Lite hjälp inför första tävlingen..

klasselover

Trådstartare
Ja ännu är det en bit kvar men tiden går fort. Planen är att jag ska tävla min fjording i körning för första gången på körtävlingarna i ekenäs i vår.

Men jag har en del frågetecken som behöver rätas ut :confused: För det första undrar jag vad för sorts maratonhinder som kan förekomma i en lokal lättklass, och hur jag bäst kan träna inför maratonet hemma. Tittade på precisionen och dressyren på ekenäs i år så det har jag en rätt så klar uppfattning om, men tyvärr såg jag inte maratonet.

Vad har ni andra som tävlar lätta klasser för klädsel? Jag har en mörkgrön vagn, hästen är ju då "gul", svart sele. Tänkte då matcha allt i grönt och svart, men vet inte riktigt vad man ska ha på sig (t.ex. kör ju vissa i mer stilrena, gammaldags kläder medan andra tävlar i jeans och klubbjacka). Körförkläde, handskar osv har jag koll på.

Gärna lite tips och så, helt enkelt vad jag behöver ha koll på :)

Mycket tacksam för svar! :d

Sv: Lite hjälp inför första tävlingen..

Maraton kan man alltid köra mellan träd eller rundbalar etc hemma, men det är svårt tycker jag att få det hela bra. Man kan gå ut i förväg och sätta upp lite portar och planera vägar för att sedan sticka ut med häst och vagn och testa att ta dem i ordning i det tempo man vill.
Men, första tävlingen kör man ändå inte så snabbt och livligt och man har massor med tid i hindrena (5 minuter per hinder) och håller man sig inom tillåtna tid så blir man placerad. Så, jag tycker inte du behöver vara nervös inför det.
Annars kanske man har en maratonbana i närheten som man kan ta med sig sin instruktör/tränare och testa på.

När det gäller kläder så gillar domarna att man är rent klädd och sportigt i t.ex en rockard eller maratonvagn och lite mer gammaldags i gigg eller fyrhjulig dressyrvagn (spider etc).
Man kan matcha med ekipagets färger och behöver inte ha brunt eller klänning och sådant. Hjälm är bra till sportig klädsel.

När jag körde med maratonvagnen, som är svart och blå, och hade min gråa häst framför, så hade vi blå långärmad tröja och svart fleeceväst utanpå det. Vi har fått precis lika stor utdelning på det som med traditionella kläder till giggen.

Sportig vagn = sportig klädsel
Traditionell vagn = traditionell klädsel

Roligt att du ska börja tävla! :) Var ligger Ekenäs?

Klädsel som är obligatorisk är huvudbonad, handskar och körförkläde och pisk förstås. Utformningen på kläderna brukar matcha stilen på vagnen men det är inte så noga. Tex har man en maratonvagn så kan man ha sportkläder men vi har nog alltid finbyxor och vita skjortor och en snyggare tröja. Jeans tror jag inte uppskattas av många domare.
Du kanske kan lägga in en bild på ditt ekipage?

Slänger in en bild på sonen som tävlar vår 4-åriga nordsvensk för första gången med maratonvagnen. Visst är de stiliga med sina raka ryggar ;)
28346_123985267632974_100000645035209_174329_3109984_n.jpg

Maratonhinder verkar kunna vara vad som helst som går att köra runt eller mellan ;) Ett tips är att man inte måste köra vinkelrätt genom portarna, det är lätt att man tänker så i början. Försök hitta räta linjer eller mjuka bågar!

På presentationspoängen har jag aldrig fått annat än 5 eller 6 och vilket av de betygen det blev har mest känts som slump... På en tävling fick jag annat betyg bara jag bytte ponny, allt annat lika (och det var den feta, minst tränade ponnyn som fick högre betyg. Men hon matchade väl förklädet bättre...)

På senaste tävlingen såg vi ut så här och fick en 6a. (Jag hade räknat med en 5a här faktiskt)

paret.jpg

Tack för svaren! :laugh: Jag har en sportgigg.. Slänger in bild nedan :) Har tyvärr ingen bild på ekipaget..

Kanske kan vara en bra idé att köra till terrängbanan som ligger väldigt nära.. Kan ju träna på att köra runt hindren + träna vatten..

Ekenäs ligger utanför Linköping :)

Huvudbonad har jag tänkt ha hjälm eftersom det är en unghäst, men det känns som att det skulle vara obligatoriskt för oss unga kuskar under 18 år? Både jag och groomen är 17 år. Handskar och tömmar jag har i rätt färg (brunt), pisk såklart och körförkläde har jag inte hittat något bra i "rätt färg" (vill gärna ha grönt/grönrutigt). Kör just nu med ett hemmagjort i grå galon som funkar hemma men tänkte leta rätt på en snygg filt att köra med - för det är väl filt eller körförkläde som gäller?

Hästen (som sen bilden tagen i somras har breddat sig rejält och är mycket mer musklad nu! :))
2qd76z9.jpg

Rockarden
2w7o1ap.jpg

Är väldigt sugen på att använda min nyrenoverade trilla till dressyren men har så svårt att få med mig två vagnar, får ändå köra med transport + släpvagn för att få med mig en vagn.. Men det skulle vara väldigt trevligt :) Den är nyrenoverad på bilden och sparkskydd och skaklar är ännu inte på..
210drtt.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker du ska skippa trillan.
Den är väldigt tung att köra på gräs och det gör att hästen drar mer och har svårare att gå i en fin form. Ekenäs har ju gräs på dressyren och senast var det grönjäklig väta och många med maratonvagn hade svårt att ta sig genom dressyrprogrammet, även jag med gigg. Det vill man ju inte riskera.
Sportgiggen blir skitbra!! Den är ren, snygg och lätt för hästen att dra. Du kommer också att få högre betyg i delmomenten i dressyren med den än med trillan. Många tävlar med liknande sportgiggar och det ser snyggt ut tycker jag.

Jag skulle klä mig i svarta byxor, vit eller grön skjorta, svart väst med, som du skriver, ett grönt förkläde. Kanske en mörkt grön mössa till hästen?

Jag har också fjording.

Ja mössa har jag tänkt på, och gröna benlindor eftersom herren inte alltid har koll på benen :) Hur är det med benskydd och boots och så, allt godkänt? Kör med boots hela tiden hemma..

Ja sportgiggen har jag ju köpt just för tävling så om den inte skulle duga så :devil:
Kan tala om att giggen och trillan är ungefär lika tunga, men visst blir det lättare för hästen att dra med bredare hjul (gummihjul).

Låter ungefär som jag tänkt, svarta byxor har både jag och groomen "bestämt", groomen hade tydligen en mörkgrön väst men det blir knepigt eftersom jag inte har det ;)

Tack för klädtipsen :)

I dressyren får man inte ha benskydd eller lindor.

Eller ok, man "får" ha men det ger 10 straffpoäng läser jag nu.

Kan tala om att giggen och trillan är ungefär lika tunga, men visst blir det lättare för hästen att dra med bredare hjul (gummihjul).

Ja, och att dra två hjul är lättare än fyra, men det är en sanning med modifikation. Tryckfördelningen blir ju bättre med fyra hjul, men de har i sig också lite tröghet.

Men, fullastade är de verkligen inte för tunga för en fjordhäst.....men att tävla med tänker jag. Onödigt tungt liksom. Sportgiggen kan man ju köra med bröstsele men en trilla skulle jag köra med loksele.

Nä i dressyren är det nog inte så stor chans att han trampar sig, mer om man vänder snävt i precisionen och maratonet tänkte jag.. Men då vet jag :)

Efwa - Ja det är en bröstsele jag har så visst passar giggen bäst. Köpte trillan billigt och renoverade upp den mest för att köra lugna turer på sommaren med mina mor och farföräldrar, mina föräldrar också för den delen eftersom de är från den "äldre generationen". Det uppskattas :)

Är väldigt sugen på att använda min nyrenoverade trilla till dressyren
Eftersom jag har bara en vagn har detta aldrig varit ett problem för mig så jag har inte läst nyaste TR om detta, men.... är det inte så att man ska ha samma ekipage (vagn osv) i dressyr och precision? Trilla skulle jag inte vilja köra i precision.

jo det stämmer! det ska vara samma vagn i dressyr och precision. Man får byta till maraton om man vill.

Jaha okej då är det ändå inget att tänka på :)

Efwa - Var det i år du var på körtävlingarna i ekenäs? Har nämligen bilder från dressyren och precisionen ifall du vill ha :) Hur såg ni ut?

Jaaa, det var vi, jaaa, det vill jag gärna. Pm:ar dig.

Liknande trådar

Körning Jag ska till helgen starta min första körtävling. Precisionskörning & tömkörning precision. Det är sk "prova på" klasser som annordnas...
Svar
8
· Visningar
1 548
Senast: Tore90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama