Lite inspiration....

P

puppe

Hej!
Nu skulle mina flickor behöva få lite ny inspiration och och en hel del bra ideer på nya övningar....
De skulle småningom vilja börja tävla och det är väl främst såna övningar som vi skulle behövä få lite hjälp med.
Vi s.k äkta skogsmullar:rofl:
Tack på förhand.

Sv: Lite inspiration....

Det framkom inte riktigt vad det var för övningar du ville ha tips på, eller vad du ville ha hjälp med?

Vad vill du göra? Något speciellt du vill få ut av övningen?
Vad tycker du och hästarna är kul? Övningar med eller utan hinder och bommar?

Ge lite ledtrådar, så kan jag försöka ge lite tips!

Alltså jag menade att flickorna skulle behöva lite nytt när de rider . Att det inte bara blir att rida runt på plan och göra samma skaker, Typ trava , galoppera , lite volter och skänkelvikningar.
Kanske mer som ett program eller typ som en lektion de ska rida.
Hur går tex an bana med lätt C eller nåt liknande?

Okej, lite luddigt... men jag kan försöka!

* Rid mycket serpentiner med övergångar på medellinjen i varje båge. Du kan ju börja lätt med att tänka tempoväxlingar. Sedan övergå till gångartsövergångar typ trav - skritt, galopp - skritt, galopp - trav, skritt - galopp. När det känns säkert så kan du göra t.ex. galopp - halt - galopp osv.

* Rid bågar i förvänd galopp (det är jättebra att rida på volter och i bågar t.ex. serpentiner i förvänd/rättvänd då det förbättrar galoppens styrka och ofta kvalitet).

* Gör "småsaxar" i skänkelvikning längs långsidorna. Du kan ju även göra om dessa till saxar med svaga slutor i ett par steg om tjejerna är duktiga.

* Rid på stora mittvolten (exempelvis). Lägg ut fyra bommar med jämna avstånd (en på varje "kvart"). Galoppera mellan varje och sakta av till halt så att hästen står mitt över bommen. Här kan du växla mellan förvänd och rättvänd galopp om du vill.

* Galoppera på olika stora volter placerade på exakta platser i ridhuset. Växla mellan 20-meters, 15-meters och 10-meters. I 20-metersvolterna kan man ju alltid lägga in mindre volter både in i volten och ut utanför.

* Skritta/trava/galoppera på en stor volt runt dig. Växla mellan att rakrikta, ställa inåt och utåt på ditt kommando samtidigt som de håller sig kvar på voltspåret (tänk på rätt sittben).

Nu kommer jag inte på mer! Återkommer om mer poppar upp!

En övning jag fick lära mig för att mjuka upp min häst är så här:

Börja på en stor volt på ena kortsidan. Rid ett varv på volten och fortsätt sedan till mitten av långsidan där du gör en volt tillbaka. Rid upp på kortsidan igen och lägg en stor volt som du rider ett varv på, fortsätt till mitten av långsidan och lägg en volt tillbaka osv...

Fungerar i både trav, skritt och gallop

En annan övning är att rida en massa serpentiner, men att hela tiden ändra på storleken på dem. Du kan rida 2,3,4 och kanske 5 eller 6 serpentiner när du tränat lite (beror också på hur stor ridbanan är). Det är bra träning för att själv bestämma exakt var hästen ska gå.

Lycka till med träningen :D

"ruter ess" - en fyrkant i samma strl som en 20meters volt, sätt ut 4 koner och tänka på att rida spikrakt mellan dessa. Bra sätt att träna rakriktning utan att hästen får stöd längs väggen/staketet. Sedan kan man variera med att göra framdels- eller bakdelsvändningar runt vissa eller alla koner. Det blir ju 1/4 vändning då.

Att rida innanför spåret i alla gångarter är ju väldigt bra för att lära sig hålla koll på yttersidan. Samma att träna uppridningar längs medellinjen eller kvartslinjerna - superbra att träna i alla gångarter. Just att kunna hålla hästen rak mellan skänklarna. Och bra uppridningar är ju ett måste då dom börjar tävla:)

Istället för att göra serpentinbådar över hela banan kan man göra efter spåret, typ som slalom. Finns många sätt att variera.

Ett tips är att alltid sätta ut en massa koner, tex slalom, volter i olika strl, hörnkoner, allt för att de ska göra alla övningar så noggrant som möjligt.

Skänkelvikningarna kan ni ju variera också i olika övningar. Rida längs väggen och flytta för ytter skänkel med hästens huvud mot väggen. Sen om man vill göra det svårare; placera hästens huvud innåt och flytta för inner skänkel, och då vara noggrann att halsen hålls helt rakt.
Sedan kan man rida upp på kvarts- eller medellinjen och flytta mot långsidan.

Tempoväxlingar på långsidan är ju också bra :)

Skänkelvikningar kommer ju inte i något dressyrprogram före LA men det kan ju ändå vara bra att träna på det! Samma med bakdelsvändningar.

Lycka till!

Tack alla för fina tips. Vi ska prova på allt:laugh:

Ge dem ett dressyrprogram förslagsvis LC och låt dem springa det utan häst först och sedan rida det. Plocka dock isär det först och rid några bitar i taget innan ni sätter ihop till en helhet. Både LC och LB dressyr är ganska "basic" skritt, trav och galopp ungefär.

Öva mycket tempoväxlingar (mellantrav eller vad det kallas nuförtiden etc) samt halt och ryggning.
Öva på att rida raka linjer - vända upp på medellinjen och göra halt vid x är faktiskt mycket svårare än det ser ut.

Kika runt på internet efter klubbdressyrer/klubbhoppningar i närheten, bra att börja med.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 856
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama