Lite hjälp vid försäljning.

C

chrysler

Ni som sålt hästar om köparen inte kan ta förrän några månader senare, hur har ni gjort?

Köpeskontrakt, kontrakt på bete/inhyrning så länge hästen är kvar (inkl igångsättning av häst samt pris på denna tjänst), veterinärbesiktning samt transportfirma osv osv.

Har ni tagit handpenning till hästen skickas & senast samma dag hästen åker, fått in hela köpesskillingen, eller har ni sålt direkt & haft hästen inackorderad?

Vill ha rekommendationer hur man gör om ngn vill köpa häst men inte kan ta den förrän senare.

Samma detta med vet.besiktning & transportfirma, vad händer om jag beställer detta men köparen vägrar betala?
Jag känner till att det är beställaren som måste betala nämligen.
Skriva kontrakt som ger mej rättigheterna att boka såna nödvändiga saker men köparen betalar?

Tacksam för svar.

Sv: Lite hjälp vid försäljning.

Jag kan förstå om en köpare som vill lämna hästen kvar hos säljaren inte vill betala hela beloppet eftersom h*n då inte tagit hästen i besittning och alltså riskerar att bli av med både häst och pengar om du går i konkurs.

Jag antar att du har goda skäl att acceptera att både ta hand om hästen och vänta på dina pengar, men skulle det inte gå att få fram en lösning som skyddar båda? Veterinärbesiktning, du får dina pengar, den nya ägaren flyttar häst till ett annat bete under en tid (jag är osäker på vad som krävs, en vecka är nog min). Sedan kan köparens häst stallas upp hos dig med ett uppstallningsavtal där ni specat vad som ingår och vad det kostar.

Annars skulle jag nog skriva in ett datum när hästen ska vara hämtad och se till att få en rimlig handpenning (vad det kostar att sälja hästen igen...) + beräknad kostnad för uppstallning fram tills dess. Om hästen inte hämtas ska förstås dessa pengar stanna hos säljaren. Eftersom det inte är din häst finns det väl ingenanledning att du ska boka transport...

MEN jag har ingen häst att sälja, då är det lätt att vara hård mot köparen :-)

jag brukar låta köparen beställa besiktnings tid och röntgen i sitt namn, då är dom beställaren, dvs betalningsansvariga, likaså med bokning av transportbolag för hämtning av hästen.

Jag vill att hästen besiktigas så fort som möjligt efter det att köparen bestämt sig för hästen. sen skall hästen betalas i samband med detta, om köparen inte kan hämta hästen så deb stallhyra och skötsel precis som att dom haft den inackorderad hos oss.

skall den dessutom ridas och tränas så diskuteras också ett pris fram för denna tjänst. kom ihåg att skriva avtal på allting, mkt viktigt är Försäkringsfrågan OM det skulle hända hästen någonting oförutsett, skada/sjukdom under denna tiden...

Till båda, tack för svaren! Jag har oxå tänkt på det med att låta köpare skicka hästen, tex till lösdrift så blir det inte problem med ngt.Men då är det detta med transporten som ändå ska betalas på plats för köparen, om de inte går med på att man skickar pengar på ett konto såklart, men jag har alltid betalat på plats.
Sedan åker väl transporterna inte till stället hästen ska stå så det blir ngn som måste göra resan däremellan osv.*Funderar*

Dom flesta transportörerna kan du be att dom skickar en faktura till dig el köparen för resan...(Om dom är seriösa vill säga...)

Jag skulle nog vara lite tydlig. Köparen vill ha hästen, fint då köper han hästen med pengar och kontrakt. Så vill han ha kvar hästen hos dig för att den har det bra hos dig. Då har du hästen som inackorderad med fullskötsel men köparen har vanligt ansvar och betalar hovslageri etc, och det är inte din häst längre... :(

Så tycker jag borde vara klart och tydligt. Du beställer inte transport utan det gör köparen eller också beställer du transport men då höjer du ju priset, då säljer du ju häst med transport hem vilket är dyrare än häst.

Japp, det var så tydligt det kan bli;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag kommer det en seriös spekulant och tittar på min häst och hon vill lägga handpenning idag om vi kommer överrens om ett bra avtal...
2
Svar
21
· Visningar
2 975
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 781
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657
Hästmänniskan Ny vill jag ha era synpunkter på detta; För ca 1,5 år sedan köpte jag en häst som vid veterinärbesiktning markerade på böjprov samt...
Svar
8
· Visningar
2 011
Senast: Kia_Fia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?