen tack för alla svar! Har nu via min tränare hittat en tjej som verkar väldigt intressant. Hon har en egen häst som är konvalescent efter operation och letar efter en ridhäst under tiden hennes egen vilar. Dessutom finns hon i samma stad! Tror detta kan bli bra. Dessutom känns det bra att det är någon man känner som känner personen ifråga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 845
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 494
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 744
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp