Lite Mark - Många hästar

H

hästig

Var ute och körde en runda och förvånade mig över hur många som har hus och stall och några hundra m2 mark. På en gård hade de klämt in 6 hästar i en trång grushage, såg även en 7e häst i en frimärkshage. Det borde finnas regler för hur mycket mark man minst behöver ha till en häst.

Tycker att det finns alltför många stall som har små grushagar som hästarna går i långt in på sommaren. Grannarna har ett inackorderings stall och där står alla fortfarande i grushagar och nu är det Juni??? Hade själv blivit deprimerad av att se mina hästar i grushagar när vädret är så fint.

Sv: Lite Mark - Många hästar

Men de får åtminstone gå ute med sina kompisar.
Börja med de som står inne i box dygnet runt istället, de skulle nog hellre gå ut i en frimärkshage än att stå bakom galler hela dygnet.

Jag tycker alla hästar borde få gå på lösdrift med minimum 1 ha per häst, men tyvärr så får jag inte bestämma annat än över mina egna hästar. Så jag får göra det bekvämt och bra för dom och påpeka för de jag känner att de kanske borde göra livet bättre för sina hästar.

/M

Precis, tänk på alla hästar som inte får gå ut öht!

Visst är det roligare för hästen att ha gräshage, men tyvärr finns det inte mark på många ställen i landet....

Mina har nu äntligen gräshager - fick köpa eget för att få det.

Bättre än ingeting.
Visst skulle man önska att alla hästar fick gå i stora hagar med skog och gräs i. Fick vara ute från i alla fall tidiga morgonen till sena kvällen, och när dom väl är i stallet så ska dom få stå i stoooora rymliga boxar med mycket grovfoder att tugga på.

Tyvärr så är verkligheten annorlunda. Själv bor jag i Sveriges största kommun och här är det ett smärre helvete att få lös lite mark (kommunen har tjovart i 3 år nu), och bete nu kommer inte på frågan då ängen är sjöblöt och det enda gräs som finns där är fjolårets.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama