A
Annorlunda
Är medryttare på ett halvblodsto som jag rider mycket dressyr med.
Jag har ett problem det är att hon är väldigt stel och svår att rida i form.
När jag försöker driva fram henne så springer hon bara, hon tar inte halvhalterna utan drar bara iväg. Hon är väldigt hård i munnen och har svårt att slappna av. Tänderna är kollade och bettet.
Hon tar inte riktigt ställande/böjande tygeltag.
Det blir springigt, huvudet bland molnen och hård mun.
Jag själv slappnar av och försöker att vara mjuk och följsam.
Lägger jag på skänkeln så går det bara fortare och halvhalterna går inte igenom.
Men när jag tragglat igenom henne och hon blivit mjuk och följsam så är hon underbar att rida och lyssnar. Då gör hon allt jag ber henne om som t ex. skolorna, skänkelvikning m.m Men detta är inte varje gång.
Men jag är rädd att denna "huvudet bland molnen" skadar henne.
Vad ska jag göra för att få henne mjukare?
Vill inte rida för tränare och visa att jag (har tävlingsmeriter i Msv dressyr med annan häst-lärmoästare ) inte får denna häst att jobba korrekt.
Jag har ett problem det är att hon är väldigt stel och svår att rida i form.
När jag försöker driva fram henne så springer hon bara, hon tar inte halvhalterna utan drar bara iväg. Hon är väldigt hård i munnen och har svårt att slappna av. Tänderna är kollade och bettet.
Hon tar inte riktigt ställande/böjande tygeltag.
Det blir springigt, huvudet bland molnen och hård mun.
Jag själv slappnar av och försöker att vara mjuk och följsam.
Lägger jag på skänkeln så går det bara fortare och halvhalterna går inte igenom.
Men när jag tragglat igenom henne och hon blivit mjuk och följsam så är hon underbar att rida och lyssnar. Då gör hon allt jag ber henne om som t ex. skolorna, skänkelvikning m.m Men detta är inte varje gång.
Men jag är rädd att denna "huvudet bland molnen" skadar henne.
Vad ska jag göra för att få henne mjukare?
Vill inte rida för tränare och visa att jag (har tävlingsmeriter i Msv dressyr med annan häst-lärmoästare ) inte får denna häst att jobba korrekt.