Lite lös i magen

aiquen

Trådstartare
En av mina hästar är en aning lös i magen. Det är alltså inte löst som koskit men klart löst. Hon käkar bara silage med väldigt lite torrsubstans/kg foder, så jag gissar att det är därför hon är lös eftersom hon aldrig varit det innan och detta är första året med silage.

Jag undrar dock om det kan vara farligt? Jag vill INTE byta bort silaget mot hö eftersom jag äntligen tycks ha fått bort hennes hosta. Men ska jag göra något annat eller låta det vara?

Sv: Lite lös i magen

Jag hade samma probelm med min häst förra vintern/våren fast silaget var ganska torrt (ts-halt på 67 %). Det började bli lite bättre när jag gav honom vetekli, fast inte helt bra förrän jag började med höet. Det kan ju vara lite svårt för dig om du har en hosthäst förstås? Vattnade du höet då? Om du precis har börjat med detta silage så kan det ju ta ett tag innan tarmfloran stabiliserat sig. Du kan möjligtvis inte få tag i ett torrare silage?

Jag blötlade höet hon åt inne (dvs två av fyra högivor), ändå har hon mått riktigt dåligt vissa vintrar, så jag är så glad nu när hon äntligen slutat hosta!

Nu har hon ätit det här silaget i några månader och det har inte blivit bättre. Det är därför jag är lite orolig om det kan vara dåligt/farligt. Det är väldigt varierande hur blött eller torrt silaget är. Vissa balar är ganska torra och en del ganska blöta, så jag vet inte om det hjälper att byta heller. Dessutom är det nog svårt att byta nu när jag äntligen fått tag i småbalar.

Men jag kanske borde kolla upp vetekli då om det kan hjälpa?

Ja, det skadar ju inte att testa med vetekli om du nu inte har nån möjlighet att byta silage. Jag tyckte att det var det absolut bästa jag testade. Då var han bara lite lös ibland.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 258
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 331
Senast: Ise
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Ratax
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka