lite om färger

Status
Stängd för vidare inlägg.

giffan

Trådstartare
Hur vet man vad man får för färg på fölet?? Det borde man ju kunna räkna ut på någe sätt eller hur? Det jag tänker närmast på är mitt shettis sto... som är fux, hon är dräktig med en svart hingst. Kan de om möjligt få en skäck.... eller hur ligger det till med skäckar, måste den ena vara skäck???? eller hur nära måste det ligga skäck i föräldrarna för att det ska bli en skäck??
Hoppas ni för står min undran? jag gör det knappt själv, men ni här på avel brukar ju hålla bra koll på sån´t här

Sv: lite om färger

Den sorts skäck som finns hos shetland funkar så att en av föräldrarna måste vara skäck för att avkomman skall bli det.

Du kan alltså inte få en skäck ur den kombinationen du har på gång.

Fölet kommer att bli antingen fux, svart eller brunt. För att säga säkert om du har chans på alla dessa färger måste man veta mer om föräldrarna till sto och hingst och vad de har lämnat för färger i tidigare kombinationer.

Indy

Sv: lite om färger

OK. Tackar för ditt svar, då kan jag sova lungt.... vill INTE ha en skäck nämligen, men svart brun el fux har ingen betydelse....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 915
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Soapbubble
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka