Lite nybörjarfrågor ang tävling...

fruL

Trådstartare
Jag hoppas komma ut på lite lokala dressyrtävlingar med mitt fullblodssto såsmåningom och jag har lite frågor...
Om tävlingen går i ridhus- får man rida runt tills man får startsignal eller börjar man direkt med programmet? Har sett olika i olika ridhus?
Var står det vad som gäller?

Vad är den allmänna uppfattningen om utrustning? Dressyren är ju ganska konservativ och bör så vara tycker jag men jag har te x mörkbrun utrustning till min häst. Världens skönaste och bästa dressyrsadel!:love: men blir man diskriminerad om man inte har svart utrustning?

Jag har ju som sagt ett fullblodssto, hur är den allmänna uppfattningen gällande ras?
Blir man diskriminerad om man kommer med ett fullblod, travare, fjording eller liknande?
Förstår ju begränsningar i rörelser såklart men jag har hört att vissa domare bara fnyser åt hästar som inte är "riktiga" hästar, och ändå kan jag tycka att mitt fullblod har mycket bättre rörelser än vissa fina halvblod med riktig dressyrstam.

Lite spånfrågor som det vore kul att höra er uppfattning om:)

Sv: Lite nybörjarfrågor ang tävling...

Du börjar programmet när domaren blåser i pipan (alt säger varse god och rid)

Om det går att rida runt staketet eller att collectingring ligger vid A rider man in på banan och meddelinjen efter startsignal
Annars får man gå in på banan först och sen vid startsignal rider man upp på meddelinjen

Men är du osäker frågar du när du kommer till tävlingsplatsen :)

Du får ha vilken färg du vill på utrustningen

Domarna vill se bra gångarter samt att hästen går i rätt form och friskt tempo
Men de är också människor, och vissa människor är helt enkelt ras-fixerade.

Å andra sidan känner jag en tjej som vann en lokal storhäst LA med sin fjording (en kat C om han vore ponny)

Ingen kommer att halshugga dig för färgen på utrustningen :p, är dessutom många som har brun utrustning nuförtiden då det är en populär färg ^_^.

Det vanligaste är att speakern välkomnar dig in på banan när ekipaget innan har avslutat sin ritt, och att du då får visa din häst banan lite medan domaren skriver avslutningskommentaren till ritten innan. Det viktiga där är att alla ekipage ska ha samma förutsättningar (lika lång tid) att visa sin häst miljön. Du startar när du fått startsignal av domaren, det får du antingen genom att denne blåser i en pipa/pinglar/eller säger "varsågod att rid".

Både vad det gäller färger och raser på hästarna upplever jag att det har skett en liten förändring och att domarna accepterar större variation än tidigare. Ett fullblod kan skilja sig ganska mycket från ett annat fullblod men det viktiga är hur du visar din häst.

Vid lokala dressyrtävlingar är det viktigaste att du rider momenten på rätt ställe och rider noggranna vägar. Du kan tjäna massor på att rida noggranna hörnpasseringar t.ex.

Tack för svar!
Jag har ju inte tävlat på hundra år och då i hoppning så det är kul att höra lite om läget nu för tiden...my good va jag låter gammal!:grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 664
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar