Lite lös i magen

Limelight

Trådstartare
Ena min häst har börjat blivit lite lös i magen och bajset börjar lukta lite illa, lite surt eller vad man ska säga.
Vet inte alls vad det kan tänkas vara. Har inte bytt foder, har ökat något lite på hö givan. Inga nya rutiner eller inget nytt alls.

Funderar om det är något fel, eller om han i sig själv är stressad över något ( han är en väldigt nervös häst av sig, men som sagt inget nytt har hänt ).

Några förslag ?

Sv: Lite lös i magen

En av mina var också det nu på morgonen. Bytte bal i förrgår men jag tror att de kan bli lösa om de äter snö.

Så kan det kanske vara ja, att de äter fruset gräs och snö. Inte tänkt på det. Hoppas det blir bättre snart.

Jag har samma problem som du, och enligt vad jag har läst mig till här på buke verkar det som att det är många som har det problemet nu. Min har varit det i 1,5 vecka nu, inte jättelös men det "rinner" ur rumpan, när han skiter och även när han fiser ibland. Har provat Probimin ett tag men det hjälpte inte nämnvärt, nu har jag provat bakjäst i ett par dagar men ingen effekt ännu. Är jättemärkligt, när det började skedde ingen förändring alls. Samma hö, samma kraft (lite betfor och någon dl havre bara). Ger det sig inte snart blir det att höra med vet, men känns lite sådär då han inte är jättedålig och inte allmänpåverkad, feber eller så. Funderar på om det är grus eller jord eller nåt, började när det var så lerigt ute. Hoppas någon här kan ge tips på vad det kan vara!

Min är ( ännu ) inte sådär lös så att det "rinner" ur rumpan, men blir lösare och lösare så det kanske är ditåt det är på väg.
Mitt kom också när det blev riktigt lerigt ute så visst kan det kanske vara någon jordbakterie de har fått i sig.
Men min andra häst som går i samma hage och äter samma mat har inte visat några tendenser att vara lös, så det är ganska konstigt, men de är nog olika känsliga också.
Ger det inte sig till nästa vecka ska jag ringa vet och rådfråga.
Funderar om hästar dricker A-fil självmant, för det är jättebra för även deras magar.

Delvis knapplån.

Har också fått bekymmer med lite "rinnig" häst. Hon är dessutom lite tunn över ryggen vilket inte förbättrats av proteinrikare foder. Jag funderade på mask?

Delvis knapplån.

Har också fått bekymmer med lite "rinnig" häst. Hon är dessutom lite tunn över ryggen vilket inte förbättrats av proteinrikare foder. Jag funderade på mask?

Mycket möjligt om hon inte tillgodogör sig fodret ordentligt, gör träckprov, eller ta den enkla vägen och avmaska utan att kolla mask före :p

eller ta den enkla vägen och avmaska utan att kolla mask före :p

Inte många veterinärer som skriver ut maskmedel utan träck prov svar om jag fattat rätt. Veterinärerna härom kring gör det inte.

Jag ringde förra veckan till vet och ville ha medel för mina hästar har haft styngfluge ägg på sig och då har de automatiskt mask. Men de fick inte skriva ut bara sådär utan var tvungen att ha träck prov svaren först. För de vill inte skriva ut bara sådär fast det är stark misstanke.

Alla vet är nog olika, men sådär sa min. Så jag får vackert testa dem, men kanske är lika bra så man inte avmaskar i onödan fast detta fallet är solklart.

Många hästar är lösa imagen iår.
På min hjälpte inget av bakteriebalanser o jäst. Det som fungerade på honom var loppfrön och byte av hö.

okej, jobbigt.. Här uppe så skrivs maskmedel ut nästan för enkelt, hade starka misstankar om mask på min häst nån gång och ringde då kliniken med den enkla undanflykten att det var krav på att alla hästar skulle avmaskas innan de stallades in, "jaha" svarade kvinnan helt sonika "jaa.. din häst finns ju registrerad hos stc, så det är då inga problem! "
haha, inte ens klinikerna följer regelboken till punkt och pricka :)

Surt luktande avföring innebär alltid en mag/tarm obalans som bör åtgärdas. Varför den uppkommer kan ju bero på mycket. För mycket obalans ihop med nervositet innebär en risk för magkattar.

Vad som orsaker obalanser kan ju så här års vara väldigt svårt att veta,man får ta en åtgärd åt gången utan att för den skulle spä på obalanser genom att testa en massa olika tillskott.

Kolla mask, ge grovfoder i lämplig mängd, är det högt protein så kanske man bör fundera på att spä ut det med halm en period och ge loppfrö för att rensa magarna från ev jord och annat skit de får i sig i geggiga hagar och om det är möjligt hålla dem borta från fruset gräs.

Surt luktande avföring innebär alltid en mag/tarm obalans som bör åtgärdas. Varför den uppkommer kan ju bero på mycket. För mycket obalans ihop med nervositet innebär en risk för magkattar.

Misstänkte det, men hur vet man om hästen har te x magkatarr, hur tittar man upp hästens mage så den är okej, är det något prov vet tar ?

Kolla mask, ge grovfoder i lämplig mängd, är det högt protein så kanske man bör fundera på att spä ut det med halm en period och ge loppfrö för att rensa magarna från ev jord och annat skit de får i sig i geggiga hagar och om det är möjligt hålla dem borta från fruset gräs.

Ska skicka iväg kolla masken prov ni i veckan som kommer för att se hur det står till.

Loppfrö ? aldrig hört talas om. Vad är det och vad är det bra för ?
Min häst äter väldigt mycket av allt möjligt så kan tänka mig att det troliga är någon form av jord eller av det frusna gräset. och jag har ingen möjlighet att hålla dem borta från det frusna gräset.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 351
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 734
Senast: Ceta
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka