Lite hjälp sökes!

A

Annorlunda

Är medryttare på ett halvblodsto som jag rider mycket dressyr med.

Jag har ett problem det är att hon är väldigt stel och svår att rida i form.

När jag försöker driva fram henne så springer hon bara, hon tar inte halvhalterna utan drar bara iväg. Hon är väldigt hård i munnen och har svårt att slappna av. Tänderna är kollade och bettet.

Hon tar inte riktigt ställande/böjande tygeltag.

Det blir springigt, huvudet bland molnen och hård mun.

Jag själv slappnar av och försöker att vara mjuk och följsam.

Lägger jag på skänkeln så går det bara fortare och halvhalterna går inte igenom.

Men när jag tragglat igenom henne och hon blivit mjuk och följsam så är hon underbar att rida och lyssnar. Då gör hon allt jag ber henne om som t ex. skolorna, skänkelvikning m.m Men detta är inte varje gång.

Men jag är rädd att denna "huvudet bland molnen" skadar henne.

Vad ska jag göra för att få henne mjukare?

Vill inte rida för tränare och visa att jag (har tävlingsmeriter i Msv dressyr med annan häst-lärmoästare :o ) inte får denna häst att jobba korrekt.

Sv: Lite hjälp sökes!

Kan säga att hästen är speciell och svårriden.

Skaffa en tränare! Förklaringen att du tycker att det är pinsamt att hästen går dåligt kommer du inte särskilt långt med.

Jag håller nog med, spelar ingen roll hur duktig man är, så behöver man alltid hjälp av en tränare, när man fastnat, rätt träning ger en mjuk och härlig häst...

Lycka till!

Ta hästen till en klinik och kolla igenom henne ordentligt!! Min förra betedde sig precis som du beskriver, stel och ovillig, lyssnade inte osv men super mjuk och fin mot slutet... Min pålle visade ingen hälta eller ömhet men på böjprov var han halt på tre ben. :(

Det behöver ju inte vara så att hästen är halt eller har ont men kolla heller upp det en gång för mycket än att låta hästen gå med en ev. skada som bara blir värre.

Glömde skriva att jag absolut tycker du ska ta hjälp av en tränare när du kollat upp hästen på klinik ua. Det är inget att skämmas över att be om hjälp. Det är väl mer pinsamt att sitta och rida när ingenting funkar? Ni kommer kanske inte förbi problemen utan hjälp. Bara för att man tävlat Mvs betyder det inte att man slutar att rida för tränare.:smirk:

Håller med föregående talare. Är hästen i övrigt frisk så skaffa absolut hjälp från backen. Bara sett till mig själv så vet jag att det kan se helt annorlunda ut än vad det kan kännas ibland....
Däremot skull jag träna mycket övergångar skritt-trav-skritt, trav-galopp osv osv, så länge. Lyssnar hästen inte på halvhalterna så börja med att träna halt! Skritt-halt-skritt, och när det funkar övergår du till halvhalter istället för halt. Kommer det gånger hon inte lyssnar på halvhalten, då gör du halt!
Det kommer säker att gå bra med träning, lycka till!

Ditt problem med att hon bara "springer" iväg när du använder skänkel, jag vet ett tips(lärt mig ifrån Anky Van Grunsvens ena clinic) att om hästen inte tål att man lägger till skänkel så får man använda skänklen överdrivit så den blir skänkel(döv/död?:confused: ) och sen får du göra henne känslig för skänkel(precis som man gör på en okänslig häst). Man gör detta för vissa hästar klarar inte av att man lägger till skänklen så då kan man göra så här. Har inte provat själv men Anky har;)

Jag tycker dock att det är dumt att någon som inte rider för någon tar jälp av tips från en av världens skickligaste ryttare, det kan bli väldigt fel. Jag tror det snarare ligger i att hästen inte slappnar av, då är det ibland svårt att komma till drivning.

Ta hjälp av en tränare och det är illa kvickt! Jag har tävlat msv och nog rider jag för tränare för det!
Man är aldrig full lärd. :)

En bra hjälp som fungerade på min är att rida på en "kantig volt" dvs du tänker volten är tex 6kantig. Rama in yttersidan med yttertygel(bogen) och ytterskänkel(baken) sen när du känner att han är på ytterhjälperna så vänder du inåt med y-hjälper+ledande innertygel tills han ger med sig dvs följer den ledande innertygeln utan att tappa ytterbogen(som du reglerar med y-tygeln). Det är hela tiden viktigt att stämma av med ytte/innerhjälper så att du ramar in hästen hela tiden. Lycka till!!

:angel:
Annorlunda skrev:
Kan säga att hästen är speciell och svårriden.

Det kan du väl säga till tränaren också då:smirk: Låt tränaren prova. Eller byt häst så du törs rida för tränare..

:eek: vadå?
pinsamt är när man inte kan ta kritik och lära sig av sina misstag.....
att man inte kan rida en häst till en korrekt form är inget att skämmas för, se det istället som en utmaning, både för dej, hästen och tränaren

så skaffa en bra tränare!
det kommer inte att vara pinsamt, varken nu eller senare - ingen är fullärd och alla behöver vi hjälp av någon :)

Annorlunda skrev:
Är medryttare på ett halvblodsto som jag rider mycket dressyr med.

Jag har ett problem det är att hon är väldigt stel och svår att rida i form.

När jag försöker driva fram henne så springer hon bara, hon tar inte halvhalterna utan drar bara iväg. Hon är väldigt hård i munnen och har svårt att slappna av. Tänderna är kollade och bettet.

Hon tar inte riktigt ställande/böjande tygeltag.

Det blir springigt, huvudet bland molnen och hård mun.

Jag själv slappnar av och försöker att vara mjuk och följsam.

Lägger jag på skänkeln så går det bara fortare och halvhalterna går inte igenom.

Men när jag tragglat igenom henne och hon blivit mjuk och följsam så är hon underbar att rida och lyssnar. Då gör hon allt jag ber henne om som t ex. skolorna, skänkelvikning m.m Men detta är inte varje gång.

Men jag är rädd att denna "huvudet bland molnen" skadar henne.

Vad ska jag göra för att få henne mjukare?

Vill inte rida för tränare och visa att jag (har tävlingsmeriter i Msv dressyr med annan häst-lärmoästare :o ) inte får denna häst att jobba korrekt.

Min häst är rena motsatsen egentligen, men du kan testa att rida på en hyfsad liten volt, leda rakt ut ej bakåt, håll kvar handen där ute och lirka, utan att vara hård i handen eller på något sätt "dra". Medans du går på volten och lirkar "där ute" flyttar du ut en bit för skänkeln, upprepa det här tills hästen ger efter på tygeln och blir "hyftad" mjuk i sidan, sen kan du byta varv och göra lika dant. När jag fick min häst i somras då hon inte kunde ett skit rent utsagt, så fick jag tips av min dressyrtränare att göra så, efter ja... ca. 2 veckor, kände jag en otrolig förändring :eek: Hästen var plötsligt mjuk, (både i kroppen och munnen), gav efter, trevlig att ställa, flytt för skänkel och framförallt gick hon i väldigt korrekt, fin form. (För att från början inte kunna nåt) :bump: Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Efwa
·
Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 526
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka