Lite orolig

C

chira

jag är orolig för lill tösens ben. Egentligen visar hon inget fel på det men det är små saker som gör att jag misstänker att allt inte är som det ska.

Det hela började med att hon var svårskodd när hon kom hit. Det blev bättre och nu går alla hovar bra förutom höger fram, där är hon i princip omöjlig det enda som funkar är om hon får äta krafftfoder samtidigt (jag vet, det är jätte korkat att låta henne göra det men finns inget val känns det som :crazy:). I sommras ville hon inte heller riktigt galoppera i höger galopp utan fattade alltid vänster. Nu har hon haft en låång vintervila p.g.a. olika anledningar. bl.a. att hon var halt december-januari då var det runt om på olika ben inget allvarligt utan det började med en vrickning, sen överpigg häst som lyckas vricka nästa ben så fort hon får komma ut i hagen osv. Iallafall var hon fräsh på två-tre veckor. Men hon har inte blivit helt igångsatt än.
Nu när jag ska sätta igång henne är hon helt på tårna! Tror visserligen att det beror till en del på pälsfällningen. Men hon flyger i luften för allt! Är helt tokig. Humöret har också blivit sämre.

Hovis som också är vet. assistent tror inte att det är nått fel på henne. Har kollar benen och hittar ingenting. Ändå funderar jag på att åka in till atg så dom får böja henne och kolla ordentligt, kanske ta en röntgen om det behövs. låter det vettigt eller överreagerar jag på småsaker?

Sv: Lite orolig

Det är just sådana saker man skall vara observant på. Du skriver att hon inte vill galoppera i höger galopp och vill inte bli skodd på ena hoven, för mig låter det som hon har problem och det är hennes sätt att visa det.

Jag tycker du skall kolla upp hästen på en bra klinik som tar sig tid. Bättre att göra det innan det går för långt.

Har själv haft problem med min hästs framhovar och jag känner igen när magkänslan säger att det inte står rätt till. :cry:

Sv: Lite orolig

Håller med lindsen. Bättre att kolla en gång för mycket, så har man gjort det..
Oftast så är det det bästa att följa magkänslan..
Humöret Kan ju bero på pälsfällningen, sist min häst var på knashumör i den vevan gav jag honom en B-vitaminkur och det hjälpte en del.
Sen att hon är på tårna kan ju vara pga att hon vilat så mycket. Visar hon ingen smärta (att det är därför hon är på tårna) skulle jag inte oroa mig för just det.
Men det du säger om skoning+galoppen är däremot saker som talar för att där kan vara något vajsing..

Liknande trådar

Hästvård I går var hovslagaren hos mig och verkade,han sa att hästen hade slitit bakhovarna lite snett,har för mig att yttersidan var mer sliten...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: norpan
·
Trav Skulle vilja ha några andra ögon på min ponny, då jag tycker att hon inte riktigt rör sig helt hundra som hon ska, dock kan jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: giffan
·
Q
Hästvård Hej. Har en häst som jag har haft i ca 8 månader som hela tiden har varit helt torr och fin i sina ben. Men sen för ungefär en månad...
Svar
7
· Visningar
1 140
Senast: Görel
·
C
Hästvård Har en fd travare, 16 år gammal. Som jag fick åka med till klinik, då han var konstig o rida. Visa ingen hälta m.m.. Men tog i...
2
Svar
39
· Visningar
4 188
Senast: CrazyGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar