Lite nyfikenhet.

T

Tomaten

Jag har några små weternfrågor!
Jag funderar på att köpa en westernsadel åt min häst, men tum storleken på sätet funkar inte riktigt, e det likadant som på engelskt sadel eller?
Finns det "säkerhets" stigbyglar till westernsadel?
Vad bör man ha för bett när man riderwestern o hur fungerar dom vanligaste?
*nyfiken!* :D

http://www.western-ridning.com/

Där finns det en jättebra artikel om westernsadlar, den täcker det mesta.

Du kan rida western på vilket bett som helst så länge som du inte ska tävla. Rid på ditt vanliga bett. Köp ett par rejäla tyglar och ta bort nosgrimman om du har det.

Säkerhetsstigbyglar till westernsadelhar jag aldrig sett tyvärr.

kolla runt lite på Bukefalos länksidor bland westernförsäljare, där kan du se lite vilka storlekar på sadlar som finns.
Jag som är vuxen rider i en 16" tum sadel.

Tänkte bara säga en sak när det gäller bett. Det finns många som rider på stångbett och enhandsfattning, men det är inget för nybörjare. Stångbett använder man endast på hästar som blivit tränade för det. Det finns alltför många som köper stångbett och använder för att det ser fräckt ut. Ett vanligt tränsbett fungerar alldeles utmärkt att träna western på. Vad som däremot är väldigt vanligt bland westernryttare är järnbett. Smalare järnbett som ligger behagligt i munnen och som smakar lite gott..

Liknande trådar

Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
678
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 458
Senast: anna_panna
·
Utrustning Jag är helt ny på engelska sadlar då jag tidigare använt western sadlar! Med min nu första unghäst så ska jag vänja vid sadel och har...
Svar
8
· Visningar
835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka